Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate

Upptäckarlust i skogen med Gruffalon

En egen plats i skogen kan väcka förundran och lust till nya utmaningar men också lugn och eftertanke. Med hjälp av Gruffalons fantasivärld och naturen erbjuds barnen på Stretereds förskola inspirerande lärandemiljöer och skapande processer.

Gruffalon 1 Foto: Emeli Stenvall

Sjön ligger spegelblank och är så vacker att det nästan gör ont i hjärtat. Tänk att vi har så nära och kan ta oss hit på bara en liten stund. Vi är på väg till vår skogsplats och jag funderar på vad barnen ska säga när vi kommer fram, när de ska upptäcka det som vi förberett.

Gruffalon 2 Foto: Emeli Stenvall

Sagoinspirerad flaskpost

I vattenbrynet guppar något som väcker barnens nyfikenhet och upptäckarlust. Vi fiskar upp en mystisk flaska och det ligger något i den. Tillsammans förflyttar vi oss till vår plats och samlas vid vårt träd, det är en vacker ek som är flera hundra år gammal. Grenarna är som långa armar som sträcker ut sig över våra huvuden.

Tillsammans funderar vi på vad flaskan skulle kunna innehålla och hur den hamnat i vattnet. Jag drar ut innehållet och får fram ett brev som är från Gruffalon. Rävens hus har blåst sönder och han ber oss hjälpa till att laga huset. Det blir fart på barnen och en plats väljs ut, pinnar förflyttas och löv samlas in.

Det pågår samarbete och diskussioner kring hur bygget ska fortskrida. När de känner sig färdiga samlas vi kring bygget och barnen strålar av stolthet. Denna plats blir något vi återkommer till och något som skapar många tankar; Kommer vi att hitta räven som sover i huset? Är huset helt? Gillar räven huset? Så även när vi är tillbaka på förskolan samtalar barnen kring detta, både när vi äter lunch och senare när det leker.

Gruffalon 3 Emeli Stenvall

Gruffalon som utgångspunkt

Just nu är det boken om Gruffalon som Stretereds förskola arbetar med. På olika sätt och med olika språk får barnen möta boken tillsammans, både inne och ute. Vi utmanar och skapar erbjudanden som görs tillgängliga i våra lärmiljöer. Barnen har i smågrupper skapat flaskdockor utifrån karaktärerna i boken. Alla bor i vår Gruffalovärld som finns på vår avdelning.

Det finns också träd som vi skapat tillsammans utifrån bilderna i boken. Träden är avbildade så som de ser ut på bilderna i boken, hela trädkronorna finns inte med i boken så barnen skapade dem så som de ser dem. Det finns också dokumentation som hänger på väggen ovanför Gruffalonvärlden, det är dokumentation över vår pågående process, som hänger där för att skapa en mötesplats som barnen äger samt skapa vidare samtal och för att hålla vår process mer levande.

Gruffalon 4. Foto: Emeli Stenvall

Berättelser genom QR-koder

Pedagogerna på vår förskola har tillsammans skapat QR-koder till filmer där Sagotrollet och Pinnemor, i form av utklädda pedagoger, läser boken om Gruffalon i skogen och ger barnen utmaningar. I julas hade vi detta som en gemensam julkalender på vår förskola. Vi skapade filmer med uppdrag och upplevelser som sagotrollet och Pinnemor delat med sig. Filmerna är mycket uppskattade av barnen och de brukar titta på dem tillsammans.

Litteratur som inspirerar pedagogerna

På Stretereds förskola arbetar vi med Sanna Björkmans bok ”Utevistelsens möjligheter”, i boken finns både fakta och mycket inspiration som gör att vi kommer igång med vårt utomhusarbete. Jag vill också tipsa om Nina Odegards bok, ”Återbruk som kreativ kraft” i den kan man läsa om varför vi behöver lägga till okodat material samt varför. Bilderna i boken inspirerar också, både till att erbjuda mer naturmaterial samt att lägga till återbruksmaterial. Så glöm inte att ta med naturen hem och in i förskolan samt att därigenom skapa nya erbjudanden.

Gruffalon 5. Foto: Emeli Stenvall

En egen plats i skogen

Vi återvänder flera dagar i veckan till samma plats i skogen och samlas alltid på samma ställe under vår ek innan barnen kan utforska skogen. Tillsammans ser vi närheten till naturen både som tillgång och möjlighet att använda vår närmiljö. På vår avdelning har vi organiserat oss så att vi så mycket vi kan delar upp oss i mindre grupper som besöker platsen, vi har tre fasta grupper som kan turas om att gå med två vuxna till skogen.

När vi kommer fram till vår skogsplats samlas vi runt trädet. Tillsammans pratar vi om att inte störa och förstöra när vi hälsar på i naturen. Eftersom vi besöker samma plats för det mesta så kan barnen snabbt komma igång att utforska och just nu konstruera.

Våra skogstillfällen brukar starta upp med att barnen får olika utmaningar, det kan till exempel handla om att skapa naturkonst eller att plocka olika material som vi sedan tar med oss och skapar med på förskolan eller som blir tillägg i vår miljö. Vi fortsätter att skapa bostäder till karaktärerna, detta har fångat barnen och väckt deras nyfikenhet. Det är spännande att få vara medupptäckare, barnen fortsätter att utmana sig och börjar bygga ugglans hus. Veckan efter hittar vi huset där ormen bor, han bor i ett hål i en stock.

Lugnet i skogen

Det är en fröjd att vara i skogen med barnen och de kommer snabbt igång att samarbeta och konstruera. Jag förundras alltid över att barnen i skogen, hur bra de samarbetar och hur de använder det okodade material som de möts av, men också vilket lugn som lägger sig när vi vistas i naturen. Detta finns det forskning på och när vi vistas i naturen sänks vår puls och våra hjärtslag går ner i ett lugnare tempo.

Emeli Stenvall
emeli.stenvall@molndal.se
Förskollärare och Ateljerista.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2019-05-14 10.33