Profilen Linda Olausson
Linda Olausson är klasslärare på Balltorpsskolan. Hon berättar hur hon skapar relationer till eleverna både i klassrummet och på skolgården, genom att vara en lekande vuxen.
Vem är du Linda?
Jag är klasslärare i årskurs 2 på Balltorpsskolan där jag delar klasslärarskapet med min kollega Caroline. Det här med att dela på ansvaret gör att man räcker till på ett helt annat sätt. Det är väldigt skönt att kunna bolla med någon som känner klassen lika bra som jag själv gör. Det är bra för både lärare och elev.
Berätta lite om din yrkesroll just nu
Eftersom det blir mycket stillasittande för eleverna så har vi något som vi kallar ”veckans lek”. Det innebär att vi en gång i veckan går ut och leker i 20-30 min. Då har vi hela skolgården för oss själva. Eleverna får turas om att vara veckans värd och välja vad vi ska leka. Vi har byggt upp en lekbank med cirka femton lekar som de kan välja bland. Som värd får eleverna öva sig i att ge instruktioner genom berätta för sina kamrater hur leken går till. En önskan är att de ska få med sig den här lekbanken för att kunna använda sig av den även på rasterna.
Vi har sett att de här lekarna främjar gemenskapen i klassen. En del elever har svårt med rasterna, att hitta vem de ska vara med och vad de ska göra. Så det blir ett stöd för eleverna. Jag tror också att det är betydelsefullt att vi lärare ibland kan vara en lekande vuxen som är med och leker.
Hur ser en riktigt bra dag på jobbet ut?
Det är när man märker att eleverna lär sig det där som jag tänkt att de ska lära sig. Att man känner att man når ända fram. När en elev som har kämpat för att förstå plötsligt hittar rätt. Det är en häftig belöning för mig som lärare.
Har du något bra yrkestips?
Att bygga en relation med eleverna genom att se och lyssna på dem. Det gör att vi kan hantera allting som händer i skolan så mycket bättre.
Kan du skicka med en utmanande tanke till oss alla?
I läraryrket kan det vara svårt att sätta en gräns för när man har arbetat klart, det går alltid att göra lite till och lite till. Min utmaning blir därför att försöka vara nöjd och stolt över det vi har presterat i stället för att vara missnöjd över det vi inte har gjort eller hunnit med.
Text: Anders Eriksson
Bild: Caroline Rebane
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Profilen
Här kan du läsa personliga porträtt av anställda inom skolförvaltningen.
Kommentarer