Förbered dig för att söka jobb

Känner du dig osäker på vad du ska säga under en arbetsintervju eller hur du skriver ett CV? Vad är ett personligt brev? Var letar du efter lediga jobb och hur ska du tänka kring kontaktnät?

Bara lugn, i listan nedan har vi samlat olika tips och länkar om hur du bäst förbereder dig inför Rekryteringskvällen 15 april eller jobbintervjun. Titta in med jämna mellanrum, vi fyller på med mer information allt eftersom.

Illustration av ett CV

Hitta ditt jobb

Det finns många vägar och metoder för att leta efter jobbet du vill ha. Eller för att låta arbetsgivaren hitta dig. Här hittar du information om vägar, kontaktnät och sociala medier.

På många sajter kan du logga in, skaffa ett konto och registrera ditt cv. Då kan du själv söka jobb och få aviseringar om lediga jobb. Du blir även själv sökbar för rekryterare och arbetsgivare.

Olika jobbsajter

Kontakta företagen direkt

Långt ifrån alla lediga jobb annonseras inte ut. Många arbetsgivare letar efter nya arbetsgivare i sitt eget nätverk. Pröva att kontakta företaget direkt – kanske dyker du upp precis när arbetsgivaren behöver en person som just dig.

Låt arbetsgivaren hitta dig

Gör dig synlig så att arbetsgivarna vet att du finns och är tillgänglig för jobb. Skapa en profil på arbetsförmedlingen och andra jobbsajters webbplatser. Då matchas du mot arbetsgivare som söker just din kompetens och intresserade arbetsgivare kan ta kontakt med dig direkt.

Prata högt om att du söker jobb. Prata om det med familj, vänner, vänners vänner och andra personer som du kommer i kontakt med. Tänk långsiktigt. Rätt som det är finns det "någon som känner någon" som kan ge dig ett tips eller kontaktuppgifter till företag som letar efter ny personal. Eller tipsar företaget om just dig.

Kartlägg ditt nätverk och lägg tid på att utöka det. Besök mässor, föreläsningar och andra evenemang kopplade till din bransch.

På arbetsförmedlingen webbplats hittar du bra tips om hur du använder ditt eget nätverk.

Använd dig av sociala medier

Många arbetsgivare använder idag sociala medier som Linkedin, Facebook, Instagram och Twitter för att hitta ny personal. För att öka dina chanser till ett jobb är det bra att vara aktiv på sociala medier. Berätta om dig själv, om dina meriter och styrkor, vad du gjort innan och vad du söker för typ av jobb nu. Har du inte redan en profil på Linkedin så skapa en och börja bygg ditt nätverk.

Konsten att marknadsföra sig själv på sociala medier

Innan du börjar söka jobb är det bra att ta reda på vad som finns om dig på internet. Många arbetsgivare googlar sina kandidater och sökresultatet de ser blir ditt varumärke på internet. Vad får du upp när du söker på dig själv? Det kan vara bilder och texter som känns roliga för vänner och familj men som du inte vill att en kommande arbetsgivare ska se. Se över dina inställningar på till exempel Facebook, vad ser en person som du inte är vän med när hen tittar på ditt konto och ser innehåll där du är taggad?

Läs mer om olika sociala medier och hur du kan använda dem

Konsten att skriva CV och personligt brev

Ett bra och tydligt CV gör det möjligt för rekryteraren och företag att förstå varför just du är rätt för jobbet. Med hjälp av ett välskrivet personligt brev får du din ansökan att sticka ut.

Vad är ett CV?

Ett CV (CV är en förkortning av latinets curriculum vitae, som betyder levnadslopp) är en skriftlig sammanställning av din utbildning, dina akademiska meriter och dina erfarenheter av tidigare jobb och anställningar samt färdigheter. Syftet är helt enkelt att ge en blivande arbetsgivare en snabb sammanfattning av dig och dina kompetenser.

Vad ska ett CV innehålla?

