Elever skapar läsmagi på förskolan

När eleverna i årskurs 6 på Streteredsskolan läste sina egna sagor för barnen på Stretereds förskola skapades magi. Högläsningen blev början på ett samarbete som nu sprider sig till andra förskolor i Kållered.

När förskollärare Anna Sundblad var på ett litteraturprofilsmöte pratade en kollega om att barnen skulle behöva höra olika röster under högläsningen, vilket väckte en idé. Eftersom Anna kände läraren Fredrik Bäckman på Streteredsskolan sedan tidigare frågade hon om inte hans elever kunde komma och läsa för barnen på förskolan.

Självförtroende genom läsning

Fredrik såg möjligheten för eleverna att testa att läsa med en tydlig mottagare som en del i att få dem att förstå hur viktig läsningen är. Eleverna fick fundera på vad som kan vara bra att tänka på när man framför en text för någon annan. Till exempel att leka med rösten och försöka att skapa en viss stämning.

Det fanns elever som tidigare inte gillade att läsa men som genom det här projektet har upptäckt att det är roligt. Några elever var tveksamma till att läsa för barnen men när de väl träffade dem så blev det att de läste ändå. Att se eleverna växa i sin roll som berättare var något som imponerade på Fredrik.
-Jag tror det betydde mycket att eleverna fick träffa barnen och se deras tindrande ögon inför högläsningen.

Anna och Fredriks är överens om att det finns en stor drivkraft i projektet och att det är viktigt att kunna testa nya vägar för att nå ett mål.

Ibland kanske man börjar på en smal stig där man funderar på hur det ska gå. I vårt fall så blev stigen mycket större än vi hade tänkt och vi kunde se så många positiva effekter för våra barn och elever

Eleverna läser böcker de själva skrivit

Under hösten när eleverna besökte förskolan första gången bestod litteraturen av enkla barnböcker som fanns på förskolan. I nästa steg växte projektet till ett skrivprojekt där eleverna fick fundera över hur man skriver en berättelse för yngre barn.

På våren när eleverna kom tillbaka till förskolan hade de med sig sagor som de själva skapat på Fredriks lektioner. Anna och Fredrik testade då ett nytt upplägg där barnen satt i små grupper på filtar på förskolans gård. Eleverna fick då chans att läsa sina egna böcker för alla grupperna och gick från filt till filt och läste. Att det är eleverna som har läst för barnen har skapat extra stort läsintresse hos förskolebarnen säger Anna.
-Eleverna är som en slags idoler. Det är magiskt.

elevernas böcker

Berättelser på fler sätt framöver

Förutom högläsningen har Anna och Fredrik funderingar på att samarbeta i andra projekt framöver. Bland annat genom ett arbete med lera där barnen och eleverna kan hitta på berättelser om figurerna de skapar. Anna har också en idé om att de skulle kunna göra sagorna levande genom att skapa filmer med tekniken stop motion. Projektet med elevernas högläsning har nu också spridit sig till andra förskolor i Kållered som kommer få besök av elever som läser högt för dem.

 

Anders Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar