Förskolebloggen
Här skriver medarbetare i Mölndals förskoleverksamheter om intressanta och viktiga saker ur sin vardag.
-
Marc Chagall i förskolan
På Stensjöns förskola har barn och pedagoger haft konstnärlig verkstad som projekt med inspiration av konstnären Marc Chagall och hans drömlika konst. Läs mer ...
1 kommentar
-
Hållbarhetsprojekt i förskolan
Stallbackens förskola har arbetat med ett årslångt projekt där hållbarhetsfrågor satts i fokus på ett konkret och kreativt sätt. Barnen har fått skapa insektshotell som sålts till förmån för WaterAid. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
OS-vecka på Valås förskola
Som en del av rörelsesatsningen i Lindome anordnas en OS-vecka i friidrott på Valås förskola. En vecka fylld av rörelseglädje och spännande utmaningar. Läs mer ...
1 kommentar
-
Samarbete under barnboksveckan
Barnboksveckan är här och det uppmärksammas i Stretered genom ett samarbete där elever från årskurs 6 läser för barnen på förskolan. Läs mer ...
3 kommentarer
-
Skulpturprojekt i förskolan
På Stensjöns förskola har avdelningen Solägget dykt ner i ett skulpturprojekt som engagerat barnen i flera månader. Projektet har tagit dem till många olika platser och medfört utforskande med alla olika uttrycksformer. Läs mer ...
3 kommentarer
-
Ett specialpedagogiskt förhållningssätt för alla
Förskollärare Anna Wargren studerar till specialpedagog och skriver om hur specialpedagogik egentligen inte skiljer sig från vanlig pedagogik. Förskolans och skolans pedagogik behöver utformas så att den inkluderar alla barn, oavsett ålder och funktionsförmåga. Läs mer ...
7 kommentarer
-
Barnkonventionen som projekt
På Barnsjövägens förskola är barnkonventionen grunden till engagerande projekt fyllt av skapande tillsammans med förskolans äldsta barn. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Erasmusprojekt bjuder på upplevelser
Utomhuspedagogik står i fokus i ett internationellt projektet där Stretereds förskola deltar tillsammans med lärare från flera olika länder. När en grupp lärare besökte Stretereds förskola fick de många olika upplevelser tillsammans med barn, pedagoger och sagokaraktärer. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Förskolekökets recept i ny kokbok
Följ med till Stallbackens förskola där ni får träffa kocken och måltidspedagogen Kamilla Ehrengrip. Hon är aktuell med några av sina favoritrecept i Förskolekokboken. Läs mer ...
2 kommentarer
-
Sagans väg till barns och vuxnas lek
Är arbetet med sagofigurer vägen till att bli en lekande vuxen? Den frågan ställer sig Emma Gustafsson på Stensjöns förskola som är en av Mölndals litteraturprofilerade förskolor. Läs mer ...
4 kommentarer
-
Frida Kahlo som tema
Självständig, orädd och nyskapande. Frida Kahlo blev en av världens mest kända kvinnliga konstnärer. På Stensjöns förskola var det utgångspunkten för ett tema med mexikanska inslag och litteratur som inspiration. Läs mer ...
2 kommentarer
-
Första förskolekontakten
Första förskolekontakten är en introduktion till öppna förskolan och svensk förskola. Den vänder sig till dem som inte har någon erfarenhet av svensk förskoleverksamhet. Verksamheten har fått ett hedersomnämnande för jämställd integration. Läs mer ...
1 kommentar
-
Mentorskap för nyblivna förskollärare
Nyexaminerade förskollärare som anställs i Mölndals stad erbjuds ett introduktionsår i grupp tillsammans med en mentor. Det är ett stöd i förskollärarnas erövrande av yrkesrollen och ett forum för att växa tillsammans. Läs mer ...
2 kommentarer
-
Projekt Sopsamlarmonster
Under vårterminen har Bölet och Heljereds förskola haft Sopsamlarmonster som gemensamt projekt. Syftet var att få barnen mer delaktiga i återvinningen, få ökad förståelse och bli mer medvetna. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Läslyftet, ett lyft för Bifrost förskola
På Bifrost förskola har Skolverkets läslyft gjort skillnad för både barn och pedagoger. Den ökade medvetenheten om språkutvecklande arbete har bidragit till en språkande miljö som är rik på text, bilder och litteratur där barnens tankar och intressen ligger till grund för arbetet med läslyftet. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Miljöer som bidrar till kreativitet
Vad är viktigt att tänka på när vi skapar lärmiljöer för barnen? Här följer en kavalkad av inspirerande bilder från Högalidens förskola som arbetar för att skapa tydliga, inspirerande och genomtänkta miljöer. Läs mer ...
9 kommentarer
-
Upptäck språket genom dikten
Lyrik och substantiv är två av de ord som har utforskats på Barnsjövägens förskola i Lindome. Barn och pedagoger har dykt ner i ett spännande språkprojekt där poesi varit utgångspunkten i ett lekfullt och kreativt arbete. Läs mer ...
4 kommentarer
-
Berättandets möjligheter i förskolan
Här följer del tre i serien om barns berättande. På Stensjöns förskola används föremål, bilder och konstverk som inspiration till barnens egna berättelser. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Berättelser blåser liv i skapandet
Här följer del två i bloggserien om barns berättande på Stensjöns förskola. Barnens fantasi och idéer ger upphov till en hel del skapande och med hjälp av barnens egna berättelser kan skapelserna också ges liv. Läs mer ...
1 kommentar
-
Bädda för barns berättande i förskolan
På Stensjöns förskola uppmuntras barnens eget berättande på en mångfald med sätt. I den första delen i bloggserien om barns berättelser lyfts diktens möjligheter. Läs mer ...
1 kommentar
-
Fantasifull film till vårdnadshavare
I Lackarebäcks fem förskolor är saga och fantasi utgångspunkten i hela arbetet. Nu har rektorer och pedagoger tillsammans använt sin kreativitet för att med hjälp av film hålla samarbetet med vårdnadshavare vid liv under rådande omständigheter. Läs mer ...
3 kommentarer
-
Färgsprakande konst med naturmaterial
På Stensjöns förskola har konstnären Raku Inoue inspirerat till skapande för både stora och små. Konstnärens fotograferade insekter blev en del av höstens första studiedag och i arbetet med barnen Läs mer ...
4 kommentarer
-
Inspirerade av prickar
På Stensjöns förskola har barn och pedagoger djupdykt i ett temaarbete inspirerat av prickar utifrån den japanska konstnären Yayoi Kusama. Prickarna blev upptakten till processer som tog nya vägar och rymde många former av lärande där barnens intressen fångades upp under resan. Läs mer ...
5 kommentarer
-
Barnskötare nätverkar i Lackarebäcks förskolor
I Lackarebäcks förskolor har barnskötarna startat upp ett eget nätverk med stöd av stadens barnskötarmentorer. Utgångspunkten är dialog runt yrkesrollen för att utvecklas och lära tillsammans. Läs mer ...
1 kommentar
-
Podd med barnskötare om unikt mentorsstöd
Eleonor Hansson och Susanne Åkerlilja i Mölndal är Sveriges enda mentorer för barnskötare. I det senaste avsnittet av Barnskötarpodden berättar de om sitt uppdrag att stärka barnskötarna och höja statusen på yrket.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Att mötas runt en bok
Hur är det att läsa en bok helt utan text, där historien blir olika för var gång man läser den och beroende på vem som läser? Det utforskar just nu barn och pedagoger på Stretereds förskola. Läs mer ...
1 kommentar
-
Vägledning eller tillsägelser?
Varför agerar vi som vi gör? Varför reagerar vi som vi gör och vad baserar vi våra metoder på? Stora barngrupper ställer stora krav på oss pedagoger och vårt förhållningssätt vid konflikter blir därför ännu viktigare. Anna Wargren bloggar om hur alla barn har rätt att få lyckas varje dag. Läs mer ...
8 kommentarer
-
Upptäckarlust i skogen med Gruffalon
En egen plats i skogen kan väcka förundran och lust till nya utmaningar men också lugn och eftertanke. Med hjälp av Gruffalons fantasivärld och naturen erbjuds barnen på Stretereds förskola inspirerande lärandemiljöer och skapande processer. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Hösten lockar till naturkonst
Emeli Stenvall har utforskat konstformen land art tillsammans med barnen på Stretereds förskola. Hon uppmanar att plocka fram den inre konstnären som finns i oss alla så att varje barn ska få utlopp för sin fantasi och kreativitet.
