Pandemin gav idé till digital pianokurs

Läsåret 20-21 var ett annorlunda år. På grund av pandemin hade jag och mina kollegor på Kulturskolan distansundervisning med eleverna nästan hela året. Tack vare det kom jag på idén att starta en digital pianokurs!

Min tanke med den digitala kursen var att man med hjälp av videoinstruktioner skulle kunna lära sig grunderna i piano medan man stod i kö till en pianoplats. Jag skapade en kurs som är helt digital och uppdelad i 10 lektioner.

All allmän information om kursen ligger på Google Sites så att vem som helst kan se den. Jag skapade en sida som innehåller kursbeskrivningen, svar på vanliga frågor och praktisk information som man behöver veta innan man börjar kursen.

Själva lektionerna har jag lagt i SpeedAdmin som är Kulturskolans motsvarighet till Unikum. För att komma åt det materialet måste eleven vara registrerad på kursen och inloggad i SpeedAdmin.

Varje lektion består av filmer att titta på och uppgifter att utföra. Man slutför lektionerna i sin egen takt och för varje steg får man lämna in en uppgift som visar att man behärskar momentet. Man får återkoppling från mig efter varje inlämnad uppgift och därefter får man tillgång till nästa steg.

Kontakt med eleverna

Så här kan det se ut: Min elev Isaac har skickat ett filmklipp till mig via lärplattformen så att jag kan se hur det har gått för honom med den digitala lektionen. Jag ger återkoppling via chattverktyget i lärplattformen och ger honom tillgång till nästa lektion.

Målet med den digitala kursen är att eleverna ska få lära sig grunderna i piano medan de väntar på en plats i vår ordinarie pianoundervisning. Det är cirka 3 års väntetid till piano på Kulturskolan och ibland hinner man tappa intresset innan det blir ens tur. Vi vill naturligtvis att så många barn som möjligt ska få spela sitt önskade instrument och få tillgång till denna roliga aktivitet och i den digitala kursen kan vi ta emot 30 elever åt gången.

Från början var tanken att kursen skulle rikta sig till elever från och med årskurs 4, men vi tog in några elever från årskurs 3 också och det funkar utmärkt. När man är 9 år behöver man mer hjälp av sina vårdnadshavare, framför allt med det tekniska och det gläder mig att se att föräldrarna är engagerade och hjälper till sina barn.

Våga testa och tänka om

Att skapa kursen var en lång process som tog nästan ett helt år från att jag fick idén till att kursen var färdig. Först behövde jag tänka igenom själva konceptet, hur många lektioner det skulle vara, vilket material jag skulle använda, hur jag skulle interagera med eleverna, var videomaterialet skulle ligga och så vidare. Som tur är har jag fantastiska kollegor som hjälpte mig där det behövdes. När jag hade gjort alla förberedelser för kursen började jag spela in lektioner. Det tog mig 3 hela dagar att spela in 10 lektioner och 2 veckor att redigera filmerna i iMovie och ladda upp dem. Det var en rolig process men väldigt tidskrävande.

En lärdom jag dragit under skapandets gång är att man inte ska vara rädd för att testa. Jag hade en väldigt detaljerad plan för varje film, nästan som ett manus, men när jag började spela in insåg jag att jag inte kunde följa min planering till 100% och vissa saker var svåra att förutse i planeringsstadiet. Så det gäller att vara flexibel och förbereda sig på att tänka om.

Själva kursupplägget är också väldigt flexibelt och eleverna fullföljer kursen i sin egen takt. De kan göra en lektion i veckan eller varannan vecka eller till och med flera i veckan om de vill det.

Halvvägs in på terminen har några snart gjort färdigt och nyligen spelade jag in nytt material så att det kan bli en fortsättning på kursen för de elever som vill det. Den här gången gjorde jag inga omtagningar alls när jag filmade mig själv utan körde bara på för att spara tid – och det gick det med!

Framöver kommer min digitala pianokurs att finnas med som en sökbar kurs i Kulturskolans ordinarie kursutbud så att fler kan få prova på instrumentet under den långa väntan på en plats!

Elevernas tankar om kursen

Jag tycker det är väldigt bra med digital pianokurs så jag slipper åka iväg och kan titta på lektionen när som helst och att man även kan pausa emellan. – Isaac, 9 år

Jag tycker det fungerar ganska bra med den digitala pianokursen. Jag har lärt mig lite noter och några nya låtar som jag inte kunde innan. Jag har också lärt mig att spela med båda händer. – Astrid, 8 år

Jag tycker kursen är ganska kul och jag har lärt mig lite knep, t.ex. att klaven börjar där noten g är så man lättare kan navigera bland noterna. Det skulle bli roligare om jag fick spela låtar jag kände igen. – Stella, 9 år

Kursen är bra och läraren är bra på att förklara hur man gör. Det gör att jag har lärt mig något nytt och det är bra att man kan göra lektioner när man vill. – Matilda, 10 år

Pianokursen har varit jättebra. Det har varit roliga låtar vi har spelat, och rolig musik i bakgrunden. – Wilma, 10 år

 

Olga Krivulina
Pianolärare på Mölndals Kulturskola

Victoria Eriksson
Kommunikatör på Mölndals Kulturskola

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad