Barns och ungas plats i den växande staden
Det händer mycket i Mölndal just nu. Vi får en moderniserad innerstad med ett nytt stadsbibliotek samtidigt som det byggs flera nya förskolor och skolor.
Mölndals stadskärna genomgår en modernisering med fler butiker, nya bostäder och mötesplatser. I december 2017 invigdes vårt nya stadsbibliotek i kvarteret Hajen.
Framtidens förskolor och skolor
På skolförvaltningen sker ett gediget och strategiskt arbete för att våra förskolor och skolor ska kunna möta behovet hos invånarna i den växande staden.
Kvarnbyskolan blir tillbyggd, Katrinebergsskolan byggs om och framöver kommer även en ny Västerbergsskola byggas. Det byggs förskolor i Åbyområdet och även i Krokslätt och Balltorp. Dessutom planeras för två helt nya stadsdelar, Forsåker med flera förskolor och en skola och Pedagogen Park med en förskola och större skola i närområdet.
Lokalplanering
Gunnel Pålsson arbetar som planeringsledare på skolförvaltningen i Mölndal, hon arbetar med lokalplanering för förskola och skola. Hennes arbete bygger på att kika in i spåkulan och tillsammans med skolförvaltningens ledningsgrupp se framåt hur framtidens förskola- och skola behöver se ut för att möta behoven i Mölndal.
När ett bostadsområde är klart ska alltid förskolor och skolor stå redo och i det arbetet är Gunnel en nyckelperson. Befolkningsutvecklingen påverkar behovet av förskole- och skolplatser och för att staden ska kunna möta upp mot både nuvarande och kommande behov så görs noggranna och välgrundade prognoser bland annat med hjälp av SCB. Prognoserna behöver sedan brytas ned och anpassas till Mölndals 16 skolområden.
Vad blir bäst för barnen?
Arbetet som planeringsledare handlar om allt annat än att vara här och nu. Det bygger på en lång framförhållning och samverkan med olika förvaltningar där Gunnel är skolförvaltningens representant i Mölndals lokalberedningsgrupp. Hennes roll rör sig många gånger om att förmedla hur en tomt för förskola och skola behöver se ut - vad som är bäst för barnen både när det gäller inomhusmiljö och utomhusmiljö.
En mångfald av aspekter som exempelvis ljus, luft, akustik, säkerhet och tillgänglighet måste finnas med. Det finns tydliga pedagogiska kvalitetskrav i förskolans och skolans styrdokument och Gunnel är personen som förmedlar de kraven i lokalprocessen. En central fråga är; ”Hur bryter man ner läroplanernas krav för att bedöma hur lokalerna behöver vara utformade?”
Framtidstankar
När Mölndal nu exempelvis planerar för stadsdelen Forsåker med ca 2 800 bostäder behöver Gunnel med hjälp av olika prognoser räkna ut hur många förskole- och skolplatser som behövs för att matcha behovet hos de som flyttar in i området. Bra planer för förskolor och skolor är grundläggande för att Mölndal ska bli en attraktiv plats att bo på.
Om Gunnel skulle få önska något av spåkulan så är det att få ännu mer utrymme för möten och samtal med barn, elever och personal ute på förskolor och skolor. ”Deras röster är oerhört betydelsefulla.”
Samverkan för barns bästa miljö
Som planeringsledare står Gunnel för mycket av det strategiska arbetet och hon gör det i nära samarbete med skolförvaltningens projektsamordnare Agneta Pauli. Agneta har ett operativt ansvar och finns med i hela processen när en skola eller förskola byggs, från planeringsstadiet till inflyttning och uppstart av verksamheten. Projektsamordnarrollen är till för att stödja förskolechefer och rektorer i den processen.
Agneta fungerar som en länk mellan skolförvaltningen, andra förvaltningar, lokalförsörjningen, byggföretag, arkitekter, fackliga representanter, förskolechefer, rektorer, pedagoger, barn och elever. I varje nybyggnationsprocess finns minst en pedagogrepresentant på plats som kan ge en verksamhetsnära blick på processen med att utforma en ny förskola eller skola. Nätverkande med andra kommuner och omvärldsspaning är en viktig del i processerna.
Arbete i tre faser
Arbetet med att bygga eller bygga om en förskola eller skola kan delas in i tre faser:
- programarbete
- projektering
- genomförande
I programarbetet har verksamheten störst inflytande och möjlighet att påverka inom ramen för våra Ramprogram tillsammans med lokalförsörjningen och arkitekter.
I projekteringen kommer alla konsulter in som ska se till att det vi kommit fram till i programskedet realiseras i bygghandlingar. I genomförandet kommer den entreprenör som upphandlats av lokalförsörjningen att bygga det som beslutas i de två tidigare faserna.
När det gäller en om- eller tillbyggnad av en förskola och en skola är det projektsamordnarens uppdrag att stödja den ofta pågående verksamheten i allt från säkerhetsarbete till evakueringslogistik.
Barnet hela vägen
Både Gunnel och Agneta har yrkesbakgrunder som pedagoger, förskolechefer och rektorer, arbeten som bygger på samverkan i alla led. Nu samverkar de för barns bästa möjliga miljö, så att vi verkligen får de bästa lokalerna och den bästa utemiljön för barnen. För att vi ska kunna ha fokus på barnets bästa hela vägen så krävs samverkan mellan många vuxna.
Marie Eriksson, verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer