Bädda för barns berättande i förskolan

På Stensjöns förskola uppmuntras barnens eget berättande på en mångfald med sätt. I den första delen i bloggserien om barns berättelser lyfts diktens möjligheter.

I tre blogginlägg kommer ni att få ta del av några exempel på hur vi försökt inspirera till eget berättande bland barn 3-5 år. Många pedagoger frågar och uppmuntrar förstås barnen till fantasi och beskrivning per automatik genom sin erfarenhet, men ibland kan det vara bra att sätta ord på det vi gör för att fundera över vårt yrkeskunnande och vår roll i samtal.

Pedagog på Stensjöns förskola med ett sagohus

Diktens möjligheter

Förskolebarn ska få möta olika typer av texter i verksamheten och en sådan form är dikten. På arbetslagsplaneringen bestämde vi oss för att under en period ha veckans dikt. Barnen fick dikten i sin egen brevlåda i samlingen och vi tog med dikter till skogssamlingen på utflykten. Vi beställde några diktböcker för barn från bokbussen, men använde också sångtexter på rim som vi läste för att barnen skulle förstå vad en dikt kunde vara.

En nyare diktsamling för barn som vi beställde är ”Halsen rapar, hjärtat slår” av Emma Adbåge och Lisen Adbåge. Den var bra, men vissa andra böcker vi lånade hade lägre kvalitet. När vi läst olika dikter provade vi att göra en egen dikt med barnen. Eftersom vår årslånga temasaga ”Supermasken” handlar om småkryp bestämde vi oss för att göra en dikt om gråsuggor då vi under en vecka lärde oss mer om just detta kryp.

Skogen som inspiration i diktandet

Det var lättare att göra en dikt om gråsuggor i anslutning till att vi undersökte dem noga när vi var i skogen och vi hade då med både vanlig lupp och pennmikroskop kopplat till iPad för att fotografera dem. Vi tog en skogssamling och hade med block att skriva i. Barnen fick stöttande frågor;

Vad tror ni gråsuggan hör här? Vad tror ni gråsuggan ser i skogen? Hur känner sig gråsuggan tror ni?

Vi skärpte våra sinnen och lyssnade och tittade vad vi hade omkring oss i gläntan och barnen beskrev saker gråsuggan kunde se, höra och känna. Vi tog gråsuggans perspektiv och antecknade. En pedagog läste sedan högt upp det barnen sagt och vi lade till och broderade ut vår dikt i skogssamlingen.

Barnhänder håller ett gult löv med maskar på

Att få dela berättelsen med andra

På vägen hem träffade vi på en gammal arbetskollega och vi frågade barnen om vi skulle läsa vår dikt för henne. Det ville de och vi fick beröm för vår skapelse. Vi passade också på att ringa på dörren till förskoleköket för att läsa upp gråsuggans dikt för kocken.

Tillbaka på förskolan skrev vi ut dikten och alla som deltagit fick med sig verket hem ihop med en närbild på en gråsugga som de själva fotograferat med pennmikroskopet på utflykten. Vi hängde dikten på väggen i samlingen på avdelningen och läste den senare igen. Genom att vi kunde läsa upp dikten för andra och skickade med den hem fick vi läsare. Detta gav extra mening åt skapandet.

Diktinspiration

Den som vill börja läsa lite kortare verser med poetisk karaktär kan exempelvis låna hem bilderboken ”Livet på en pinne” av Maria Nilsson Thore. Varje uppslag innehåller en liten existentiell vers.

Bokomslag till barnboken livet på en pinne

Fantisera vidare utifrån en saga

Nyligen lyssnade vi på sagan om tre små grisar, dramatiserad med rekvisita. Det passade särskilt de yngre barnen i vår 3-5-årsgrupp. Efteråt fick barngruppen frågan om vad de tror hände efter att sagan slutat.

Vad gjorde grisarna sen när de levde lyckliga i alla sina dar?

Vi skrev ner barnens tankar, läste upp dem igen och skickade också barnens kommentarer till sagan som blogginlägg till vårdnadshavare i Unikum så även de blev delaktiga.

Vi pratade om att inget man sa var rätt och fel och skapade ett tillåtande samtalsklimat. Vi försökte ge barnen feedback på det de sa att grisarna gjorde efter att de i sagan blivit av med vargen. Tanken var att barnen skulle känna sig sedda och uppmuntrade att formulera sig högt i grupp. Efteråt fick barnen ha sagorekvisitan att leka med. Då såg man att de processade sagan och våra fantasier kring hur det gick i fortsättningen.

En liknande uppföljning på läsning var när vi hört på sagan om Aladdins lampa”från sagosamlingen Tusen och en natt”. Aladdin får ju som bekant önskningar av lampan. Vad skulle barnen önska sig om de hade den magiska lampan? Som en skänk från ovan hade jag just då hittat en silvrig thé-samovar i mitt soprum hemma och tog med den som artefakt att skicka runt;
-Nu håller du i Aladdins lampa. Vad skulle du ha önskat dig?

Alladins lampa på en bricka omgiven av olika böcker

Hjälpsam litteratur

I arbetet med barns berättande har jag hittat en del litteratur som kan vara hjälpsam. I antologin Berättande i förskolan gästspelar olika forskare och skriver om det berättande barnet, om berättelser som vidgar världen och om dokumentation i förskolan. Bim Riddersporre och Barbro Bruce står som redaktörer och ger överblick.

Detta var lättläst pedagogisk litteratur och boken gav nya uppslag att testa framöver. Exempelvis kan man där läsa om ett tema i förskolan kring ensamhet och främlingskap, där man utgått från boken Grodan och främlingen av Max Velthuijs samt Sagan om den lilla farbrorn av Barbro Lindgren.Själv tycker jag att även att boken Fyra hönor och en tupp av Lena Och Olof Landström bjuder in till spännande diskussion då den lyfter orättvisa i hönsgården.

Ytterligare en bok som brukar fascinera är Mannen, damen och något i magen av Eva Eriksson och Kim Fupz Aakesson. Här får de nyblivna föräldrarna en chock då det visar sig att de fått en apbäbis istället för en människa. När de vågar sig ut på en promenad till zoo upptäcker de att aporna på zoo har fått ett människobarn. Men vill de byta? Kanske älskar de sin alldeles egna apa...

Det finns mycket att inspireras av och möjligheterna är oändliga. I nästa blogginlägg skriver jag bland annat om hur berättelser kan blåsa liv i det som barnen själva skapat.

Emma Gustafsson
Förskollärare och litteraturombud på Stensjöns förskola
emma.gustafsson@molndal.se

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad