Mölndals förskolor har språk i fokus

Flerspråkighet och litteraturprofil är två av flera delar i arbetet med Språk i fokus. Det är ett samarbete mellan förskolor, stödfunktioner, Språkcentrum och biblioteken i Mölndals stad.

Mölndals förskolor har språk i fokus där barn ska få tillgång till många olika uttryckssätt för att kunna kommunicera och utveckla sin identitet, lärande och självständighet. För att stötta det språkutvecklande arbetet finns ett samarbete där Biblioteken i Mölndals stad, Språkcentrum Mölndal, förskolans specialpedagogiska team och verksamhetsutvecklare är samverkande resurser.

Förskolor med litteraturprofil

Alla pedagoger i våra förskolor är språkliga förebilder i miljöer som lockar till kommunikation på olika sätt med många former av språkarbete. Ett stort antal av förskolorna i Mölndal är också litteraturprofilerade och utgår från sagor och lek i ett lustfyllt lärande som skapar engagemang och arbetsglädje. Arbetet med de litteraturprofilerade förskolorna är ett samarbete mellan förskola och bibliotek som har pågått sedan 2005. Du kan läsa mer om arbetet i artikeln Litteraturprofil i Mölndals förskolor

Språkcentrum Mölndal

Språkcentrum Mölndal organiserar all modersmålsundervisning och studiehandledning i staden samt stöttar förskolornas arbete med flerspråkighet. Varje förskola har minst en pedagog med uppdrag som språkutvecklare och ingår i nätverket Flerspråkighet i förskolan som leds av verksamhetsutvecklare från Språkcentrum.

För att stärka och utveckla barns modersmål kan familjerna via förskolorna låna hem språkolekväskor som är framtagna av Språkcentrum. I varje väska finns ett informationsbrev på respektive modersmål tillsammans med böcker och lekmaterial. Över 200 väskor på 58 språk cirkulerar runt på Mölndals förskolor. Förskolorna har även tillgång till ett material för att synliggöra de nationella minoriteternas språk och kulturer i förskolan. Ni kan läsa mer i artikeln Nationella minoritetsväskor i förskolan.

Med språk i fokus

Som grund för språkarbetet i Mölndals förskolor finns en processplan med gemensamma mål, vetenskaplig grund och beskrivningar av stöd som finns att tillgå. För att stärka likvärdigheten och för att alla barn ska få en utbildning av hög kvalitet riktas resurser utifrån lokala förutsättningar och behov.

  • Alla barn på Mölndals förskolor erbjuds språkligt stimulerande miljöer som lockar till kommunikation på många olika sätt.

  • Barnen ges förutsättningar att utveckla förståelse för att kommunikation med alla språk är viktiga byggstenar nu och i ett framtida samhälle.

  • Lärmiljöer som stimulerar lek, undersökande och lustfyllt lärande ger varje barn möjlighet att utvecklas så långt som möjligt oavsett behov eller utmaningar.

Som mötesplats för våra förskolor och samverkande resurser finns vårt kreativa resurscenter Sinkadusen. En mötesplats mellan människor, material och miljö i ett hus för kreativitet, kompetensutveckling och digitalt utforskande. Där finns Skatan återanvändningscenter och även Språkoteket som drivs av förskolans specialpedagogiska team.


Marie Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300
    Error: javax.jcr.PathNotFoundException: #Språk

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar