Profilen Birgitta Franzén

Birgitta Franzén har varit lärare i snart 30 år. Idag arbetar hon på Hallenskolan och undervisar elever som behöver träna extra för att få godkänt. Hon driver ett internationellt projekt och arbetar med skolans elevråd.

Vem är du som lärare Birgitta?
Mitt namn är Birgitta Franzén och jag är inne på mitt 29:e år som lärare. Från början mellanstadielärare. Då undervisade jag i alla ämnen förutom slöjd. Senare har det blivit fokus på undervisning i engelska och svenska i år 4-6. I år är första året då jag ej har en egen klass. Jag arbetar med Hallenskolans Skattkista. Kortfattat innebär den tjänsten att jag undervisar elever från år 4-9 som behöver intensivträna något specifikt för att kunna nå godkänt. Under läsår 17/18 - 18/19 driver jag ett internationellt projekt "Student influence in School" med samarbetspartners från Bulgarien, Italien och Spanien. Jag ansvarar dessutom för skolans elevråd år 5-9.

En riktigt bra dag på jobbet vad händer då?
En riktigt bra dag på jobbet för mig som pedagog är då det första leendet eller AHA-minen dyker upp hos en elev som tidigare varit negativ, tryckt ner sig själv eller varit avigt inställd till ämnet/uppgiften. Att vara del av en sådan vändning för att sedan följa en positivare utveckling är något som ger mig energi.

Ditt bästa yrkestips tips?
Mina bästa yrkestips för att finna glädje och mening som pedagog hela ditt yrkesverksamma liv:
Var professionell
Kommunicera rakt och tydligt. Reflektera över det du gör så att du alltid känner dig trygg i din yrkesroll.
Var prestigelös
Våga testa saker du ej gjort förut och var flexibel. Om du dessutom öppnar upp för andras idéer om hur en pedagog kan lyckas bäst med sitt uppdrag, är sannolikheten för att se möjligheter istället för hinder stor.
Var nyfiken
Med fortsatt nyfikenhet på människor och arbetssätt kommer du att utvecklas i din yrkesroll oavsett hur länge du arbetat.

Vad är bästa möjliga Mölndal varje dag för dig?
För mig som lärare är bästa möjliga Mölndal då jag lyckas med mina egna yrkestips, men också den dag då Mölndals kommun inser att undervisning i grupper, på 20-30 st i vanliga stora skolor, inte passar alla och är beredd på att satsa på en förändring. I min värld är det alldeles för många elever som mår dåligt av att det inte finns alternativa utbildningsformer. Vi är alla olika.

Skicka med en utmanande fråga till oss!
Hur gör du för att få engagerade och positiva elever i ditt klassrum och i skolverksamheten?

Tack för att du delade med dig i Profilen, Birgitta!

Anders Eriksson

PS. Om någon vill läsa mer om K2-projektet "Student influence in School" finns följande inlägg på Pedagog Mölndal: "Från frö till internationella möten"

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad