Processväggar i förskolan
Förskolorna i Östra Kållered har tillsammans utvecklat ett arbetssätt med processväggar som en plats för dokumentation och reflektion där barn och vuxna kan mötas.
Rektorerna Camilla Stensholm och Massumeh Salehnamadi berättar att allt började för ungefär två år sedan när förskolorna arbetade igenom sina stödmallar för systematiskt kvalitetsarbete. De skapade då en ny form av Levande utbildningsplan (LUP) med syftet att ge mer plats för analysen och minska beskrivningarna av ”görandet”. Det var ett spännande utvecklingsarbete som krävde många varv av reflektion.
Efter en tid blev det tydligt att analysen hade fått mer utrymme i den nya LUP:en men pedagogerna saknade en plats där processen tillsammans med barnen kunde få mer utrymme. Då uppkom idén att utveckla arbetet med processväggar som några arbetslag tidigare provat på. Sakta men säkert blev det ett nytt sätt att få med delar av görandet men med fokus på hur det gör skillnad för barnen.
Östra Kållereds område består av Vommedalens förskola, Stretereds förskola och Östergårdsskolans förskola. Det har varit ett stort engagemang i de tre förskolorna med att testa fram hur processväggarna kan utvecklas för att passa varje arbetslag och varje barngrupp. Utformningen ser lite olika ut på avdelningarna men det som är gemensamt är ramen och utgångspunkten. Kållereds förskolor delar in varje läsår i fyra fokusområden och det aktuella området utgör alltid ett nav i processväggarna tillsammans med mål från läroplanen. Just nu är det området ”normer värden” som har varit i fokus på olika sätt. Förskolorna i Östra Kållered är litteraturprofilerade och arbetar utifrån ett gemensamt sagotema som utgör en inspiration och grund i verksamheterna vilket också finns som en röd tråd i processerna som synliggörs på väggarna.
Kollegialt lärande som en del av processen
Förskollärarna Helia Mirsaeidi och Åse Lindblom beskriver att det varit lärorikt och spännande att utveckla arbetet med processväggarna med många samtal både i arbetslagen och i möten över gränserna. Det har varit extra intressant att också få besöka varandra och få ta del av hur de olika förskolorna arbetat fram sina processväggar i samspel med barnen, berättar de. Arbetet har grenat ut sig åt lite olika håll. Några avdelningar har en processvägg som innefattar material till både barn och pedagoger. Andra avdelningar har gjort en barnvägg i låg höjd fylld av bilder och sedan en pedagogvägg lite högre upp på väggen. En viktig utgångspunkt har varit att det ska vara enkelt att snabbt tillföra nya tankar i text eller bild som kan underlag för reflektion.
Utvecklingsarbetet med processväggar har inneburit mycket kollegialt lärande med resonemang kring hur bilder kan tas på ett professionellt sätt, hur det kan skapas en balans mellan bild och text och att det ska finnas ett syfte med det som visas. Många av bilderna visar på huvudspåret i processen och undersökandet. Men ibland dyker det också upp sidospår som barnen visar nyfikenhet för. De kan fångas upp på sidan om för att sedan fångas in i huvudprocessen längre fram.
Inte lika men likvärdigt
Det har varit betydelsefullt att lyfta olikheterna för att lära tillsammans och få inspiration av varandra säger Helia och Åse. ”Det gör att arbetet kan bli likvärdigt även om vi inte gör lika.” Åse arbetar med yngre barn och beskriver hur hennes arbetslag alltid startar varje arbetslagsreflektion med en stund framför processväggen. Det får igång allas tankar och riktar samtalet mot de processer som pågår och hur de kan utvecklas vidare. Helia arbetar med de äldre förskolebarnen och berättar hur barnen är med och äger sin vägg genom att dokumentera, redigera bilder och skriva ut material som ska sättas upp på väggen. Foton och texter kompletteras också med barnens bilder, skapelser och material som barnen hittat till exempel i naturen.
En samlingsplats
Processväggarna har utvecklats till att bli en plats för tankar och reflektioner om hur det som sker i barngruppen kan ligga till grund för analys och den fortsatta planeringen av undervisningen. Det har framförallt blivit naturliga samlingspunkter för barn och pedagoger men också för vårdnadshavare som får insyn och möjlighet till inflytande. Barnen är engagerade i att visa dem när det har kommit upp nya saker på väggen berättar Helia och Åse.
Viktigt i processen har varit att det inte finns något rätt och fel utan att alla behöver prova sig fram för att hitta sina sätt att utforma en plats för reflektion. Den gemensamma kärnan i arbetet handlar framförallt om att barn och pedagoger kan följa sin resa genom processväggarna vilket har blivit ett betydelsefullt sätt att fånga upp barnens tankar och reflektioner.
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer