Bokbloggen
Här delar medarbetare i Mölndals skolverksamheter med sig av sina tankar om böcker som inspirerat verksamheten.
-
Framgångsrik undervisning i literacy
John Hattie, Douglas Fisher och Nancy Frey har skrivit den praktiska handboken Framgångsrik undervisning i literacy. Det finns idag en uppsjö av metoder och strategier för undervisning i literacy. De flesta fungerar, men vilka av dem har starkast stöd i forskningen och vilka skapar bäst förutsättningar för att dina elever ska lyckas?
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
De yngsta barnen och läroplanen
Författaren Lena Edlund sätter de allra yngsta förskolebarnen i fokus i boken De yngsta barnen och läroplanen. Hon beskriver hur barnen kan visa vägen till lärandet i samspel med lyhörda pedagoger som med ett medvetet förhållningssätt låter omsorg och lärande bilda en helhet.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Undervisning i förskolan
Ann S Pihlgren fil. dr och forskningsledare har skrivit boken Undervisning i förskolan – att skapa lärande undervisningsmiljöer. Hon vill synliggöra förskollärarnas teoretiska utgångspunkter för att underlätta att medvetet välja ett arbetssätt som stödjer lärandet hos barnen.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Slöjd i en digital skola
Martina Rylander Lundström är redaktör för antologin Slöjd i en digital skola. Boken lyfter skolämnet slöjd och visar hur aktuellt det är i dagens skola och i mötet med digitaliseringens påverkan på allt vi gör.
Läs mer ...
3 kommentarer
Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Handdockan som pedagogiskt verktyg
-
Det meningsfulla klassrummet
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
-
Det hållbara arbetslaget
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld