Skulpturprojekt i förskolan

På Stensjöns förskola har avdelningen Solägget dykt ner i ett skulpturprojekt som engagerat barnen i flera månader. Projektet har tagit dem till många olika platser och medfört utforskande med alla olika uttrycksformer.

Efter att ha gjort isskulpturer till vår årliga Nobelfest väcktes lusten att arbeta mer med tredimensionell konst. En kreativ process som upptagit en stor del av vårterminen började gro och fick många oväntade inslag under resans gång. Kanske låter det konstigt att vi arbetat med projektet ”skulptur” så länge? I praktiken har skulpturprojekter mer blivit ett paraply för en mångfald av saker vi upplevt, utforskat och lärt oss om samtidigt som det knyter an till vårt årslånga sagotema som i år är ”Pannkakstårtan” av Sven Nordqvist

Introduktion av temat

Vi har sedan tidigare erfarenhet av att arbeta med olika konstnärer men den här gången valde vi istället skulptur som konstform. Vi hade redan gjort mycket iskonst med barnen och tittat på bilder på isskulpturer från när en kollega besökte ishotellet i Jukkasjärvi. Vad fanns det mer för typer av skulpturer? Vilka material och tekniker kunde man använda för skapande? Ja, vad är en skulptur egentligen?

Vi som arbetslag samlade bilder i en fotomapp på ipaden och sedan fick en sagofigur från vårt temasaga komma och hålla i introduktionen. ”Fru Karlsson” som är Gubben Pettsons granne berättade att hon och Pettson varit på resa och tittat på skulpturer. Hon visade bilder i storformat, med hjälp av projektorn, där vi såg kända skulpturer i olika länder som var skapade med olika tekniker och material. Det blev som en utblick i omvärlden. Vi såg att man ibland lekte med format som med ett par gigantiska gummistövlar på en oväntad plats. Vi såg också att man kunde arbeta med återbruksmaterial eller naturmaterial som pinnar och stenar. Kanske kunde vi utifrån den här inspirationen göra egna skulpturer?

sagofigur på besök på förskolan

Skoskulptur med Gubben Pettson

Vi hade en kasse med begagnade skor som en kollega rensat ut och som vårdnadshavare skänkt. Kunde dessa kanske komma till användning? Sagofiguren Gubben Pettson visade skulpturer där skor fanns med och vi blev inspirerade av bilden på ett gigantiskt skoberg.

Utifrån det här fick barnen måla skor i fantasifulla färgsättning. När skorna torkat monterade vi dem på höjden till en gemensam komposition med sagofiguren Fru Karlsson. Verket döpte vi till ”Det magiska skoberget”. Vi passade också på att använda upp lite betong vi hade genom att gjuta i stora och små gummistövlar.

skoskulptur

Skulpturen blir en berättelse

I nästa steg fick vår skulptur bli utgångspunkt för en berättelse inspirerad av vår lilla sagofigur dockan ”Katten Findus” kom och tittade på det magiska skoberget. Vi skrev en saga om vad som hände första gången Findus såg berget. Som tankestötta tog vi fram några extra figurer som kunde vara med (lånade ur en sagopåse) så framför oss hade vi också en drake och ett litet troll. En pedagog sa första meningen: ”En dag var Findus ute på promenad när han plötsligt fick se något han aldrig sett- det var det magiska skoberget! …Vad hände då tror ni?” Nu fick barnen fortsätta spinna på tråden och vi märkte att de påverkades av folksagor vi läst och hämtade idéer till eget berättande därifrån. Vi skrev ut berättelsen som barnen också fick ta med hem. Barnen ville även att Gubben Pettson skulle komma och höra på sagan, vilket han gjorde.

Skrivandet blev meningsfullt när vi hade mottagare och barnen blev stolta över sin saga.

Fortsatt arbete med betongskulpturer

De gjutna betongstövlarna då? Jo, vi frigjorde dem med sågen under både svett och muttrande. Sedan fick några barn stabilisera upp betongfötterna genom att gjuta fast dem med gips som de blandade och hällde på en bricka. Minikakel från återanvändningscenter Skatan trycktes fast i det vita gipset. Namnet på konstverket blev ”Mötas i snön”, för det lilla och stora stövelparet stod mittemot varandra och det vita gipset såg ut som snö! Dessutom hade vi en pågående snöstorm utanför fönstret.

barnen gör skoskulpturer
barnen gör skoskulpturer


Vi släppte inte skapandet här utan kommunicerade vidare kring vilka vi trodde det var som möttes i konstverket. Vi såg ju bara deras fötter! Dokumentationen skrevs ner och barnen sa till exempel att det kunde vara ett barn som träffade sin mormor och skulle åka snowracer, eller Pippi Långstrump som skulle kasta snöboll med någon stor person. Det blev ett sätt att utveckla barnens förmåga att föreställa sig.

Vi upptäckt är att det är väldigt bra att alltid göra det här extra kommunikativa steget när man är färdig med ett skapande. Barnen får reflektera, fantisera och kommunicera språkligt i grupp och konstverket får då också mer betydelse för dem.

Fler möjligheter med green screen

Vi tittade också på en youtube-film med en betongskulptörenen Jason de Claires Taylors betongfigurer, nedsänkta på havsbottnen, som man kan dyka ner och se på. Här väcktes tanken om vi kunde få våra konstverk att se ut som de också fanns nere på havsbottnen.

Vi provade detta med green screen som stöd och det blev ett bra samtalstillfälle att lyfta in källkritik och det faktum att alla bilder inte är på riktigt och att man kan ”ljuga” i bild. Något barn ville prova att med green screen få stå uppe på ”Det magiska skoberget” och ett annat barn testade efter eget förslag att få stå uppe på en skulptur vi tidigare tittat på som bestod av en betongtrappa i Nya Zeeland som ser ut att gå rakt upp i himlen från en damm. Sagofiguren Gubben Pettson som var med oss i aktiviteten blev fotad med barnens konstverk när han satt nere på havsbotten i en pose där han höll för näsan som om han annars skulle få in vatten.

sagofiguren Pettson

Fortsatt arbete under våren

Vårt skulpturprojekt fortsatte att växa och utvecklas under våren och vi vävde in det i olika andra delar som att uppmärksamma rocka sockorna. Runt påsk landade vi i ett spännande utforskande om tidskapslar vilket resulterade i att vi bland annat gjorde en tidskapsel i form av ett skulpterat påskägg. Barnen var fascinerade av att få lämna ett spår in i framtiden.

Vi såg också möjligheter att koppla skulpturprojektet till barnens lekar. Förskolan hade köpt in ett större mörkertält där barnen ofta lekte rymdraket. Vi byggde på barnens lekar genom att tillföra rekvisita och funderade även över om vi kunde koppla ihop det med skulpturprojektet vilket landade i att vi skapade fantasiplaneter med papier-maché på ballonger som målades, dekorerades och blev utgångspunkt för nya berättelser som vi skrev ner.

Robotskulpturer till en egen musikvideo

Som påbyggnad till planetskapandet landade vi i ett delprojekt med rymdrobotar. På så sätt fick kunde skapandet möta modern teknik och tankar om vad de kan användas till. Vi inspirerades av filmer med många typer av robotar med olika praktiska funktioner och pratade om att människan behöver programmera instruktioner och kommandon i roboten så den vet vad den ska göra.

Robotarna byggde barnen med material från vårt återanvändningscenter och några barn ville att deras robot skulle vara en dansrobot vilket tog oss vidare ännu ett steg i projektet. Vi skapade robotaktig musik i Garageband med barnen och byggde sedan på med rörliga bilder i iMotion. Vi ställde in att bilder på skulle tas med 30 sekunders intervall och sen fick barnen hjälpa till att flytta varsin robot mellan varje bild vi tog.

Det här passar nog egentligen bättre att göra med små föremål, för det blev ganska mycket arbete till bara en kort film, men vi använde sekvenserna vi filmat flera gånger och fick det att se ut som robotarna gick runt inne på förskolan, dansade, flög i vårt stora flygplan och gick in i Pettsonlekstugan. Som ett sista steg la vi på vår musik och vips hade vi gjort en musikvideo- digitalt skapande med barnen som producenter och där våra skulpturer i form av robotar fick liv och vandrade runt på förskolan!

Projekt med brett innehåll

Detta projekt har varit både välplanerat och ”oplanerat”. Vi har låtit rötterna på projektet spira iväg åt alla möjliga håll där vi hittat meningsfulla saker att utforska. Vi visste inte att det skulle ta oss till rymden, till tidskapslar, till musikvideor med robotskulpturer och till egna sagor. Vi fick arbeta med fantasi och föreställningsförmåga, med digitalt skapande, utblick i världen, historia, teknik, naturvetenskap, textskapande och kommunikation.

Det var lite svårt att sammanfatta allt i denna text. Genom att djupborra i en sak, alltså detta med skulptur, borrade vi ju i hundra olika saker samtidigt av bara farten. Men det är det som är själva finessen med tematiskt arbetssätt!
En sak som har varit betydelsefull är att vi som pedagoger är nyfiket utforskande och förbereder varje moment.

Man måste förbereda lite för att sakerna ska hända, för att material ska finnas, för att dokumentation ska bli av, för vilka roller vi vuxna ska ta i aktiviteterna och hur vi kan utgå ifrån saker som pågår i barnens lek.

Ann Åbergs och Hillevi Lenz Tagichis ”Lyssnandets pedagogik” ett bra boktips för hur man kan arbeta med längre teman i förskolan på det här viset, den har gett oss inspiration. Vi har sett att det varit betydelsefullt att vi inte planerat så detaljerat på förhand utan har lämnat utrymme för barnens inflytande och idéer och att vi snabbt kunnat ändra riktning. Vi har hela tiden behövt hålla en dialog i arbetslaget om vad vi ser i barngruppen och om vad nästa relevanta steg kan bli.

Projektet har blivit mångsidigt med olika uttrycksformer och vi har även involverat vårdnadshavare på flera olika sätt. Bland annat har de tillsammans med barnen fotat skulpturer på alla platser de besökt vilket har blivit en hel vägg med skulpturbilder på förskolan.

Det är roligt att se att barnen har blivit så uppmärksamma på skulpturer i omgivningen och som en bieffekt har även vi vuxna blivit det. Nu ser även jag skulpturer överallt! Och vårt skulpturprojektet inte slut än. Det lever i högsta grad och vi jobbar vidare inför ett skulpturvernissage med vårdnadshavare.

Emma Gustafsson
Förskollärare Stensjöns förskola
emma.gustafsson@molndal.se

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad