Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Vad får vi ut av digitalisering i skolan?

Vad uppnår vi? Det frågade vi oss på Makerdays 16-17 oktober 2017.

makerdays Rakel iktblogg ped M

Bild 1: Robot tillverkad med hjälp av
little Bits http://littlebits.cc/ https://www.instagram.com/p/BaT826zB__h/

Neil Selwyn, professor inom utbildning, började med att ställa några utmanande frågor. Frågor som är mycket viktiga att vi samtalar om.

Han fortsatte att utmana genom påståenden som dessa:

  • En stor del av digitaliseringen i våra skolor handlar inte om lärande.
  • Digital teknologi löser inte allting.
  • Digital teknologi är inte det viktigaste i världen (...inte ens det viktigaste inom utbildning)

Ja, hur går man vidare på en två dagar lång fortbildning om digitalisering och Maker när man har fått dessa frågor att fundera över?

Det gick alldeles utmärkt! Det kändes mer som att de höjde kvaliteten på dagarna. Det handlar inte om att svälja allt nytt med hull och hår. För mig gav det en extra krydda att ha dessa frågeställningar i bakhuvudet när jag lyssnade på alla spännande och intressanta workshops och själv försökte mig på utmaningar som att tillverka ett instrument av återvunnet material, tillverka en egen stegräknare (bild 2) och programmera en robot som häller mjölk i kaffet och sedan rör om i koppen (bild 1).

Makerdays Rakel bild 2

Bild 2: Stegräknare programmerad i
Micro:bit https://makecode.microbit.org/

Det känns rätt så bra och nyttigt att ibland få uppleva det som eleverna möter så ofta: Nu fattar jag ingenting!?! Nu går det över mitt huvud...

Vad gör jag då? Vilka strategier har jag? Ger upp? Blir kritisk? Frågar? Googlar? Ler och ser ut som jag förstår? Hänger på någon annan så det inte märks? Men.... vilken lycka när jag plötsligt inser att det funkar! Min robot gör som jag hade tänkt och programmerat den till!

Om jag kan programmera en robot som häller upp mjölk i kaffet och sedan rör om i koppen - då finns inga hinder för att eleverna skulle kunna nå hur långt som helst!

Men hur gör vi då för att alla elever och pedagoger ska känna att de lyckas med maker och programmering i skolan?

"Governments around the world are finding that rewriting their national curriculum documents is the easy part. Achieving genuine systemic change requires sustained resourcing commitments over long periods of time.” - Neil Selwyn

Neil Selwyn anser att det bland annat hänger på dessa faktorer:

  • Bli tydligare med varför vi ska använda digitalisering i undervisningen
  • Våga prata om misslyckanden inom skolans digitalisering
  • Erkänna att detta är något vi måste fortsätta att utveckla
  • Skapa ett dynamiskt och demokratiskt ledarskap kring digitaliseringen
  • Sluta prata för seriöst om digitalisering i skolan!
  • Utnyttja det sociala systemet - kopplingar och nätverk över skol och kommungränserna

Annika Agélii Genlott, som forskar vid Örebro Universitet, tänker så här kring hur man ska lyckas med en hållbar förändring i skolan:

  • Gemensam, tydlig vision
  • Tydligt ledarskap
  • Professionellt, kollegialt lärande
  • Öppenhet för idéer och innovation
  • Mod
  • Uthållighet
  • Inte bromsa sig igenom utvecklingen

Lars Lingman, undervisningsråd på Skolverket med ansvar för skolan digitalisering, gav en intressant inblick i skolverkets arbete.

Han tryckte på rektors ansvar att personalen får kompetensutveckling och ges möjlighet lära av varandra för att utveckla utbildningen. Hur gör vi detta på ett bra sätt?

Skolans digitalisering är inte ett it-projekt utan ett förändringsprojekt.
Verktygen är nödvändiga men innehållet är ett långsiktigt projekt

Ja, det är stora viktiga frågor. Därför var det fantastiskt att få njuta av Skrotmusik i pausen. Dessa häftiga musiker och pedagoger tar på scenen fram en morot och en borrmaskin. Borrar ett hål genom hela moroten och gör en helt fungerande flöjt av det! Det lät fantastiskt tillsammans med alla de andra instrumenten gjorda av enbart återvunnet material: https://skrotmusik.wordpress.com

Detta var några tankar från Makerdays 2017! Nu fortsätter vi att utveckla vår skola!

Rakel Cedersjö,
förstelärare på Katrinebergsskolan

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2017-11-07 13.41