Mölndals förskolor har språk i fokus
Flerspråkighet och litteraturprofil är två av flera delar i arbetet med Språk i fokus. Det är ett samarbete mellan förskolor, stödfunktioner, Språkcentrum och biblioteken i Mölndals stad.
Mölndals förskolor har språk i fokus där barn ska få tillgång till många olika uttryckssätt för att kunna kommunicera och utveckla sin identitet, lärande och självständighet. För att stötta det språkutvecklande arbetet finns ett samarbete där Biblioteken i Mölndals stad, Språkcentrum Mölndal, förskolans specialpedagogiska team och verksamhetsutvecklare är samverkande resurser.
Förskolor med litteraturprofil
Alla pedagoger i våra förskolor är språkliga förebilder i miljöer som lockar till kommunikation på olika sätt med många former av språkarbete. Ett stort antal av förskolorna i Mölndal är också litteraturprofilerade och utgår från sagor och lek i ett lustfyllt lärande som skapar engagemang och arbetsglädje. Arbetet med de litteraturprofilerade förskolorna är ett samarbete mellan förskola och bibliotek som har pågått sedan 2005. Du kan läsa mer om arbetet i artikeln Litteraturprofil i Mölndals förskolor
Språkcentrum Mölndal
Språkcentrum Mölndal organiserar all modersmålsundervisning och studiehandledning i staden samt stöttar förskolornas arbete med flerspråkighet. Varje förskola har minst en pedagog med uppdrag som språkutvecklare och ingår i nätverket Flerspråkighet i förskolan som leds av verksamhetsutvecklare från Språkcentrum.
För att stärka och utveckla barns modersmål kan familjerna via förskolorna låna hem språkolekväskor som är framtagna av Språkcentrum. I varje väska finns ett informationsbrev på respektive modersmål tillsammans med böcker och lekmaterial. Över 200 väskor på 58 språk cirkulerar runt på Mölndals förskolor. Förskolorna har även tillgång till ett material för att synliggöra de nationella minoriteternas språk och kulturer i förskolan. Ni kan läsa mer i artikeln Nationella minoritetsväskor i förskolan.
Med språk i fokus
Som grund för språkarbetet i Mölndals förskolor finns en processplan med gemensamma mål, vetenskaplig grund och beskrivningar av stöd som finns att tillgå. För att stärka likvärdigheten och för att alla barn ska få en utbildning av hög kvalitet riktas resurser utifrån lokala förutsättningar och behov.
- Alla barn på Mölndals förskolor erbjuds språkligt stimulerande miljöer som lockar till kommunikation på många olika sätt.
- Barnen ges förutsättningar att utveckla förståelse för att kommunikation med alla språk är viktiga byggstenar nu och i ett framtida samhälle.
- Lärmiljöer som stimulerar lek, undersökande och lustfyllt lärande ger varje barn möjlighet att utvecklas så långt som möjligt oavsett behov eller utmaningar.
Som mötesplats för våra förskolor och samverkande resurser finns vårt kreativa resurscenter Sinkadusen. En mötesplats mellan människor, material och miljö i ett hus för kreativitet, kompetensutveckling och digitalt utforskande. Där finns Skatan återanvändningscenter och även Språkoteket som drivs av förskolans specialpedagogiska team.
Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer