Bildläraren och AI

Vilka utmaningar finns det med att undervisa i ämnet bild när bildkulturen ständigt förändras? Bildlärare Matilda Åhall på Fässbergsskolan ser uppdraget med att hjälpa eleverna att navigera i den visuella världen som viktigare än någonsin.

Som bildlärare på högstadiet har Matilda genom åren haft möjlighet att påverka undervisningen genom att skriva läromedel och vara med att ta fram kursplaner i ämnet. Matilda är övertygad om att hon blivit en bättre lärare genom att få formulera sig kring det hon jobbar med.

Nya aspekter med AI

Under sin lärargärning ser Matilda en otrolig utveckling och förändring när det gäller bildmedier. Dock är uppdraget fortfarande att eleverna ska lära sig att navigera i den visuella världen, menar hon. Att generera bilder med hjälp av AI är bara en ny aspekt som vi behöver lära oss att förhålla oss till.
-Vi pratar bland annat med eleverna om vilka normer och stereotyper och bakomliggande idéer som styr AI.

Att beskriva en bild med ord som du gör när du ”promtar” för att AI ska generar bilden, är enligt Matilda ett nytt sätt att arbeta med bildanalys. Här ser hon att sambandet mellan text och bild har blivit mycket tydligare.

Bildmontage Gunnebo

Elever skapar offentlig konst

Matilda menar att eleverna inte bara är bildkonsumenter. De är en del av skapandet av all den bildmedia som sprids idag. Därför är det viktigt att kunna tolka och förstå bilder och konst och dess makt att påverka. Just nu arbetar Matilda och hennes kollegor med ett projekt där eleverna får lära sig hur det fungerar med offentlig konst. Eleverna får uppdraget att ta fram en skulptur som ska placeras någonstans i Mölndal. När de skapat konstverket placeras det i miljön genom ett digitalt fotomontage.
-Eleverna blir genom det här projektet uppmärksamma på konst i det offentliga rummet. Vad kan konstverket berätta om vår närmiljö och historia?

Roligast med yrket

Det absolut roligaste med att vara bildlärare är enligt Matilda när eleverna upptäcker något. När de får en känsla av att de lärt sig något de inte kunde innan.
-Skaparglädjen, när det varit tyst i klassrummet en stund, då vet man att eleverna hamnat i ett läge av fokus.

Matilda berättar att det är häftigt att som lärare bli påverkad av det som eleverna skapar.
-De gör så coola filmer och bilder som gör att man blir tagen av det. Det är härligt.

Anders Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar