Utbildningsdag för Mölndals förskolor
Mölndals förskoleverksamheter har ett långsiktigt utvecklingsarbete kring ”Pedagogiska relationer med språket i fokus.” Som ett led i arbetet anordnades en studiedag med fokus på pedagogiska relationer utomhus och rörelse.
Utvecklingsarbetet kring pedagogiska relationer påbörjades 2024 och är en del i strävan mot en likvärdig förskola. Det innebär inte att alla gör lika, men alla är delaktiga i grundläggande kompetensutveckling.
Under måndagen i vecka 44 2025 fick samtliga medarbetare i Mölndals förskoleverksamheter ta del av en inspirationsdag för att rikta ljuset mot ”pedagogiska relationer utomhus och rörelse”. Verksamhetschef Anna Brügge Josefsson var konferencier under dagen som innehöll inspiration och lekfull rörelse med både interna och externa resurser.
Inspirerande om relationer i utomhusmiljön
Först ut som talare var Cecilia Vikstrand som är förskollärare och utvecklingsledare på Krokslätts & Högalidens förskolor. Hon pratade om hur vi på medvetna sätt kan arbeta med pedagogiska relationer i utomhusmiljön genom att vara vägledande och aktivt utforskande.
Att arbeta relationellt är att tro på kraften i mötet – att varje barn växer i en miljö där de känner sig sedda, förstådda och betydelsefulla.
Projekt på scen och i film
Under året har arbetslag runt om i Mölndal också kunnat ansöka om medel för att skapa egna projekt för att utveckla sitt arbete med pedagogiska relationer. Förskollärarna Annika Berntsson och Emelie Stenman Eklöf från Gärdesängens förskola berättade om sitt projekt som handlade om att anpassa utomhusmiljön för alla barn.
Vi vill utveckla metoder som stärker barnens förmågor att förstå och göra sig förstådda där inomhus och utomhus inte skiljs åt utifrån synvinkeln att ha bästa möjliga förutsättningar att kommunicera. .
Runt om i Mölndals förskoleverksamheter har det pågått 18 intressanta projekt för att fördjupa arbetet med pedagogiska relationer. Några av projekten synliggjordes i en film som visades upp under studiedagen.
Rörelseglädje på många sätt
Som avslutning på dagen klev Emelie Lilja från Make a Move och Johanna Nygren från kultur & fritidsförvaltningen upp på scenen. De samarbetar med ”Make a Move”. Det är en långsiktig satsning, för att skapa ett mer rörelserikt samhälle, som leds av RF-SISU Västra Götaland med stöd av Västra Götalandsregionen.
Make a Move vill att både barn och vuxna ska röra på sig och ha kul – så man vill, vågar och kan leka och prova nya grejer hela livet.
Mölndals stad är en av pilotkommunerna i Make a Move och har under två år arbetat med rörelse som helhetsperspektiv genom satsningar inom förskola, skola, för seniorer, i offentliga miljöer och insatser för att öka fysisk aktivitet hos medborgare i staden på olika sätt.
Tillsammans med Make a Move fylldes rummet av inspiration kring hur lek och rörelse kan ges en central plats i förskolans utbildning. Forskning och praktiska exempel varvades med inslag av lekfull rörelse som fyllde rummet med skratt och energi.
Efter denna dag är verktygslådorna fyllda av nya idéer och frågor att reflektera vidare kring. Det finns också en sajt att tillgå med fördjupningsmaterial som stöd i utvecklingsarbetet.
Tack till alla i och runt Mölndals förskoleverksamheter som bidrog till att göra detta till en viktig dag av gemenskap, rörelseglädje och lärande.
Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Pedagogiska relationer i Mölndals förskolor
- Lekcertifiering för Lindomeförskolor
- Samarbete lyfter barnens rörelseglädje
- Erfarenheter av ljudutjämning i klassrummet
- Kreativ matematik och teknik
- Bifrost nya förskola
- Kulturgaranti för barnens bästa
- Processväggar i förskolan
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård

Lyssna


Kommentarer