Förskolans språkarbete på bokmässan
För andra året i rad har språkarbetet i Mölndals förskolor varit representerat i en välbesökt monter med pedagoger, verksamhetsutvecklare och bibliotekarier.
Bokmässan är på många sätt en arena för förskole- och skolutveckling där både scener och monterprogram ger möjlighet att lyssna till och prata med forskare, myndigheter, olika professioner och verksamheter.
Språk i fokus
Flerspråkighet och litteraturprofil är två av flera delar i arbetet med ”Språk i fokus” som är ett samarbete mellan förskolor, stödfunktioner, Språkcentrum och biblioteken i Mölndals stad. Under mässan fanns verksamhetsutvecklare och bibliotekarier på plats i montern tillsammans med engagerade pedagoger från många av våra förskolor i Mölndal. Varje dag innehöll programpunkter med bland annat relationell pedagogik, högläsning, flerspråkighet, digitalt språkarbete, äventyrspedagogik, musik och estetik - allt kopplat till språk.
Litteraturprofil
I montern gavs också en inblick i hur drygt hälften av Mölndals förskolor arbetar med läsfrämjande litteraturprofil. Sagofigurer, böcker och handdockor väckte nyfikenhet och det kom en strid ström av besökare till montern som ville höra mer om vad en litteraturprofilerad förskola är. Det handlar bland annat om att ge barn en riklig tillgång till litteratur och fantasifulla upplevelser i sagans värld, vilket skapar nyfikenhet, glädje och lust att lära.
Flerspråkighet och minoritetsspråk
Språkcentrum Mölndal inspirerade både förskola och skola med böcker och stödmaterial för att arbeta med olika modersmål och de nationella minoritetsspråken.
Många var nyfikna på det konkreta materialet i språkväskorna. Via Språkcentrum har förskoleverksamheterna i Mölndal tillgång till väskor för att kunna synliggöra de nationella minoriteternas språk och kulturer i förskolan. Det finns också språkolekväskor med närmare 60 olika språk som kan lånas hem från förskolan av familjerna för att stärka och utveckla barns modersmål.
Mölndal på Förskolescenen
Linda Bergh, språkcentrum och förskollärare Rebecca Bergdahl från Bosgårdens förskolor föreläste om flerspråkighet som framtidens kompetens. De berättade om hur förskolan kan skapa förutsättningar för utveckling av barns modersmål och en flerspråkig identitet samt hur de nationella minoriteternas språk och kultur kan synliggöras i förskolan. De gav många fina exempel på hur det här arbetet kan ske konkret i vardagen med hjälp av litteratur, lek och miljöer som skapas med hjälp av bland annat digitala verktyg. Här är de nationella minoritetsväskorna till stor hjälp i Mölndal. Där finns inte bara litteratur utan också ett stödmaterial med QR-koder till sånger, danser och filmklipp som kan underlätta arbetet i våra förskolor.
Panelsamtal
Astrid Lilja, förskollärare på Högalidens förskola i Mölndal, deltog i ett panelsamtal på Förskolescenen tillsammans med bland annat professor Ingrid Pramling. Panelen pratade om ordet bedömning som kommit att bli ett laddat uttryck inom förskolan. Astrid belyste att det handlar om vilka värderingar vi lägger i begreppet. Hon gav konkreta exempel på hur vardagliga bedömningar hjälper pedagoger i förskolan att se hur verksamheten kan förändras för att ge bästa möjliga stöd och utmaningar till barnen. Panelen var inte överens om allt men de var eniga om att bedömningar görs för att kunna utveckla verksamheten och att reflektion och analys är nycklar för att komma åt det.
Vilken insats
Mölndals medverkan på bokmässan handlade till stor del om att inspirera andra men också om att mötas och ta del av olika professioners tankar, kunskaper och perspektiv. I Mölndals språkmonter fördes samtal med pedagoger och rektorer från hela landet, bibliotekarier, logopeder, flera olika forskare och författare. Vi fick också viktiga perspektiv i mötet med barn, ungdomar och vårdnadshavare. Genom andras frågor kan vi lära mycket om oss själva.
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer