IT-support och servicedesktekniker

En man sitter vid en datorskärm.

Start: 11 augusti 2025

Längd: 1000 poäng (46 veckor)

Studietakt: 100%

Praktik: minst 15%

CSN: Ger studiemedel

Sista ansökningsdag: Ansökan öppen 2-29 april

Detta är en IT-support och servicedesktekniker

En IT-supportspecialist hjälper till med att hitta och lösa tekniska problem. De kan stödja företagets anställda, så att de kan arbeta effektivt, eller hjälpa kunder med tekniska problem via telefon, chatt eller direkt på plats.

För att ge bra stöd behöver en IT-supportspecialist ha bred kunskap om olika nätverk och tekniska system.

Campus Mölndal erbjuder en IT-supportutbildning som är utformad för att täcka alla dessa behov. Utbildningen innehåller många praktiska övningar, både i en digital miljö och med riktiga tekniska enheter. Efter utbildningen har våra studenter goda kunskaper inom flera viktiga områden.

This is an IT Support Specialist (English)

IT Support Specialists are responsible for analyzing, troubleshooting, and evaluating technology issues. This role may involve supporting internal clients, helping to keep employees productive, or assisting external customers of a company, either via telephone, web chat, or onsite.

To successfully provide this service to customers or users, an IT Support Specialist needs to have a broad knowledge of various network devices and technologies.

Campus Mölndal has created a customized IT Support program to meet all these needs. The program includes many hands-on exercises, both in a virtual environment and with real devices. After completing the program, our students will have strong knowledge in the following subjects:

Innehåll

Efter utbildningen kommer du bl a erhålla kunskaper och färdigheter i:

  • Windows 10
  • Windows Server
  • Powershell
  • Active Directory
  • Microsoft Office 365
  • Nätverksteknik
  • VPN
  • HyperV

Utbildningen leder till

Utbildningen leder till  kompetens som IT-supporttekniker där huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge användare IT-support onsite, via telefon, mail och remote på first- och second linenivå.

Utbildningen ska även leda till att du utvecklar din förmåga att möta och kommunicera med kunder och uppdragsgivare på ett serviceinriktat och kvalitetsmedvetet sätt.

Ansökan

När du klickar på Ansök här kommer du till GRVux hemsida. Spara utbildningen som en favorit, gå upp bland favoriter och därifrån klickar du dig vidare till webbansökan.

Film om utbildningen

Är du nyfiken på yrkesutbildningen IT-support och servicedesktekniker hos Campus Mölndal? Möt utbildningsledare, studerande och tidigare studerande som fått jobb efter den 1-åriga utbildningen.

 

Hur är utbildningen upplagd

Utbildningen ges på plats på Campus Mölndal och kommer att varvas med praktiska, laborativa och teoretiska moment.

Utbildningens innehåll består av ett antal gymnasiala kurser som ingår i El- och energiprogrammet. Kurserna och innehållet har noga valts ut i nära samarbete med arbetslivet.

Arbetsplatsförlagt lärande, APL

I utbildningen ingår 15% APL (Arbetsplatsförlagt Lärande), vilket innebär att du är på en arbetsplats under åtta veckor och genomför en del av utbildningen där. Du får en handledare som stöttar dig och du följer handledarens arbetstider.

Tänk på att

  • Vissa arbetsplatser kräver utdrag ur belastningsregistret.
  • Du får vara beredd på restid till din APL-plats, tidig start på morgonen samt pass på kvällar kan förekomma.

Kostnader

  • Kurslitteratur 1000-1500 kr.
  • Kostnader för resor till och från din APL-plats.
  • Eventuella ytterligare kostnader kan förekomma för den som vill certifiera sina kunskaper, vilket är frivilligt.

Kurser

  • Dator- och kommunikationsteknik Nivå 1 100p
  • Dator- och kommunikationsteknik Nivå 2 150p
  • Dator- och kommunikationsteknik Nivå 3 150 p
  • Nätverksadministration Nivå1 100p
  • Nätverksadministration Nivå2 100p
  • Nätverksteknologier Nivå 1 100p
  • Support och servicearbete Nivå 1 100p
  • Studie- eller yrkesval 100p
  • Introduktion till kurser 100p

Informationsmöte

Du som kan bli aktuell för utbildningen kallas till ett informationsmöte där du får veta mer om utbildningen och de olika yrkesområdena du kan arbeta inom. Du rekommenderas att delta i informationsmötet för att ta del av viktig information om utbildningen.

Kurs- och antagningsbesked

Du kommer att kunna se beskedet genom att logga in på ditt studerandekonto. Beskedet kommer också att skickas till dig via e-post. Det är därför viktigt att din e-postadress är uppdaterad i webbansökan samt att du har koll på dina inloggningsuppgifter.

Om du har blivit av med dina inloggningsuppgifter och inte längre har tillgång till den e-postadress som du angav vid registrering i webbansökan måste du legitimera dig hos vuxenutbildningen i din hemkommun. Då kan du få hjälp att uppdatera e-postadressen och komma åt dina uppgifter i systemet.

För att vara behörig till utbildningen ska du ha godkänt betyg i följande kurser på grundläggande nivå eller motsvarande:

  • Engelska (GRNENGD)
  • Matematik (GRNMATD)
  • Svenska (GRNSVED) eller svenska som andraspråk (GRNSVAD)

För att du på ett bra sätt ska kunna tillgodogöra dig utbildningens innehåll bör du behärska det svenska och engelska språket i tal och skrift samt ha god datorvana.

Är du intresserad av mer information kring utbildningen? Kontakta oss via formuläret nedan.

Vi sparar endast dina personuppgifter under den tid vi behöver för att kunna ge dig bästa möjliga service. Mer information om hur dina personuppgifter hanteras hittar du på molndal.se/personuppgifter.

Publicerad: 2022-05-30
Senast uppdaterad: 2025-04-02