Logopedbloggen
Välkommen till logopedbloggen. Här kan du lära dig om logopedi och få en inblick i hur skollogopederna i Mölndals Stad jobbar. Vårt fokus är språk- och kommunikationsutveckling och vi kommer dela med oss av information, inspiration och konkreta tips.
-
Flerspråkig språkutveckling
Med flerspråkighetsbegreppet följer många missförstånd, myter och fördomar. Kunskaper på området behöver öka hos både logopeder och skolpersonal eftersom många elever vi möter är flerspråkiga.
Vi har valt att skriva ett inlägg på ämnet för att förhoppningsvis förtydliga vissa aspekter, och för att lyfta språkstörning ur ett flerspråkigt perspektiv.Det är vanligt att flerspråkighet i skolans värld får en att tänka på en elev som nyligen kommit till Sverige och håller på att lära sig svenska. Ett flerspråkigt klassrum för inte sällan tankarna till anpassningar för elever som kämpar med svenska som andraspråk. Men så behöver det inte se ut!
Lämna kommentarer -
Språklig sårbarhet - stöd och stimulans
Vad är en språkstörning? Och vad menar vi egentligen när vi pratar om språk? I stort sett allt i skolan är språk och det ställs höga krav på språkliga förmågor både under lektioner och i sociala sammanhang som raster. Det är angeläget att elever i språklig sårbarhet får den ledning, stimulans och de anpassningar de behöver för att kunna nå målen.
Vad är en språkstörning?För ett par veckor sedan föreläste jag för pedagoger i åk 1-3 om språkstörning och språklig sårbarhet. I slutet av föreläsningen fick deltagarna skriva på varsin post-it-lapp vad de tog med sig från dagens föreläsning. Här är några exempel på vad de svarade:“Att språkstörning är så mycket mer och vanligare än jag trodde.”
“Hur vanligt det är med språkstörning i klasserna.”
“Hade mest tänkt att språkstörning är svårigheter att tala.”
“Att språkstörning är mycket mer än dåligt uttal.”Språkstörning är en funktionsnedsättning som är vanligare än både ADHD och autismspektrumstörning! Ändå är det många i skolans värld som inte har koll på vad en språkstörning egentligen innebär. Det kan delvis bero på att det inte är självklart vad vi pratar om när vi pratar om språk.Vad menar vi när vi pratar om språk?Svenska, franska och dari är ju olika språk, men det är inte språk i den bemärkelsen vi syftar till när vi pratar om en språkstörning eller språklig sårbarhet. Det vanliga är att vi lär oss vårt modersmål implicit; alltså att vi tar till oss språkets alla delar som barn, endast genom att exponeras för språket i vår vardag. Man behöver vanligtvis inte “plugga” sitt modersmål, utan lär sig förstå och prata per automatik. Därför är det många som aldrig har reflekterat vidare över språkets olika domäner.Varje språk är uppbyggt av vissa byggstenar. Bilden av “språktriangeln” nedan illustrerar dessa byggstenar och ger exempel på språkliga förmågor som krävs för att kunna förstå och uttrycka sig inom varje del.
4 kommentarer
Logopedbloggen
Följ logopedernas arbete i Mölndals grundskolor och grundsärskolor.