Mer kultur av, för och med barnen i Mölndal
Nu har vi äntligen startat Kulturgarantin i Mölndal. I ett samarbete mellan skolförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen har vi arbetat fram stadens Kulturgaranti och det är med stolthet den nu sjösätts för första gången.
Kulturgarantin har tillkommit som en strategi utifrån stadens Barn- och Ungkulturplan och grundar sig på FN:s barnkonvention och de nationella styrdokumenten för förskola och skola. Syftet med en Kulturgaranti är att säkerställa likvärdighet och tillgänglighet till kulturupplevelser och eget skapande för alla barn och unga i staden.
Genom att vi har en Kulturgaranti så garanteras alla barn i förskola och skola minst en professionell kulturupplevelse per läsår från det att de är fyra år och upp till nionde klass. Exempel på kulturupplevelser kan vara en teaterföreställning, ett besök på museum, en konsert eller konstprojekt.
Kulturgarantin på Bifrosts förskola
En dag i oktober är jag med som deltagare i årets projekt i Kulturgarantin som riktar sig till alla 5-åringar i Mölndal. Det är sammanlagt sjutton stycken 5-åringar från tre avdelningar på Bifrosts förskola som samlas tillsammans med konstnärerna Anna Bauer och Anna Elisa Nilsson inne i en, för dagen, iordningställd ateljé på Bifrosts förskola.
Anna och Anna berättar att de arbetar som konstnärer och att de under höstterminen ska besöka alla barn som är 5 år i Mölndal och arbeta med en workshop som heter ”Djur vi aldrig skådat.” ”Vet ni förresten vad det betyder?” frågar Anna Bauer. Barnen tittar på varandra och någon säger att ordet skådat låter konstigt.
Sedan utbryter det en diskussion där många har åsikter om vad det kan betyda. Att det handlar om djur förstår vi iallafall. Ordet ”skådat” är ett gammalt ord som betyder ”Djur vi aldrig sett” säger Anna. Djuren kanske är mycket ovanliga eller kanske blyga eller fundersamma. Hon berättar vidare att idag ska vi arbeta med att göra masker som föreställer olika slags djur. Vi kommer att arbeta i kartong som är ganska mjuk och lätt att forma.
Vad finns i ansiktet?
"Men vad har man i ansiktet då?” undrar Anna Elisa. ”Ögon, munnar, näsor, öron.” ropar barnen. Sedan funderar vi på hur olika ansiktsuttryck kan se ut. Barnen i gruppen har många tankar om detta och de både visar och berättar för varandra. ”Ögonbrynen kan se olika ut.” säger någon. ”Om ögonbrynen är uppåt så är man förvånad.” säger ett annat barn. Någon tror att ögonbrynen är raka om man är arg. Vi jämför olika sorters ögon, vi tittar på stora näsor och pyttesmå näsor. Vad händer om de sitter på olika plats? Hur ser arga ögon ut och hur ser glada ögon ut. Och hur ser egentligen ett förvånat öga ut ? Eller hur ser en förvånad mun ut?
Aktiviteten
Så är det dags att göra masker. Det kokar av spänning i gruppen för nu vill alla komma igång med skapandet. Det finns mycket material att välja emellan. Här finns kartong såklart och massor av olika detaljer att välja mellan som pinnar, korkar, piprensare, pappersremsor och olikfärgat pappersströssel från Skatan vårt eget återanvändningscenter. Det finns också många olika slags färger, saxar och limpistoler.
Barnen undersöker materialet på alla tänkbara sätt. De känner på strösslet och de rotar runt i lådorna med plastkorkar. Någon vill bara ha en särskild färg på sitt material och någon annan vill helst ha allt material som finns. Sedan samlas vid olika bord och börjar med att rita upp vårt djur. Ögon skärs ut och masker formas.
Den skapande processen
Limpistolen är en verklig utmaning för många barn. Inte nog med att limmet är varmt , man måste också vara väldigt snabb eftersom limmet torkar så fort och då kan man inte sätta fast något i det.
Maja, 5 år sitter bredvid mig. Vi provar limpistolen tillsammans först och sedan använder hon den själv. Hon berättar för mig att hennes mask ska bli en tiger för tigrar har små ögon, en liten näsa och så vet hon att tigrar har öronen rakt uppåt.
”Jag gör ganska stora ögon på mitt djur.” säger Anton när han ritar upp sitt ovanliga djur. Jag hjälper till att skära ut ögon med kniven som är väldigt vass. Under tiden blandar Anton färg, en grön nyans ska det vara säger han. Han verkar ha en klar bild av vilket djur det ska bli. Han börjar först måla men under processens gång ändras uttrycket flera gånger eftersom han lägger till mer och mer material. Ett tag så berättar han att det är en indianbjörn han gör men sedan verkar det slutligen bli en skog!
Utmaningar och möjligheter
Det färgade strösslet ramlar av, någon bränner sig litegrann på en limpistol, någon blir lite sur och någon blandar alldeles väldigt mycket färg. Själv råkar jag sätta foten i en tallrik med färg av misstag.
Alla arbetar snabbt först men sedan blir tempot lite lugnare och det uppstår diskussioner med kompisarna bredvid hur man ska göra och hur saker fungerar. Jag funderar för mig själv och tänker att det är precis som det ska vara när man är mitt i en skapande process, fullt av utmaningar och möjligheter!
En avslutande diskussion
Vi avslutar med en liten mini-utställning av alla masker och en gemensam reflektion runt vårt skapande. På två timmar har det hunnit bli massor av olika masker och det är många barn som vill visa hur de tänkt runt olika slags ögon, öron och material. Barnen berättar både med ord och med sina kroppar hur de tänkt runt skapandet av sina masker.
Jag får höra att under dessa timmar har det bland annat fötts en jättestor pokémoninsekt med arga ögon, en mask med taco-öron och en randig tiger. Samtidigt ser jag att allt materialet har fått nya användningsområden och när vi skapat så har någon fått en ny vän och nya gemensamma idéer har fötts. För mig handlar detta om kreativitet och att få vara i ett flow tillsammans med andra!
Tankar och text:
Carina Eriksson
Verksamhetsutvecklare för förskolan i Mölndals stad
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Förskolebloggen
Av oss som på olika sätt arbetar i eller som stöd för förskola och pedagogisk omsorg i Mölndal.
Blogginlägg
-
Marc Chagall i förskolan
-
Hållbarhetsprojekt i förskolan
-
OS-vecka på Valås förskola
-
Samarbete under barnboksveckan
-
Skulpturprojekt i förskolan
-
Ett specialpedagogiskt förhållningssätt för alla
-
Barnkonventionen som projekt
-
Erasmusprojekt bjuder på upplevelser
-
Förskolekökets recept i ny kokbok
-
Sagans väg till barns och vuxnas lek
Kommentarer