Ett CV är en sammanställning som ger din blivande arbetsgivaren en kort sammanfattning av olika kandidater för ett jobb. Därför är viktigt att det är lättläst och innehåller rätt sorts information. Det är också viktigt att CV:t följer ett bestämt mönster när det gäller innehåll så att det blir lätt för den rekryteringsansvariga att jämföra olika kandidaters meriter.

CV:t ska innehålla en sammanställning av utbildning och arbetslivserfarenheter, men kan också berätta om föreningsaktiviteter, medlemskap i branschorganisationer, certifieringar och annat som kan vara intressant för en blivande arbetsgivare att ta del av. Det är i ett CV som du får tillfälle att visa upp dina kunskaper och kompetenser, så det är en viktig del av ditt jobbsökande och väl värt att lägga lite extra tid på.

Var ärlig när du skriver ditt CV och tänk på att många av de uppgifter du lämnar faktiskt går att kontrollera. Glöm inte att göra en stavningskontroll!

Det finns mycket information på nätet om att skriva CV och färdiga mallar som går att ladda ner kostnadsfritt.

Arbetsförmedlingen har bland många andra mycket information och tips till dig som ska skriva ditt CV och i vilken följ all information ska stå-


5 tips för att skriva ett riktigt bra personligt brev

1. Matcha vad du kan med annonsen

Börja med att titta på jobbannonsen ordentligt. Vad är det som efterfrågas? Vilka är arbetsuppgifterna? Vilka personliga egenskaper efterfrågas? Är det någon speciell kompetens som är meriterande, det vill säga, är det någon speciell kompetens som efterfrågas särskilt?

När du har skapat dig en bild av vad företaget letar efter och vad som är viktigt för just den här tjänsten är det dags att matcha ihop det med dina egna egenskaper och kompetenser. Gör en lista över dina erfarenheter och kunskaper som matchar bäst ihop med tjänsten du söker.

2. Hur personliga brevet inleds

Du inleder ditt personliga brev på bästa sättet genom att kort men tydligt förklara varför du söker tjänsten. Vad fick dig intresserad? Vad hos företaget och dess verksamhet lockar dig?

Avsluta det inledande stycket med att kort beskriva varför just du är rätt person för just den här tjänsten. Försök sätta dig in i arbetsgivarens perspektiv: Varför ska de anställa just dig?

3. Sälj in dig själv

Nu är det dags att ge exempel på de erfarenheter, kunskaper och resultat du tidigare listat som mest relevanta för tjänsten. Söker du ett jobb där det till exempel efterfrågas en god samarbetsförmåga kan det vara bra att berätta om din långa erfarenhet av att arbeta i projektgrupper. Är det ett arbete som kräver datorvana så beskriv vilka program du behärskar och hur du har jobbat med dem tidigare.

För den som läser din ansökan blir det tydligare och mer trovärdigt om du kan beskriva ett par verkliga exempel från dina tidigare arbetsplatser, snarare än att bara redogöra för att du kan eller gjort någonting.

En bra regel att ha i bakhuvudet när du skriver ett personligt brev är att de första meningarna ska få läsaren att vilja veta mer om dig. Börja därför med det mest intressanta för tjänsten du söker och försök hålla brevet kort.

4. Avsluta med en uppmaning

Avsluta ditt brev genom att uttrycka din önskan om att få komma på intervju. Du kan till exempel skriva ”Jag ser fram emot att få träffa er och berätta mer”. När du skriver en spontan ansökan (till en tjänst som inte är utannonserad) är det bra att avsluta med att tydliggöra vem som förväntas ta nästa kontakt – är det du eller arbetsgivaren? Ett exempel kan vara ”Jag ringer er i slutet av nästa vecka”, eller ”Slå mig gärna en signal om det låter intressant”.

5. Korrekturläs

När du känner dig klar med ditt personliga brev är det alltid bra att lägga undan det en stund och sen läsa igenom det igen lite senare. Ett tips är att också låta någon annan läsa det för att hjälpa dig hitta eventuella stavfel och föreslå eventuella ändringar. Lycka till!

Publicerad: 2023-01-31
Senast uppdaterad: 2023-12-14