Bokbloggen
Här kan du dela med dig av dina tankar kring en bok du läst och hur den möter verksamheten. I bokbloggen har alla Mölndalspedagoger möjlighet att bidra. Det kan vara en bok du redan har, eller en bok som du önskar att redaktionen ska försöka få tag på.
-
Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund
Boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund är skriven av en rad framstående forskare inom området med Susanne Kjällander och Bim Riddersporre som redaktörer. Med hjälp av praktiknära forskning tas ett helhetsgrepp om vad digitalisering i förskolan kan innebära. Line Kavmark Knieling och Marie Eriksson har använt boken som reflektionsunderlag och delar här med sig av sina tankar.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Fritidshem IKT - möjligheter och utmaningar
Hur var det på nätet idag? I boken Fritidshem IKT - möjligheter och utmaningar får man ta del av Stina Hedlund och Linnea Malmstens tankar om barn och IKT. Författarna lyfter aspekter kring hur man kan våga möta barnen på deras arena och hur man kan skapa kreativt med digitala verktyg.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Programmering i förskolan - utveckla digital kompetens
Karin Sönnerås har skrivit en bok om hur man i förskolan kan utveckla barns innovativa och kreativa förmåga genom programmering. I en värld av förändring kan förskolans verksamhet bidra med de kompetenser som barnen behöver i ett digitaliserat samhälle.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Slöjd i en digital skola
Martina Rylander Lundström är redaktör för antologin Slöjd i en digital skola. Boken lyfter skolämnet slöjd och visar hur aktuellt det är i dagens skola och i mötet med digitaliseringens påverkan på allt vi gör.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Navigera i den digitala samtiden
När jag fick frågan om att skriva ett blogginlägg om boken ”Navigera i den digitala samtiden” av Karin Nygårds och Terese Raymond, var min första tanke ”vadå, varför jag? Jag kan väl inget om digitalisering, eller?”
Läs mer ...
3 kommentarer

Bokbloggen
Mölndalspedagoger läser och inspirerar varandra.
Blogginlägg
-
De yngsta barnen och undervisningen
-
Pojken med extra allt
-
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år
-
Rum för lärande - för att bli sitt bästa jag
-
Att vara speciallärare
-
Skrivdidaktik i alla ämnen
-
Alla kan skapa
-
Barnets rättigheter i förskolan
-
Specialpedagogik och funktionsvariationer
-
Elever som utmanar oss