Analog och digital programmering

Redan andra veckan på terminen är klass 1c på Lackarebäcksskolan i full gång med att utforska programmering. Till att börja med arbetar eleverna analogt men i nästa steg ska de få lära känna flera olika robotar.

Koncentrationen är stor när vi kommer in i klass 1c på Lackarebäcksskolan, men också nyfikenheten. Eleverna går sin andra vecka i skolan och har precis dykt ner i grundläggande arbete kring programmering tillsammans med lärare Maria Bitsch och lärarstudent Saga Danielsson.

Som gäster i den här klassen blir vi varmt mottagna och även om programmeringen engagerar barnen så tar de en paus för att ta reda på vilka vi är och varför vi kommer på besök. ”Den som du har om halsen är en kamera”, säger ett barn och går nyfiket fram och kikar på Anders kamerautrustning. ” Är det en sån där bilderna kommer ut direkt” undrar ett annat barn vilket leder till en intressant dialog om polaroidkameror och andra sätt att fotografera.

Barnen vill gärna visa och berätta om det de arbetar med och vi får veta att de precis tittat på ett avsnitt av ”Programmera mera” på UR som inspiration och uppstart.
De har också fått testa att ”programmera” Maria till att borsta tänderna vilket krävde detaljerade instruktioner för att det skulle bli rätt.

Elever som skriver

Urskilja mönster

Flera av barnen har erfarenhet från programmering i förskolan och berättar att kunskap om att programmering behövs för att skapa spel och för att en dator ska kunna fungera. Samtidigt arbetar de flitigt med färgpennorna för att urskilja och och upprepa mönster vilket är en av grunderna i programmering.

Maria sprider uppmuntrande leenden och ger några hjälpande ord här och där. När hon ser att två elever börjar bli färdiga med sina mönster går hon fram och viskar ”jag har en till utmaning till er sen.”

När de första barnen är klara med uppgiften smyger de med Maria ut i korridoren. ”Nu ska ni få programmera varandra” berättar Maria och visar att varje ruta i klinkergolvet utgör ett steg i programmeringen. Barnen tar sig genast an utmaningen ger en första instruktioner för att programmera varandra: ”Rakt fram två steg, sidan två steg” säger Erik” ”Men nu förstår jag inte hur jag ska gå” säger Hilda. ”Åt vilken sida är det.” ”Vänster” säger Erik. Tillsammans upptäcker eleverna att de måste vara detaljerade i sina beskrivningar för att det inte ska bli en bugg i programmeringen.

Fler barn ansluter till utmaningen i korridoren och Maria håller engagemanget hos barnen uppe genom att tillföra ytterligare en utmaning. ”Jag vill att ni lägger in en snurr någonstans i programmeringen.”

elever går på golvet i korridoren

Tydlighet ger stöd

Lektionen flyger iväg och plötsligt signalerar timern på väggen att det är dags att avsluta. Maria förklarar att timern ger en tydlighet och en inramning som hjälper barnen att få en överblick över lektionens upplägg så att de kan fokusera på uppgiften.

När eleverna packat undan och gått på rast berättar Maria om hur arbetet med programmering är en del av matematikundervisningen och att det väckt stort intresse bland eleverna. Maria visar dokumentkameran som är till stor hjälp i undervisningen genom att hon kan instruera så att eleverna ser det som gås igenom i stort format på whiteboarden. Då kan hon också rita och skriva på projiceringen av dokumentet.

Dokumentkamera

Nästa steg

Maria berättar att de kommer att fortsätta att kombinera arbetet med matematik och programmering. Hon har förberett sifferkort som de ska arbeta med tillsammans med laminerade kort med programmeringspilar. Det blir en fördjupning av arbetet med tallinjen.

Nästa steg blir sedan att gå från analog till digital programmering med hjälp av robotar. ”Jag ska prata med eleverna för att undersöka vad de har för tidigare erfarenheter. Om de redan har erfarenhet av att programmera Bee bots så går vi på nästa steg med de lite mer avancerade Blue botsen som programmeras med hjälp av iPads. Vi kommer även att arbeta med appen lightbot på iPaden.

Ännu en vidareutveckling blir sedan att introducera den klotformade roboten Sphero som kan programmeras mer fritt. ”Det är riktigt kul att arbeta med den ute i korridoren där den får en väldig fart.”

Anders Eriksson och Marie Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar