Marc Chagall i förskolan

På Stensjöns förskola har barn och pedagoger haft konstnärlig verkstad som projekt med inspiration av konstnären Marc Chagall och hans drömlika konst.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla fantasi och föreställningsförmåga” säger läroplanen. En av världens mest kända konstnärer, Marc Chagall, erbjuder konstverk rika på fantasidimensioner. Under våren genomförde vi ett temaarbete på vår äldrebarnsavdelning Solägget med Chagalls konst som inspiration. Vi fastnade för det ”barnsliga” i uttrycket hos Chagall- det skeva, imperfekta, drömlika och oväntade. Konst som inte ger prestationsångest.

Skapa en kreativ idébank

I boken ” The Creative Act- a Way of Being” skriver musikproducenten Rick Rubin om hur det vi upplever påverkar vårt filter. När vi tar del av konst tillsammans glimtar vi in genom ett nyckelhål. Vi stoppar hela tiden idéer i skattkistan genom att få många intryck och det ger oss material att ösa ur senare, så att något bekant kan komma tillbaka i en obekant form när vi skapar. Vi blir kreativa. Det är också ungefär vad den pedagogiske teoretikern Lev Vygotskij säger när han menar att ju rikare en människas erfarenhet är desto mer material förfogar hennes fantasi över.

Utan erfarenheter är det svårt att skapa något nytt. Därför behöver barn få uppleva konst för att kunna skapa konst.

Begreppet inspiration kommer faktiskt från latinets ”inspirare” som ungefär betyder ”att blåsa in i”, ”inandas”, och kanske är det genom att väcka nyfikenhet och förundran som inspiration kan uppstå? Vi kan försöka ge barn önskan att utforska mer. Hjälpa dem att fördjupa innehållet tillsammans som grupp och på så vis vidga deras värld.

Genom att erbjuda estetiska lärprocesser i förskolan ger vi barn en inbjudan till nya frågeställningar om världen och sig själva. Förskolan kan vara den magiska portal som hjälper barn att träda in i fantasins värld.

Om Chagalls konst

Marc Chagalls levde mellan år 1887-1985. Han bodde i flera länder- bland annat Vitryssland, Frankrike och USA. Chagall arbetade med en mångfald av uttrycksformer. Det handlade om målningar i både olja och akvarell, han gjorde scenkläder till teater och balett, han skulpterade och så målade han en enorm takfresken på den berömda Garnier-operan i Paris. Dessutom illustrerade han kända fabler i en barnbok. Så vi hade mycket material att ösa av i hans konst som ger en drömsk och fantasieggande känsla.

Projektstart med utgångspunkt havet

Vi är en litteraturprofilerad förskola och vårt arbete ramas in av ett årslångt sagotema. Vår sagofigur Sagotjuven, en bläckfisk (gestaltad av en pedagog), har varit med och introducerat olika konstböcker av Chagall. Vi har också tittat på konstverk av havsvarelser och fiskar i storformat med projektorn. Boken ”Sagotjuven” av Graham Carter hade redan väckt barnens intresse för havets invånare och det var genom havsmotiven vi började utforska Chagalls konst.

Chagalls konst innehåller många återkommande motiv inspirerade av exempelvis cirkusar, havsvarelser och fiskar.

Chagalls konst innehåller många återkommande motiv inspirerade av exempelvis cirkusar, havsvarelser och fiskar.


Barnen fick forma egna fiskar av aluminiumfolie runt toarullar och annat och sedan måla dem, varefter de monterades i takmobiler till flygande fiskar eftersom vi sett sådana i konsten. Vi tittade också på vad det finns för koraller och tropiska fiskar från stora barriärrevet (filmklipp och bild) och gjorde ett stort akvarium i kartong som vi ställde på ett ljusbord med blått tyg över. Vi hade också samtal om djurlivet i havet.

Digitalt berikande av miljön

En morgon upptäckte vi ett av våra stora bord med tyg så det blev en koja och vi projicerade in korallrev med projektorn på tyget så man kunde få en känsla av att vara inne i själva korallrevet. Här kom digitala verktyg till nytta för att skapa miljön som gav nya sinnesintryck och det blev mysigt med havsljud i bakgrunden och skapade förundran.

projecering av hav på förskola

Lek och egna berättelser

Utifrån bilderna med havsmotiv som vi arbetade med fick barnen välja några motiv att göra gemensamma stora skulpturer av. Det resulterade i en sjöjungfru, som barnen döpte till Fjäris, en clown som fick heta Clowni och sedan den något mer oväntade Rapparen Rappo. Dessutom ville de göra ”en enhörningshäst man kunde rida på riktigt” vilket blev en utmaning, men med en rejäl gammal skohylla som stomme lyckades vi och den blev del av lekmiljön på avdelningen.

Skulpturerna blev en del av barnens lekar och på eget initiativ gjorde de olika lektillbehör som en mathink till enhörningsskulpturen. Vi pedagoger tillförde också material i form av ridhjälm, ryktborste och utklädningskläder för att berika leken.

Skulpturer på förskolan


Nästa steg var att barnen i mindre grupper göra sagor om sina skulpturer. Grupperna fick sedan chans att dela sina berättelser både till varandra och till sagofiguren Räven.

Vi läste också en folksaga som handlade om en man som kidnappar en sjöjungfru och den ledde till bra värdegrundsdiskussion om att man måste lyssna på varandra. Vi pratade om Hywel i sagan som ändrade sig och släppte sjöjungfrun fri igen då han insåg sitt misstag med kidnappningen.

Barnen målar Chagall på en kub

En smutsig stor kubformad fotpall fick nytt liv när vi klädde in den i vitt tyg och målade den med saker vi sett i konsten. Det blev tydligt att barnen plockat upp motiv de sett. De målade oxar, sjöjungfrur, planeter, solar med lava och ”en ledsen fisk med sjögräs runt”, havet, flygande människor, ”en regnbågslax jag sett i en fiskbok” och ”en vild människa”. När kuben torkat ville alla provsitta och fotpallen är nu en permanent möbel hos oss. Barnen fick också göra stora gemensamma målningar till rumsavdelare till Solägget (träram med tyg och fot), så de var med och inredde avdelningen.

Barnen på förskolan målar på en kub

Fresk till förskolans 10-års jubileum

Chagalls operatak, som är en fresk, innehåller fyra stora färgfält inspirerade av olika operor som Tristan och Isolde, Trollflöjten, och Svansjön. Det finns fotografier att se från hur Chagall gjorde när han målade denna fresk med olika byggnadsställningar. Vi projicerade upp målningen så den kom i storformat både i vårt tak och på en vägg och hade det som tankestötta. Vi målade sedan till operatoner från Trollflöjten och samtalade lite om vad opera är.

barn målar en fresk på förskolan


Fresken inspirerade till en stor, rund tygmålning med fyra färgfält där många barn kunde arbeta med samtidigt för att få till bakgrundsfärgerna. I nästa steg målade barnen dit små motiv med olika symboler från Chagalls konst som de mindes. Några barn gjorde en omgivande ram med guldfärg, precis som på originalet, och vi lyckades hitta en rund guldspegel att sätta i mitten som pricken över i. Målningen blev flera meter i diameter och vi har spikat upp den som permanent konst till minne av förskolans 10-års jubileum som sammanföll med arbetet. Barnen blev själva ganska imponerade över den stora tavla de åstadkommit som blev en parafras på Chagalls fresk.

Barnens färdigmålade fresk på förskolan

Med gruppen som tillgång

När vi samarbetar väcks olika saker i olika personer. Genom dialog är det som att vi vrider på ett kalejdoskop och kan urskilja nya sätt att se på något. Vi kommunicerar och får vi tillgång till en större erfarenhet gemensamt. Då kan vi utnyttja ett större register för att tänka och vara kreativa. Att vara kreativ kan handla om att uppfatta det bekanta på ett nytt sätt.

Ett utforskande och öppet förhållningssätt där vi följer vår nyfikenhet och förundran kan leda till kreativitet.

Som Rick Rubin också skriver: ” In making art, we create a mirror in which someone may see their own hidden reflection.”Det personliga blir alltså också det universella och kan väcka resonans. Han fortsätter ” We are drawn to the way an artist’s filter refracts ideas, not to the ideas themselves”. Konst ger alltså tillgång till en ny utblickspunkt, en lins att se igenom.

Tillsammans med andra får vi alltså tillgång till nya perspektiv. Gruppen blir därmed vår resurs. Det är här vi som pedagoger har en roll att utmana och att stötta en gynnsam dialog i barngruppen.

Delandet av synvinklar kring något komplext vidgar vårt eget perspektiv. I den processen kan vi också ladda verk med mening för oss själva. I rapporten ”Konstnärligt seende & vad barn kan lära på museum” skriver Niklas Pramling och Cecilia Wallerstedt att:

Seende ofta tas för givet som om fungerande ögon vore nog för att se. Men också seendet kan utvecklas; vi kan lära oss se nya företeelser och bekanta företeelser på nya sätt och från nya perspektiv.

Självtillit och tillåtande atmosfär

Så här är vår pedagogiska roll i estetiska lärprocesser enligt läroplanen:
”Förskolan ska ge barnen möjlighet att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. Därför ska barnen få möjlighet att upptäcka och förundras, pröva och utforska samt tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter”.

Att få självtillit är också ett lärande. Kan vi ge barnen experimentell tilltro? Vi måste inte veta vart vi ska i skapandets värld, utan det kan vara fokus på skapandeprocessen. Konstnärens jobb kan vara att utforska olika möjligheter, där varje steg är meningsfullt för vår resa. Vi tillåter oss själva att göra misstag. Att uttrycka sig i världen är kreativitet. Inga idéer är fel, vi delar bara med oss av vårt inre landskap när vi skapar eller reflekterar kring konst…

Emma Gustafsson
förskollärare på Stensjöns förskola
emma.gustafsson@molndal.se

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad