Ett besök i ”Sinnenas buss”

Rörelsememory, smakburkar, syncamping och glitterflaskor. Det var några av de uppfinningar som presenterades under onsdagens workshop, som avslutade kursen ”Sinnesstimulering”.

Under onsdagen 29 september bjöd de som studerar andra året på Aktiveringspedagog LSS in de som precis börjat sitt första år till en interaktiv workshop, där alla sinnen stimulerades. Hela klassen var engagerad i idén om en Sinnenas buss som var tänkt att köra ut till verksamheter och erbjuda olika typer av sinnesstimulering. Detta skulle underlätta för dem som inte så lätt kan förflytta sig men som ändå vill ha upplevelser och stimulans - att få det.

Pedagogiskt rollspel

De studerande var mycket kreativa i hur de hade ordnat upplägget för sina 15 minuters workshops. ”Smak-gruppen” startade sin presentation med rollspel och en scen vid ett köksbord spelades upp. En dotter med autism ville endast äta vit choklad och mamman försökte förgäves genom tjat övertyga henne om att äta grönsaker. Det gick inget vidare.

Under vår research förstod vi vikten av att hitta andra vägar än att just tjata. Man kan börja ät-träna med barnet och testa med bitar av mat som liknar det hon redan gillar. Gärna med samma färg, konsistens eller en liknande smak, berättar Emma som uppskattade kursens kreativa fokus och att få ”göra något på riktigt”.

Tre studerande står runt ett bord.

Inspirationen kom bland annat från webbsidan 1177.se där de läste om hur Covid-patienter, som tappat luktsinnet, dofttränade för att återfå lukten. Lukt och smak hänger nära ihop.

Då kom vi på att vi kunde använda burkar så att dottern först kan få dofta på ny mat och därefter, i steg två, smaka på maten ur burkar med lock. Det blir roligare och mindre pressat. Vi föreslår även att ät-träningen inte genomförs vid matbordet utan någon annanstans. Till exempel i Sinnenas buss. Det viktigaste är att det är lustfyllt, menar Emma.

Havsbesök inomhus

Gruppen "SEA-life" hade återskapat en utomhusmiljö inomhus. Rummet hade omgestaltats så att vi befann oss vid havet. Högtalare spelade upp ljudet av vågor, en videoprojektor visade en havshorisont med solnedgång och på golvet låg det sand och snäckor samt en ”resonansplatta”.

Det kan vara svårt för många att ta sig till havet och då ger ett ”havsrum” inomhus en ny möjlighet till sinnesstimulering. Förhoppningsvis kan det erbjudas i Sinnenas buss, säger Andrea.

En elev ligger på en träplatta med havsobjekt runtom.

Upplevelsen sker i en anpassad miljö där personen och medföljaren själva kan välja hur besöket ska bli. Man kan känna på sanden med handen, ta på snäckorna eller testa resonansplattan. När man lägger sig ned på resonansplattan och släpper några små stenar på plattan så transporteras ljudvågorna genom den och man upplever ljudet och vibrationerna tydligare.

Men alla gillar inte hårda ljud så vi anpassar alltid upplevelsen efter besökaren. Vi har därför även en solstol om man hellre vill sitta i den. Det är viktigt att personen får bestämma själv eller via sin medföljare berätta hur man vill ha det, menar Andrea.

Användbara tips

För deltagarna innebar workshopen en god inblick i hur man kan arbeta utifrån upplevelser kopplat till olika sinnen till exempel synen genom VR-headset. De fick även pröva på att ”vara blind” genom att med ögonbindel ta på torkat gräs, kall sand och tvättsvampar i varmt vatten. Det blev flera aha-upplevelser kring hur de andra sinnena förstärks, när ett tas bort.

Mycket av det jag upplevt idag vill jag testa direkt på jobbet när jag kommer tillbaka. Jag har tagit anteckningar och tycker dagen var mycket givande, berättar Liqaa som till vardags jobbar som elevassistent i Göteborgs Stad.

Ingela Jakobsson
Utbildningsledare Yrkeshögskola (YH)
Aktiveringspedagog
031-315 31 23 / 073 146 50 17
ingela.jakobsson@molndal.se

Dela på:

Senast uppdaterad