Till startsidan

Hejdå alkoholskador

Hejdå alkoholskador. En kampanj för att sluta köpa ut alkohol till minderåriga.

”Nej, nej, nej” står det på den tygkasse som i dagarna via posten skickas ut till länets 20-åringar. De 3 000 påsarna är en del av kampanjen ”Hejdå alkoholskador” som syftar till att få unga vuxna att låta bli att bjuda eller köpa ut alkohol till minderåriga.

- Äldre kompisar och deras syskon är vanligaste källan till alkohol för minderåriga. Det är glädjande att vi även i år har en stor uppslutning i länet kring kampanjen, säger Lennart Rådenmark, länssamordnare för drogförebyggande arbete i Västra Götalands län. 44 av 49 kommuner deltar.

CAN:s drogvaneundersökning bland skolelever i årskurs 9 i Västra Götaland visar att närmare var tredje elev som dricker alkohol får tag på den från sin partner, kompis eller kompisens syskon. Utmärkande för Västra Götaland är att lika många uppger att de fått alkohol av en annan vuxen langare som köpt ut. Det är högt i jämförelse med de andra storstadslänen.

– Vi har lyckats få föräldrar att vara restriktiva och inte bjuda eller köpa ut till sina tonåringar. Nu behöver vi ta ett extra tag och kommunicerar därför direkt via sociala medier med målgruppen under de kommande tre veckorna, säger Lennart Rådenmark.

Mer information finns på www.hejdaalkoholskador.selänk till annan webbplats


Senast uppdaterad 2016-10-07 16.32  

Kontakt



Mölndals stad | Göteborgsvägen 11-17 | 431 82 Mölndal  | 031-315 10 00 | stad@molndal.se. Mölndals stad på Facebooklänk till annan webbplats