Elever skapar läsmagi på förskolan
När eleverna i årskurs 6 på Streteredsskolan läste sina egna sagor för barnen på Stretereds förskola skapades magi. Högläsningen blev början på ett samarbete som nu sprider sig till andra förskolor i Kållered.
När förskollärare Anna Sundblad var på ett litteraturprofilsmöte pratade en kollega om att barnen skulle behöva höra olika röster under högläsningen, vilket väckte en idé. Eftersom Anna kände läraren Fredrik Bäckman på Streteredsskolan sedan tidigare frågade hon om inte hans elever kunde komma och läsa för barnen på förskolan.
Självförtroende genom läsning
Fredrik såg möjligheten för eleverna att testa att läsa med en tydlig mottagare som en del i att få dem att förstå hur viktig läsningen är. Eleverna fick fundera på vad som kan vara bra att tänka på när man framför en text för någon annan. Till exempel att leka med rösten och försöka att skapa en viss stämning.
Det fanns elever som tidigare inte gillade att läsa men som genom det här projektet har upptäckt att det är roligt. Några elever var tveksamma till att läsa för barnen men när de väl träffade dem så blev det att de läste ändå. Att se eleverna växa i sin roll som berättare var något som imponerade på Fredrik.
-Jag tror det betydde mycket att eleverna fick träffa barnen och se deras tindrande ögon inför högläsningen.
Anna och Fredriks är överens om att det finns en stor drivkraft i projektet och att det är viktigt att kunna testa nya vägar för att nå ett mål.
Ibland kanske man börjar på en smal stig där man funderar på hur det ska gå. I vårt fall så blev stigen mycket större än vi hade tänkt och vi kunde se så många positiva effekter för våra barn och elever
Eleverna läser böcker de själva skrivit
Under hösten när eleverna besökte förskolan första gången bestod litteraturen av enkla barnböcker som fanns på förskolan. I nästa steg växte projektet till ett skrivprojekt där eleverna fick fundera över hur man skriver en berättelse för yngre barn.
På våren när eleverna kom tillbaka till förskolan hade de med sig sagor som de själva skapat på Fredriks lektioner. Anna och Fredrik testade då ett nytt upplägg där barnen satt i små grupper på filtar på förskolans gård. Eleverna fick då chans att läsa sina egna böcker för alla grupperna och gick från filt till filt och läste. Att det är eleverna som har läst för barnen har skapat extra stort läsintresse hos förskolebarnen säger Anna.
-Eleverna är som en slags idoler. Det är magiskt.
Berättelser på fler sätt framöver
Förutom högläsningen har Anna och Fredrik funderingar på att samarbeta i andra projekt framöver. Bland annat genom ett arbete med lera där barnen och eleverna kan hitta på berättelser om figurerna de skapar. Anna har också en idé om att de skulle kunna göra sagorna levande genom att skapa filmer med tekniken stop motion. Projektet med elevernas högläsning har nu också spridit sig till andra förskolor i Kållered som kommer få besök av elever som läser högt för dem.
Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer