Färgsprakande konst med naturmaterial

På Stensjöns förskola har konstnären Raku Inoue inspirerat till skapande för både stora och små. Konstnärens fotograferade insekter blev en del av höstens första studiedag och i arbetet med barnen

De utklädda pedagogerna på Stensjöns förskola har lagt ut växter och bilder på gräsmattan

Pedagoger skapar under reflektionspromenad

Eftersom vår studiedag i höst behövde vara coronaanpassad planerade vi en reflektionspromenad utomhus i smågrupper där man stannade på olika stationer för att arbeta. En av dessa arbetsstationer innehöll skapande inspirerat av den japanske konstnären Raku Inoue. Han bygger insekter av naturmaterial och fotograferar dessa.

Bilder på insekter ligger på gräsmattan


Två av förskolans pedagoger utklädda till nyckelpiga och daggmask höll i aktiviteten för kollegorna. På ett stort rött skynke fanns inspirationsbilder från konstnären samt naturmaterial som nypon, björnbär, stenar, kvistar, kottar, blomblad och vass. Alla fick välja ett stycke tapet som bakgrund att arbeta på (vi hade klippt ut ur en sådan reklampärm med prover man får när man tapetserar om).

Under 20 minuter byggde man sin insekt och sedan fotograferade vi allas verk och delade digitalt som collage. Växtmaterialet låg alltså löst på bakgrunden och förevigades bara med foto, sedan återanvändes det. Aktiviteten syftade till att ge uppslag inför undervisningsaktiviteter att göra i barngrupp. Alla arbetslag fick med sig litteraturutdrag som kunde kopplas till det vi gjorde från ett fortbildningsmaterial som Skolverket publicerat; ”Estetik och kreativ kommunikation” skrivet av Mirella Forsberg Ahlcrona. Sök på nätet och ladda ner det som pdf-om ni vill.

Konstarbetet med barnen

Vi hade sparat ner bilder av Raku Inoues insekter i en mapp på iPaden och tittade i storformat på dessa på vår SMART-tv. Dessutom såg vi ett klipp på Youtube där Raku Inoue visade hur han arbetade. Det var på engelska, men var ganska talande i bild och vi berättade till klippet med ljudet nedsänkt. Vi skrev ut inspirationsbilder och hängde upp på väggen så att våra 3-5-åringar kunde återbesöka konsten.

Vi hade sparat ner bilder av Raku Inoues insekter i en mapp på iPaden och tittade i storformat på dessa på vår SMART-tv. Dessutom såg vi ett klipp på Youtube där Raku Inoue visade hur han arbetade. Det var på engelska, men var ganska talande i bild och vi berättade till klippet med ljudet nedsänkt. Vi skrev ut inspirationsbilder och hängde upp på väggen så att våra 3-5-åringar kunde återbesöka konsten.

Bilder och växter på en röd filt på gräsmattan
Insekt gjord av kottar

Dora nyckelpiga inspirerar till skapande

En sagofigur i form av Dora Nyckelpiga besökte barnen i samlingen och hade med sig växtmaterial i en korg. Hon dramatiserade kring sin flygfärd till förskolan och undrade om barnen ville bygga hennes insektskompisar som konst. Vi tittade på Raku Inoue-bilderna vi skrivit ut och Dora nyckelpiga byggde en skalbagge som inspiration i samlingen.

Sedan gjorde vi som med de vuxna på studiedagen att barnen fick välja en bakgrundstapet och vi satt runt naturmaterialet som var samlat i mitten. Vi betonade att man kunde göra småkryp som var fantasiskapelser, de måste inte alls se ut som på inspirationsbilderna. Dock märkte vi att bilderna gav mycket uppslag så de var viktiga.

Pedagog på Stensjöns förskola utklädd till nyckelpiga
Barnen på förskolan fotograferar det som de skapat

Barnen dokumenterar själva

Barnen byggde alltifrån maskar till skorpioner och påhittade djur. Vi tänkte insekter i vid bemärkelse, faktiskt snarare småkryp. Barnen fotograferade själva sina insektsbilder när de kände sig klara och vi skrev ut fotografierna och visade varandra dem i samlingen. Vi hängde upp ett collage med allas insektsbyggen.

Man fick också ta hem sin egen pappersbild, medan vi pedagoger senare gjorde ett individuellt lärloggsinlägg i den digitala plattformen Unikum kring varje barns skapandeprocess och insekt. Någon hade mest varit intresserad av att använda kameran, någon byggde många insekter utifrån förebilder och andra fantiserade mer. En pojke ville se ormbilder att bygga utifrån och vi sökte på nätet efter olika ormtyper. 

Barnen sitter på gräsmattan och bygger insekter av växter
Barnen skapar med hjälp av växter

Undervisningen synliggörs

Vi berättade även i vårdnadshavarbloggen på Unikum om vad barnen gjort och varit intresserade av och om vad vi som avdelning försökt erbjuda barnen genom aktiviteten. Exempelvis hade vi satt ord på vad olika naturmaterial, färger och insekter hette, man fick skapa med olika tekniker, såväl digitala som andra och vi bildade oss kulturellt genom att lära känna en ny konstnär.

Dessutom introducerade ett nytt större tema som kommer utgå från insekter och deras funktion i världen som städare, pollinerare och föda till andra djur i naturens kretslopp. Denna aktivitet skulle skapa intresse för ett senare insektsfokus. Härigenom blev föräldrarna delaktiga och vi synliggjorde undervisning i förskolan.

Vi pedagoger skrev också i vår verksamhetsplan om hur vi startat upp temat. Som ni kanske noterat var digitala redskap till hjälp vid flera tillfällen i arbetsprocessen, både med barnen och i vår efterföljande dokumentation.

Alternativ att utveckla vidare

Vi skulle kunna gjort samma aktivitet med bara livsmedel, exempelvis utifrån olika rotsaker skivade på mandolin, tärnade och i stavar alternativt  bygga av bara baljväxter eller kanske pasta? Vilket tema har ni just nu? Man kan bygga annat än insekter. Våra barn ska eventuellt som påbyggnad få göra en stor gemensam insekt på en filt i skogen med utgångspunkt från exempelvis ett småkryp man hittar. Barnen kan då hämta material direkt på plats. Ytterligare ett alternativ vore att bygga insekter av olika återbruksmaterial hemma på förskolan istället.

En rolig avrundning på arbetet med Raku Inoue var att vi efter att ha skickat några av barnens insektsbilder till konstnären fick svar. Inoue skickade ett ”bravo” till barnen och sa att han gillade färgskalorna de använt. Det värmde att han brydde sig om att svara och dessutom var det roligt att vi fick till en liten interaktion. För den som vill ha ännu mer inspiration finns här en film där Raku Inoue berättar om sin konst. 

Emma Gustafsson
Förskollärare, Stensjöns förskola.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad