Logopedbloggen
Välkommen till logopedbloggen. Här kan du lära dig om logopedi och få en inblick i hur skollogopederna i Mölndals Stad jobbar. Vårt fokus är språk- och kommunikationsutveckling och vi kommer dela med oss av information, inspiration och konkreta tips.
-
Kommunikativt tillgängliga lärmiljöer
Hur kan den fysiska lärmiljön anpassas så att den blir begriplig för alla elever och inbjuder till kommunikation? Mölndals skollogopeder visar exempel på hur klassrum kan tillgängliggöras med elever i språklig sårbarhet i åtanke - men med syfte att underlätta för alla elever.
Kommunikativt tillgängliga lärmiljöerI förra inlägget skrev vi om att i snitt två elever i varje klass har en språkstörning, och att ännu fler är i språklig sårbarhet: “Att arbeta med kommunikativt tillgängliga lärmiljöer, språkutvecklande arbetssätt och tydliggörande pedagogik blir väldigt angeläget när vi tänker på hur många elever som av olika anledningar kämpar med språket varje dag.”Dagens inlägg kommer handla om att skapa kommunikativt tillgängliga lärmiljöer. Det handlar bland annat om att anpassa den fysiska lärmiljön så att den blir begriplig för alla elever och stimulerar språkutveckling. Detta kanske känns särskilt aktuellt såhär vid terminsstart när många har bytt klassrum, eller kanske gjort en ordentlig rensning innan sommarlovet, och funderar på hur klassrummet ska se ut det här läsåret.Först kommer här en kort film om Universal design for learning. Det handlar om att de individuella anpassningar vi gör för enskilda elever ofta hjälper fler om vi lyfter dem till gruppnivå. I svenska skolsammanhang brukar vi prata om att arbeta med ledning och stimulans. Att skapa en kommunikativt tillgänglig lärmiljö handlar om att miljön och undervisningen ska vara begriplig för alla och vara inbjudande till kommunikation. Nedan beskrivs några förslag på hur du kan tillgängliggöra ditt klassrum med elever i språklig sårbarhet i åtanke - men med syfte att underlätta för alla elever.
1 kommentar
Logopedbloggen
Följ logopedernas arbete i Mölndals grundskolor och grundsärskolor.