Bildläraren och AI
Vilka utmaningar finns det med att undervisa i ämnet bild när bildkulturen ständigt förändras? Bildlärare Matilda Åhall på Fässbergsskolan ser uppdraget med att hjälpa eleverna att navigera i den visuella världen som viktigare än någonsin.
Som bildlärare på högstadiet har Matilda genom åren haft möjlighet att påverka undervisningen genom att skriva läromedel och vara med att ta fram kursplaner i ämnet. Matilda är övertygad om att hon blivit en bättre lärare genom att få formulera sig kring det hon jobbar med.
Nya aspekter med AI
Under sin lärargärning ser Matilda en otrolig utveckling och förändring när det gäller bildmedier. Dock är uppdraget fortfarande att eleverna ska lära sig att navigera i den visuella världen, menar hon. Att generera bilder med hjälp av AI är bara en ny aspekt som vi behöver lära oss att förhålla oss till.
-Vi pratar bland annat med eleverna om vilka normer och stereotyper och bakomliggande idéer som styr AI.
Att beskriva en bild med ord som du gör när du ”promtar” för att AI ska generar bilden, är enligt Matilda ett nytt sätt att arbeta med bildanalys. Här ser hon att sambandet mellan text och bild har blivit mycket tydligare.
Elever skapar offentlig konst
Matilda menar att eleverna inte bara är bildkonsumenter. De är en del av skapandet av all den bildmedia som sprids idag. Därför är det viktigt att kunna tolka och förstå bilder och konst och dess makt att påverka. Just nu arbetar Matilda och hennes kollegor med ett projekt där eleverna får lära sig hur det fungerar med offentlig konst. Eleverna får uppdraget att ta fram en skulptur som ska placeras någonstans i Mölndal. När de skapat konstverket placeras det i miljön genom ett digitalt fotomontage.
-Eleverna blir genom det här projektet uppmärksamma på konst i det offentliga rummet. Vad kan konstverket berätta om vår närmiljö och historia?
Roligast med yrket
Det absolut roligaste med att vara bildlärare är enligt Matilda när eleverna upptäcker något. När de får en känsla av att de lärt sig något de inte kunde innan.
-Skaparglädjen, när det varit tyst i klassrummet en stund, då vet man att eleverna hamnat i ett läge av fokus.
Matilda berättar att det är häftigt att som lärare bli påverkad av det som eleverna skapar.
-De gör så coola filmer och bilder som gör att man blir tagen av det. Det är härligt.
Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer