Detta är en IT-support och servicedesktekniker

En IT-supportspecialist hjälper till med att hitta och lösa tekniska problem. De kan stödja företagets anställda, så att de kan arbeta effektivt, eller hjälpa kunder med tekniska problem via telefon, chatt eller direkt på plats.

 

För att ge bra stöd behöver en IT-supportspecialist ha bred kunskap om olika nätverk och tekniska system.

 

Campus Mölndal erbjuder en IT-supportutbildning som är utformad för att täcka alla dessa behov. Utbildningen innehåller många praktiska övningar, både i en digital miljö och med riktiga tekniska enheter. Efter utbildningen har våra studenter goda kunskaper inom flera viktiga områden.

This is an IT Support Specialist (English)

IT Support Specialists are responsible for analyzing, troubleshooting, and evaluating technology issues. This role may involve supporting internal clients, helping to keep employees productive, or assisting external customers of a company, either via telephone, web chat, or onsite.

 

To successfully provide this service to customers or users, an IT Support Specialist needs to have a broad knowledge of various network devices and technologies.

 

Campus Mölndal has created a customized IT Support program to meet all these needs. The program includes many hands-on exercises, both in a virtual environment and with real devices. After completing the program, our students will have strong knowledge in the following subjects:

Innehåll

Efter utbildningen kommer du bl a erhålla kunskaper och färdigheter i:

  • Basic Office365
  • Microsoft Windows 11
  • Introduction to Ubuntu Desktop
  • Introduction to TCP/IP Protocol
  • Introduction to OSI reference model
  • IP Address and Subnetting (Classful/Classless)
  • Ethernet technology and Network Topologies
  • Hub and Switch technologies and configuration of VLAN and Trunk
  • Introduction to Network Cabling
  • Introduction to DNS
  • Configuration of Layer 3 Cisco Switches
  • Configuration of RIP and OSPF routing Protocol
  • Wireless network configuration
  • Introduction to Network Address Translation (NAT)
  • Introduction to Cloud Computing
  • Windows server 2019 , Active directory and GPO configuration
  • DHCP Server configuration on server 2019
  • Introduction to Syslog, SNMP, Siem and NTP
  • Security fundamentals, Encryption, Hashing, Digital Certificate
  • Symmetric vs Asymmetric Encryption
  • Introduction to Firewall, Proxy, WAF, IDS/IPS, Load Balancer
  • Security threat, Risk mitigation and Defense in depth
  • Network troubleshooting

Utbildningen leder till

Utbildningen leder till  kompetens som IT-supporttekniker där huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge användare IT-support onsite, via telefon, mail och remote på first- och second linenivå.

Utbildningen ska även leda till att du utvecklar din förmåga att möta och kommunicera med kunder och uppdragsgivare på ett serviceinriktat och kvalitetsmedvetet sätt.

Ansökan

När du klickar på Ansök här kommer du till GRVux hemsida. Spara utbildningen som en favorit, gå upp bland favoriter och därifrån klickar du dig vidare till webbansökan.

Film om utbildningen

Är du nyfiken på yrkesutbildningen IT-support och servicedesktekniker hos Campus Mölndal? Möt utbildningsledare, studerande och tidigare studerande som fått jobb efter den 1-åriga utbildningen.

 

Publicerad: 2022-05-30
Senast uppdaterad: 2024-10-01