Vi lärde oss datorer från grunden för att kunna ge god service

Idag blev våra IT-support och servicedesktekniker färdiga med sin utbildning! Vi gratulerade dem med tårta och diplom! Vi passade också på att prata lite med Kristin, som är elev på utbildningen, Hans, som är lärare och Jonas, som är studie- och yrkesvägledare.

Vad kan man arbeta med efter utbildningen?

Nu är eleverna färdiga med sin utbildning och det är dags att leta jobb. Flera i klassen har redan fått jobb inom IT-support. Hans berättar att det är vanligt inom IT-branschen att man börjar som IT-support och sedan kan man avancera. Man börjar ofta som first line support och sedan kanske man arbetar inom second eller third line support eller får någon annan typ av tjänst. Som first line support är du den första personen som användaren har kontakt med. Många frågor kan du lösa direkt, men mer komplicerade frågor kanske du skickar vidare till second line support.

Datorer från grunden

I utbildningen lär man sig det man behöver för att arbeta som first line support. Vad går man då igenom? Hans berättar att det är en utbildning på gymnasial nivå, en grundläggande utbildning som går in på många olika saker. De pratar om nätverk, servrar, molntjänster, säkerhet, vad datorn består av och vad man kan göra med den. De går också igenom hur man bemöter kunder och ger god service.

Vi börjar med frågan vad är en dator? Sedan går vi vidare till hur funkar en dator? och sedan landar vi i hur fungerar IT-miljön i ett företag, säger Hans. Vi tittar på vad en dator består av och vad man kan göra med den.

IT hemma och företags-IT

I utbildningen lär man sig hur företags-IT fungerar. Vad är det då för skillnad på IT hemma och företags-IT? Hans berättar att företags-IT handlar om att skapa ett värde för företaget så att det inte blir några problem med datorerna utan att allt flyter på. IT på ett företag är ett mycket större system än IT hemma. Här kommer även säkerhet in, hur man ska använda lösenord och vad man behöver tänka på när det gäller GDPR.

Vem passar den här utbildningen?

Kristin och Hans diskuterar vad som krävs av en elev på utbildningen och kommer fram till att det hjälper om man har ett stort datorintresse. Är man motiverad så kommer man att klara utbildningen, säger Kristin. Man har alla möjligheter, för man får så mycket hjälp.

Hon läste tidigare en utbildning i dataspelsutveckling, men kände att den inte riktigt var för henne. Hon letade efter andra IT-utbildningar och hade sedan tidigare hört att Campus Mölndal hade bra rykte. Kristin har varit mycket nöjd med utbildningen. 

Kursen i nätverkssäkerhet är den roligaste kursen jag nånsin har läst. Den var relevant och kunskapen jag fick var bred. Jag fick chansen att ställa frågor om sådant jag hade funderat på och kunskap om hur man kan förbättra säkerheten både hemma och på företag, säger Kristin.

Hur kan SYV hjälpa till?

Förutom själva utbildningen kan vi på Campus Mölndal även hjälpa till med andra studierelaterade frågor. Jonas berättar att de elever som läser utbildningen har olika bakgrunder, och kan behöva olika sorters hjälp.

De som inte har haft en gymnasieexamen sedan innan har fått hjälp med planering. Det kan till exempel vara att de har saknat poäng för att uppnå kraven för att kunna ta ut en gymnasieexamen. Då hjälper vi dem med det, säger Jonas.

Slutligen vill vi än en gång säga grattis till er som avslutade er utbildning igår, och lycka till i arbetslivet! Kanske är det er vi får på tråden i framtiden när vi ringer för att vår dator har kraschat? Då känner vi oss trygga.

Dela på:

Senast uppdaterad