Pedagogiska relationer i Mölndals förskolor
Mölndals förskolor har pedagogiska relationer i fokus. Det är ett långsiktigt utvecklingsarbete som tar stöd i professor Sven Perssons teorier.
Mölndals förskoleverksamheter har ett gemensamt fokusområde kring ”Pedagogiska relationer med språket i fokus.” Utvecklingsarbetet påbörjades 2024 och är en del i strävan mot en likvärdig förskola. Det innebär inte att alla våra förskolor gör lika, men alla har varit delaktiga i grundläggande kompetensutveckling. Samtliga förskolor har fått ta del av föreläsningar, metoder för analys och material för workshops och reflektionsfrågor som används vidare på olika sätt utifrån varje förskolas behov och förutsättningar.
För att alla medarbetare i vår organisation ska ha en chans att vara med på tåget har vi skapat en intern sajt där rektorer och pedagoger hittar allt material. Där finns tips om litteratur, filmer, artiklar och olika arbetsmaterial. Det finns även en introduktionsdel som hjälper nyanställda att bli insatta i de processer som pågår.
Forskningsbaserad uppstart
I uppstarten av fokusområdet har vi samarbetat med Sven Persson, senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har hjälpt oss med teoretiska perspektiv och konkreta metoder för att komma på djupet i arbetet med pedagogiska relationer. Det har sedan legat till grund för fortsatt arbete i kommunövergripande nätverk och ute på våra förskolor.
Kärnan i förskolans kvalitet
”Vad i förskolan kan göra skillnad för barnen?” Det är en grundläggande fråga som inledde Sven Perssons föreläsning och vårt utvecklingsarbete med pedagogiska relationer. Under närmare 40 års forskning har han identifierat att de pedagogiska relationerna är det som gör absolut störst skillnad för förskolans kvalitet. Det som sker i mötet mellan pedagog och barn är avgörande för barns lärande, utveckling och välbefinnande, men de här delarna är inte helt enkla att få fatt i när vi dokumenterar och analyserar.
Filma och analysera
Med hjälp av Sven Persson har vi börjat hitta former för dokumentation och analys av den viktiga interaktionen mellan pedagog och barn. Grunden till arbetet handlar om att filma korta sekvenser som illustrerar någon typ av pedagogisk relation i ett sammanhang där det sker ett samspel mellan pedagog och barn. Det kan vara en vardaglig situation som måltid, påklädning eller högläsning.
De små filmsnuttarna har sedan analyserats med hjälp av verktyg för att rikta blicken mot olika delar av interaktionen. Som ett första steg kan det vara bra att fokusera på det positiva, vad som är bra i situationen och kan göras mer av i fler sammanhang. I nästa steg kan arbetslaget tillsammans identifiera en situation att utveckla vidare med hjälp av djupgående analysfrågor.
Framåtblick
Vi fortsätter att utveckla arbetet med pedagogiska relationer, bland annat med stärkt fokus på interaktionen mellan pedagog och barn i våra utomhusmiljöer. Det är något som många av våra förskolor upplevt som en utmaning och vi ser möjligheten att arbeta vidare med filmanalyser av relationsarbetet utomhus.
Vi har också haft erfarenhetsutbyte med Härryda kommun som arbetat med pedagogiska relationer som fördjupningsområde under flera år. Det ger väldigt mycket att få dela erfarenheter och kunskaper i ett kollegialt lärande. Det blir även en pusselbit i att skapa beprövad erfarenhet. Vi hoppas kunna hitta fler former för det framöver.
Text och bild Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Pedagogiska relationer i Mölndals förskolor
- Lekcertifiering för Lindomeförskolor
- Samarbete lyfter barnens rörelseglädje
- Erfarenheter av ljudutjämning i klassrummet
- Kreativ matematik och teknik
- Bifrost nya förskola
- Kulturgaranti för barnens bästa
- Processväggar i förskolan
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård

Lyssna


Kommentarer