Digitala bloggen
Här delar vi erfarenheter och tankar kring det digitala arbetet i våra förskole- och skolverksamheter.
-
Barnen som fotografer
På Lackarebäcks förskola görs barnen delaktiga i dokumentationen på flera olika sätt. Barnen är själva fotografer och väljer hur de vill redigera och presentera sina bilder och filmer.
Läs mer ...
6 kommentarer
-
Digital glasskiosk med QR
Traditionen med nätverk i Mölndals förskoleverksamheter ger unika möjligheter att lära av varandra. Här visar Gastorps förskola hur barnen med hjälp av en QR-kod kan betala med swish i glasskiosken på gården.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Med mikroskopägget som lupp
På Stensjöns förskola har barn och pedagoger inspirerats av konst och natur när de tittat riktigt nära på olika föremål. De vill utmana medias ibland polariserade diskussion kring digitalisering i förskolan. En skicklig pedagog hittar in i meningsfulla lärprocesser med barnen, just i det här fallet med hjälp av ett digitalt lärverktyg.
Läs mer ...
6 kommentarer
-
Adekvat digital kompetens
För att vi ska kunna inta ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digitalisering i förskolan så krävs det reflektion, medvetet arbete och planering. Vi behöver kunna avgöra i vilka sammanhang de digitala verktygen tillför något och i vilka sammanhang de inte gör det.
Läs mer ...
6 kommentarer
-
En digital jul på Valås förskola
För ett par år sedan tänkte pedagogerna på avdelningen Vitsippan på Valås förskola, helt nytt kring hela julhysterin. Från traditionella luciatåg och julkalendrar, tog de steget in i en digital jul och introducerade barnen för både QR-koder och greenscreen.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Programmering i sagans värld
På Stensjöns förskola har barn och pedagoger engagerats i programmering med hjälp av sagokaraktärer och appen Loopimal.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Undervisande lärmiljöer i förskolan?
På Kyrkängens förskola vill pedagogerna skapa lärmiljöer som är utmanande, undersökande och undervisande, här i form av ett IKT-rum. Vad lägger vi i begreppet undervisning i förskolan och kan lärmiljöer omfattas av detta begrepp?
Läs mer ...
7 kommentarer
-
WeDo 2.0 på Hagåkers förskola
Barnens intresse för programmering och konstruktion blev upptakten till ett projekt med nya kluriga utmaningar med hjälp av materialet Lego WeDO 2.0.
Läs mer ...
5 kommentarer
-
Digital kreativitet i förskolan
Stensjöns förskola arbetar med digital kompetens på varierade sätt i nära samspel med barnen. På Solägget har barn och pedagoger dykt ner i ett båtprojekt som berikades med hjälp av green screen och andra digitala verktyg.
Läs mer ...
5 kommentarer
-
Workshop i digitaliseringens tecken
Goa skratt med modig personal på Valås- Sinntorps och Kyrkängens förskolor.
Läs mer ...
6 kommentarer
-
Barnens nyhetsredaktion i förskolan
Stensjöns förskola arbetar med digital kompetens på många olika sätt. På Solägget skapades en egen nyhetsredaktion och en filmstudio för barnen.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Programmering på Rävekärrs förskola
Alla pedagoger har väl eftersträvat känslan av att ge barnen i förskolan en fantastisk aktivitet som gör att deras engagemang tilltar ju mer de arbetar? Att se ögonen brinna av iver hos barnen och att väntan till nästa tillfälle av utforskande inte går fort nog? Hos oss blev programmering en sådan aktivitet.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
MakerDays inspirerar Mölndal
I början av oktober samlades förskollärare och lärare på Lindholmen i Göteborg för att delta i MakerDays under två dagar. Mölndal hade flera representanter på plats och vi fanns där för att lära oss mer om Makerkultur kopplat till förskolans arbete.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
Digitala bloggen
Av oss som på olika sätt arbetar i eller som stöd för Mölndals förskole- och skolverksamheter.
Länkar
Digitalisering Skola i Mölndals stad