Läs mer ...
5 kommentarer
-
Let the Children change the world
I tre år har Bosgårdens pedagogiska enhet lett ett projekt för att utveckla förskolans pedagogiska miljöer utifrån mänskliga rättigheter, diskrimineringsgrunderna och allas lika värde. Läs mer ...
3 kommentarer
-
Aktivitet i webbholken
På Gärdesängens förskola har naturvetenskap och fåglar kommit i fokus med barnens nyfikenhet som utgångspunkt. Nu händer det spännande saker i webbholken som ivrigt följs av barn och pedagoger.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Att göra jämställdhet i förskolan
Förskollärare Anna Wargren blev inspirerad och motiverad av Kristina Henkels föreläsning “Stora pojkar gråter också - om känslor, gränser och våld.” Hon bloggar om föreläsningen och hur de i hennes arbetslag arbetar konkret tillsammans med barnen. Läs mer ...
5 kommentarer
-
Fåglar i fokus
På Gärdesängens förskola har naturvetenskap och fåglar kommit i fokus med barnens nyfikenhet som utgångspunkt. Förskolans webbholk har blivit en del i fågelspaningen. Läs mer ...
3 kommentarer
-
Vad betyder undervisning i förskolan?
Åby- och Balltorps förskolor har utvecklat en struktur där pedagoger från olika förskolor får mötas och reflektera i lärgrupper. Grupperna har fördjupat sig kring begreppet undervisning och hur vi kan använda oss av det i förskolan. Läs mer ...
5 kommentarer
-
Likabehandlingsarbete för barns rättigheter
Eklanda förskolors likabehandlingsarbete är ett verktyg för barns rättigheter. Förskolecheferna Camilla Axén Nolmark och Karin Forsler bloggar om hur samarbetet runt likabehandling vuxit fram och utvecklats. Läs mer ...
5 kommentarer
-
Nobelfirande på Stensjöns förskola
Kungligt, festligt firande med spännande experiment och filmer. Läs mer ...
2 kommentarer
-
Konstruktioner och relationer
På Regnbågens förskola i Mölndal är byggrummet en plats där relationer byggs och utvecklas. En kreativ lärmiljö som skapar goda möten mellan barn och mellan barn och material. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Mer kultur av, för och med barnen i Mölndal
Nu har vi äntligen startat Kulturgarantin i Mölndal. I ett samarbete mellan skolförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen har vi arbetat fram stadens Kulturgaranti och det är med stolthet den nu sjösätts för första gången. Läs mer ...
1 kommentar
-
Språkoteket som mötesplats
Specialpedagogiska teamet förskola är en del i Mölndals arbete med att skapa så goda miljöer för lärande som möjligt för varje barn. Språkoteket är fyllt av material för utlåning och det utgör en mötesplats för samtal och rådgivning. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Vetenskaplig grund i förskolan
I Lackarebäcks förskolor användes studiedagen i augusti till ett djupdyk kring vetenskaplig grund. En sagoinspirerad film visades för att få igång tankarna. Läs mer ...
4 kommentarer
-
En kväll med Babblarna
Förskolans specialpedagogiska team har anordnat inspirationskvällar kring språkstimulerande material för Mölndals pedagoger. Läs mer ...
1 kommentar
-
Att påbörja sitt livslånga lärande som förskollärare
En students tankar om verksamhetsförlagd utbildning. Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Nätverksträff för Kreativa återvinningscenter på Skatan, Sinkadusen
23:e februari samlades 18 pedagoger från olika delar av landet och pratade möjligheter och utmaningar med rest- och spillmaterial. Läs mer ...
Lämna kommentarer
Förskolebloggen
Av oss som på olika sätt arbetar i eller som stöd för förskola och pedagogisk omsorg i Mölndal.
Blogginlägg
-
Marc Chagall i förskolan
-
Hållbarhetsprojekt i förskolan
-
OS-vecka på Valås förskola
-
Samarbete under barnboksveckan
-
Skulpturprojekt i förskolan
-
Ett specialpedagogiskt förhållningssätt för alla
-
Barnkonventionen som projekt
-
Erasmusprojekt bjuder på upplevelser
-
Förskolekökets recept i ny kokbok
-
Sagans väg till barns och vuxnas lek