Feedback - så återkopplar du i klassrummet
Hur ser elever och lärare på återkoppling? Och kan elever lära sig att se lärandet som målet och drivkraften? John Hattie och Shirley Clarke reder ut begreppen och beskriver ett klassrumsklimat som är tillåtande och bygger på hög tillit både mellan lärare och elever och mellan eleverna.
Efter att ha läst Alva Appelgrens Motiverad, feedback och mindset som jag skrev om i bokbloggen i våras, väcktes min nyfikenhet av en annan bok som rör sig lite inom samma område nämligen Feedback - så återkopplar du i klassrummet skriven av John Hattie och Shirley Clarke.
Jag älskar böcker som både bekräftar att det man redan gör i klassrummet är bra, men som ändå utmanar ens tankesätt kring lärande och återkoppling. Jag läser gärna böcker med överstrykningspennan i högsta hugg (jag vet, en dödssynd enligt somliga…) och denna boken blev snabbt fylld med överstrykningar och jag skrev ner kommentarer i en bok bredvid för att inte drabbas av lusten att skriva i marginalerna.
Återkoppling
Boken tar sitt avstamp i begreppet återkoppling ur ett historiskt perspektiv och redan på de första sidorna inser man att lärares uppfattning av vad återkoppling är skiljer sig från den uppfattning som eleverna har, till den grad att många elever upplever att de inte har fått någon återkoppling alls. Elevernas främsta uppfattning av vad återkoppling är, är att ta reda på vad som är nästa steg, hur kommer jag vidare i mitt arbete och med mitt lärande.
Återkoppling är det som skall fylla luckan mellan det som förstås och det som är tänkt att förstås.
Vi behöver ge eleverna rätt förutsättningar för att de skall förstå vart de ska och hur de skall tas sig dit. Men hur ger vi då effektiv återkoppling? Det vänder och vrider man på genom boken, vi får många tydliga exempel på hur man kan förtydliga lärandemålen för eleverna så att det blir tydligt och att eleverna kan lära sig att se lärandet som målet och drivkraften och ju mer jag läser desto mer överstrykningar, kommentarer och hundöron blir det.
Ett tillåtande klassrumsklimat
Enligt Hattie och Clarke bygger en bra återkoppling på att klassrumsklimatet är tillåtande och bygger på hög tillit både mellan lärare och elever och mellan eleverna. För att kunna skapa en effektiv återkopplingskultur behöver vi se traditionella fel som spännande och utmanande och ge en återkoppling som gör att eleverna utvecklas i sitt lärande.
Boken passar alla som jobbar med elever, oavsett åldrar då de exempel som lyfts fram enkelt går att anpassa till just den elevgrupp man har. Nu ska jag sätta mig och läsa igenom de sidor och uppslag som fick hundöron och fundera på vad jag kan göra för att förbättra mitt klassrumsklimat och skapa en effektiv återkopplingskultur. Jag kanske återkommer med hur det har fallit ut längre fram under läsåret.
Josefin H Larsdotter
Lärare Sinntorpsskolan 4-9
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Med hjärtat i jorden
-
Handdockan som pedagogiskt verktyg
-
Det meningsfulla klassrummet
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
-
Det hållbara arbetslaget
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
Kommentarer