Bifrost nya förskola
Bifrost nya förskola är fylld av inkluderande mötesplatser där pedagoger och barn nu flyttat in och sätter sin prägel på miljöerna.
Hösten 2024 stod Bifrost nya förskola klar att ta emot barn och pedagoger som under ett par år huserat i två tillfälliga förskolebyggnader. Alla är väldigt glada att äntligen vara på plats tillsammans igen och det finns mycket att upptäcka och lära känna i den nya förskolan.
Vi slår oss ner i konferensrummet tillsammans med rektor Camilla Stenman Svensson. Även om rummet är helt helt nytt så är det få saker där inne som en nyproducerade. Hela rummet är inrett med återbrukade möbler och material. Det finns en medveten tanke med alla förskolans miljöer både inne och ute.
Bakom hela förskolan ligger skogen som en fond vilket ger ett ett vilsamt intryck för ögat men också en lust att upptäcka och utforska. Bara några steg ut från gården finns allt som naturen har att erbjuda i form av lek och lärande. Skogen har också inspirerat till förskolans inredning som till stor del består av naturnära material- och färgval som trä. Både pedagoger och barn fanns med under processen när förskolan ritades. Till exempel har alla golv har små gulflingor utifrån barnens önskan om guldgolv. Camilla berättar att det ger en känsla av att det är ”vår” förskola.
-Byggnaden är stor till ytan men känslan är inte att det finns plats för 150 barn här. Hela designen och organisationen är gjord för att ta vara på det lilla i det stora vilket gör att barnen kan få stora möjligheter i små sammanhang.

Miljöerna växer fram
På avdelningarna har pedagoger och barn börjat lära känna miljöerna och sätta sin prägel på dem. Förskollärare Mariana Ferri Scampini berättar hur barnen nu utforskar och lär känna sin nya förskola.
-För barnen är detta ett stort äventyr. De är så nyfikna och det finns så mycket att upptäcka. Utmaningen för oss pedagoger är att vänja oss vid det nya.
Passagerna på förskolan är mycket mer än bara korridorer. De är inredda med med syftet att vara mötesplatser som en förlängning av avdelningarna. Här kan både barn och pedagoger hitta din lilla extra och upptäcka eller låna material som kan komplettera det som finns på avdelningarna. Varje del av passagerna har ett eget tema och det går att hitta hela läroplanen där med teman som musik, rörelse, matematik och naturvetenskap.
I förskolans bibliotek finns det plats för många böcker och läsande barn i gradängerna.
Förskolan har också fyra ateljéer som är uppbyggda med olika material och teman. En ateljé bygger främst på återbruksmaterial, en har inriktning färg och en har experiment och utforskande i fokus. Vad det ska bli av den fjärde ateljén är inte riktigt klart än, det får växa fram i mötet mötet mellan barn pedagoger och den nya förskolan.
- I ateljéerna finns också stora ateljévagnar som kan fyllas med material och flyttas till olika platser både inomhus och utomhus utifrån de behov som finns för tillfället, berättar Mariana.

Många möjligheter under samma tak
Framför allt ser Camilla och hennes medarbetare möjligheter med den nya förskolan men det är klart att det också finns utmaningar.
-Exempelvis organisation är alltid en utmaning i en ny förskola, men det är det oavsett om den är stor eller liten, säger Camilla. Det känns fint att kunna erbjuda så mycket under ett och samma tak. Vi har en extra avdelning för öppna förskolan som tar emot barn och vårdnadshavare flera gånger i veckan. I den lokalen har också pedagogisk omsorg delar av sin verksamhet.
Den relativt stora organisationen ger också många kompetenser och mycket trygghet då det alltid finns ordinarie personal på plats och möjligheter att hjälpa varandra över avdelningarna, berättar Camilla.
-Det gör också att jag kan vara en mer närvarande chef eftersom jag finns på plats här i huset och inte behöver åka runt mellan olika förskolor.
Tilltalande och tillgängligt
Både ute och inne är miljöerna utformade så att de ska vara tilltalande och tillgängliga för alla och barnen ska självständigt kunna komma åt materialet. Det finns exempelvis sandlådor i en höjd så att en rullstol lätt kommer till och det finns gungor och rutschkanor anpassade för barns olika behov. En avdelning har också extra anpassningar i miljön för att kunna erbjuda hjälpmedel till de barn som behöver det.

Från det trygga till det äventyrliga
Utomhusmiljön liksom inomhusmiljöerna är uppbyggd som stationer för att skapa mötesplatser och små sammanhang med rika möjligheter till kreativitet och utforskande. Det ska finnas utmaningar för alla barn oavsett ålder och gården uppbyggd och avgränsad i två trygga zoner och en vild och naturnära zon där det går att hitta ytterligare äventyr.
- Barnen älskar labyrinten där de kan springa runt, runt och det blir en massa intressanta lekar där, berättar Mariana.
Att se barnen möta inomhusmiljöerna och den nya gården har också gett många tankar och idéer till pedagogerna. Nu spirar idéer om olika fantasiupplevelser och andra saker som kan få barn och pedagoger att mötas på olika sätt.
Marie Eriksson
Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer