Bokbloggen
Här delar medarbetare i Mölndals skolverksamheter med sig av sina tankar om böcker som inspirerat verksamheten.
-
Det meningsfulla klassrummet
Maria Wiman har skrivit en bok om hur vi kan få in hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet i elevers vardag och i undervisningen. Det är en bok om motivation, om struktur och det varma ledarskapet. Den handlar om hopp, mod, driv, handlingskraft och hur vi med små medel kan hjälpa elever att finna skolan viktig här och nu.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
I boken Relationellt ledarskap i klassrummet tar författaren Åsa Hirsh ett helhetsgrepp kring vad som kännetecknar en undervisning som får elever att lära sig, utvecklas och trivas i skolan. På Västerbergsskolan har rektor och förstelärare läst boken tillsammans och delar här med sig av bokens huvudsyfte och tankar kring hur den kan användas.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Praktisk inkludering
Emma Leifler forskar om inkludering för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. I sin senaste bok "Praktisk inkludering" beskriver hon hur lärare kan arbeta inkluderande i klassrumsundervisning, men också hur man kan utveckla den psykosociala miljön och sitt bemötande.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Hälsofrämjande skolutveckling
Elevers lärande och hälsa går hand i hand. Detta är centralt i en hälsofrämjande skolutveckling. En elev som klarar skolan med godkända betyg har fler möjligheter i livet, och samtidigt stimulerar lärandet välbefinnandet.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Professionella pedagogiska samtal
Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur är skriven av Desirée von Ahlefeld Nisser. Hon lyfter hur det professionella samtalet har en framträdande plats i lärares vardagliga arbete men att det ändå ägnas förhållandevis lite tid i skolan åt att förstå vad som kan bidra till en för alla inkluderande samtalskultur. En kultur vars förhållningssätt präglas av lyhördhet och respekt för olika sätt att förstå.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lärardriven skolutveckling
Lärardriven skolutveckling - undervisning på vetenskaplig grund är skriven av Lena Lindblad-Petersen & Gunilla Pettersson-Berggren. De belyser hur en skola kan byggas på vetenskaplig grund och hur undervisningen kan sättas under lupp tillsammans i ett kollegium.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Pojken med extra allt
Läraren och bloggaren Alexander Skytte har diagnoserna adhd och autism. I boken Pojken med extra allt – hur lärare kan bemöta adhd och autism beskriver han hur hans funktionsnedsättningar har påverkat hans uppväxt och hans vuxna liv som familjefar och yrkesverksam lärare. Med boken vill han öka medvetenheten hos lärare om vilka bemötanden som hjälper eller stjälper elever med NPF.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år
Lisa Fohlin, Niclas Fohlin och Jennie Wilson har skrivit boken Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år. De visar på hur ett relationellt ledarskap, med samarbetet mellan barn i fokus, kan se ut i praktiken.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Att vara speciallärare
Boken ”Att vara speciallärare” med Barbro Bruce som redaktör riktar ljuset mot speciallärarens skiftande arbetsuppgifter både i klassrummet och i arbetet kring skolutveckling.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Skrivdidaktik i alla ämnen
Ett av skolans äldsta uppdrag är att lära elever att läsa och skriva. För många elever är det inte självklart och lätt att läsa och skriva. Andra elever lär sig läsa men fastnar i sitt skrivande och tappar snart all lust. Detta försöker Anne Håland råda bot på i sin bok Skrivdidaktik i alla ämnen.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Elever som utmanar oss
Alla individer är unika. Så inleds boken ”Elever som utmanar oss” av Veronica Gustafsson och inledningen gör att nyfikenheten väcks. För visst är det så, att våra elever är unika vilket är fantastiskt och något man vill uppmuntra. Men i en inkluderande skola kan detta också bli en utmaning. Med boken vill författaren skapa en förståelse hos läraren kring varför elever misslyckas i olika sammanhang, hon vill också visa hur man praktiskt kan stötta sina elever på bästa sätt.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Feedback - så återkopplar du i klassrummet
Hur ser elever och lärare på återkoppling? Och kan elever lära sig att se lärandet som målet och drivkraften? John Hattie och Shirley Clarke reder ut begreppen och beskriver ett klassrumsklimat som är tillåtande och bygger på hög tillit både mellan lärare och elever och mellan eleverna.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Du nya du fria
Varför ser den svenska skolan ut som den gör och hur hade den kunnat se ut? Mikael Schierenbeck och Joni Karlsson ger psykologiska perspektiv på barns och ungas kunskapsutveckling och psykiska mående i Sverige.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Värdeskapande lärande
I den nyutgivna boken Värdeskapande lärande varvar Maria Wiman, högstadielärare i svenska och SO, knep och exempel från klassrummet med forskning och värdeskapande studier.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Motiverad, feedback och mindset
Motivation är en spännande del i läraryrket. Hur hjälper vi eleverna att hitta motivationen och på vilket sätt hjälper vi eleverna framåt? I boken Motiverad - Feedback, mindset och viljan att utvecklas skriver Alva Appelgren om förutsättningarna för att vilja utvecklas och att vara motiverad.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Utmärkt ledarskap i skolan
I boken "Utmärkt ledarskap i skolan – forskning om att leda för elevers måluppfyllelse" ges en unik sammanfattning av modern, internationell forskning om pedagogiskt ledarskap. Författarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg beskriver vad den senaste internationella skolförbättringsforskningen säger om att leda utvecklingen av undervisning och lärande.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Tänka snabbt och långsamt
Daniel Kahneman, professor emeritus i psykologi och nobelpristagare i ekonomi, har skrivit en internationell bästsäljare om tankemaskineriets design. En bok med tankar om att tänka som ger en hel del tankemässiga kullerbyttor.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Intraprenören - nyckeln till innovation
Birgitte Stjärne har skrivit en bok om hur man leder kreativa medarbetare. Författaren har en rik forskningsanknytning och beskriver hur interna entreprenörer kan fungera som gnista för utveckling på sin arbetsplats. Det handlar om anställda som ser nya möjligheter och driver innovation. Men i vilken jord växer en intraprenör? Vad vattnar man innovationsprocessen med?
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Motivation genom dynamiskt mindset
Hur får man elever att jobba med sin egen process i lärandet? Dynamiskt mindset är en investering i elevens lärande där reflektion, strategier, glädje och utmaningar står i fokus. Det påverkar elevens framtida vilja att anstränga sig och att vilja lära mer menar James Nottingham och Bosse Larsson som skrivit boken Utmanande tankesätt - utveckla motivation genom ett dynamiskt mindset.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lågaffektivt bemötande i förskolan
Psykologerna Bo Hejlskov Elvén och David Edfelt fokuserar på samarbete mellan pedagoger och barn i boken ”Beteendeproblem i förskolan - om lågaffektivt bemötande.” De belyser hur det är pedagogerna som bär ansvaret för att anpassa krav och förväntningar utifrån barns förmågor. Det är inte barnen som bär ansvaret eller som ska ändra sig - det är omgivningen.
Läs mer ...
11 kommentarer
-
Konsten att leda en skola
Författare Alf Solander har varit verksam skolledare på olika nivåer i 20 år och har skrivit boken Konsten att leda en skola -att göra det omöjliga. En bok som visar på det breda uppdrag som en rektor har och vilken allkonstnär du måste vara.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Ledarskap i klassrummet
En av John Steinbergs mest använda böcker finns nu i en reviderad och kompletterad upplaga, Ledarskap i klassrummet, en handbok för arbetsro och effektivt lärande. Boken kan med fördel användas för fortbildning genom kollegialt lärande.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Förlora läxan, vinn eleven
Vad sägs om ett digitalt läx- och provfritt klassrum som ger förutsättningar för ett större lärande? Anders Enström problematiserar en skola där läxor har blivit ett obligatoriskt inslag trots att det varken regleras eller nämns i skolans styrdokument.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Framgångsrik undervisning i literacy
John Hattie, Douglas Fisher och Nancy Frey har skrivit den praktiska handboken Framgångsrik undervisning i literacy. Det finns idag en uppsjö av metoder och strategier för undervisning i literacy. De flesta fungerar, men vilka av dem har starkast stöd i forskningen och vilka skapar bäst förutsättningar för att dina elever ska lyckas?
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Slöjd i en digital skola
Martina Rylander Lundström är redaktör för antologin Slöjd i en digital skola. Boken lyfter skolämnet slöjd och visar hur aktuellt det är i dagens skola och i mötet med digitaliseringens påverkan på allt vi gör.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Lekteorier
Mikael Jensen låter oss ta del av olika lekforskares aspekter och hur de skiljer sig åt. Boken Lekteorier ger en vidgad och mångfacetterad syn på leken.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Fördel adhd
Fördel adhd är en spännande populärvetenskaplig berättelse om hjärnan och vad som formar vårt beteende. Anders Hansen lyfter i boken fram vilka vinster adhd kan innebära och vad omgivningen kan göra för att underlätta.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Transspråkande i teori och praktik
Dagens klassrum har en rik språklig mångfald, synlig eller osynlig, och det är en utmaning för oss pedagoger att ta tillvara på denna rika flerspråkighet. Boken Transspråkande i praktik och teori (Natur & Kultur, 2017) som vänder sig till lärare, lärarstuderande, rektorer och övrig skolledning, beskriver hur man på bästa sätt kan gynna lärandet och identitetsutvecklingen hos våra flerspråkiga elever utifrån målsättningen att skapa en likvärdig skola.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Att bryta mönster- relationer, normer och barns rät
Psykologen och författaren Margareta Öhman är redaktör för en betydelsefull antologi om hur det sociala klimatet i förskola och förskoleklass alltid är de vuxnas ansvar.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Fyrtio minuter, hundratals beslut
John Steinbergs bok är läsvärd för alla lärare, oavsett erfarenhet, tycker Katarina Krokström.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Lek Odla Väx!
En pedagogisk handbok från Rosendals trädgårdar inspirerar dagbarnvårdare.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lärande lek i förskoleklass
I boken Lärande lek i förskoleklass beskriver Annika Andréasson och Birgit Allard hur de låter leken och lärandet gå hand i hand så att barnen får bli aktiva i sitt eget lärande. Genom sitt arbetssätt visar de hur barnen blir nyfikna och motiverade att lära sig nya saker.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Mötet med texten - inkluderande läsundervisning
Hur kan man arbeta med texter i klassrummet med elever på ett framgångsrikt sätt? Detta är något som Jenny Edvardsson, förstelärare på Wendesgymnasiet i Kristianstad, beskriver i sin nyutgivna bok: Mötet med texten - inkluderande läsundervisning (2016).
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Navigera i den digitala samtiden
När jag fick frågan om att skriva ett blogginlägg om boken ”Navigera i den digitala samtiden” av Karin Nygårds och Terese Raymond, var min första tanke ”vadå, varför jag? Jag kan väl inget om digitalisering, eller?”
Läs mer ...
3 kommentarer
Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Handdockan som pedagogiskt verktyg
-
Det meningsfulla klassrummet
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
-
Det hållbara arbetslaget
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld