Profilen Nicole Konwea
Nicole Konwea är barnskötare på Svejserdalens förskola och studerar till förskollärare parallellt med sitt arbete. Här berättar hon om sin lärande resa och hur förskolan blev hennes plats i livet.
Vem är du?
Jag är barnskötare på Svejserdalens förskola sedan 10 år tillbaka, men jag började där redan som ung vikarie och fick ganska snabbt anställning som outbildad barnskötare. Jag kände tidigt att ”det här vill jag göra.” Det berodde nog mycket på bemötande jag fick som helt ny och stödet i att förstå hur relationerna är nyckeln till allt i förskolan.
Efter några år fick jag ett erbjudande från Mölndals stad om att delta i en barnskötarutbildning kombinerat med arbetet. Det var inte ett lätt steg eftersom skolan alltid varit utmanande för mig, men det var verkligen jättekul. Det stärkte mitt självförtroende och jag passade då också på att läsa upp mina gymnasiebetyg för att öppna dörrarna för fortsatta studier.
För ett och ett halvt år sedan valde jag att ta ytterligare ett steg och påbörja en förskollärarutbildning parallellt med mitt arbete som barnskötare, och det har jag inte ångrat. Jag bestämde mig för att tro på mig själv fortsätta utvecklas och utmanas i min yrkesroll. Det här har varit en inre resa, från att vara den lilla flickan som hatade skolan och kämpade med svårigheter, till att idag studera på universitetet.
Berätta lite om ditt arbete och dina studier
Jag valde förskollärarutbildningen i Borås som är förlagd på 3.5 år, mestadels på distans. Utbildningen är för barnskötare med minst fem års yrkeserfarenhet. Det är en valideringsutbildning som byggs upp lite utifrån varje persons kunskaper som vi visar i de praktiska delarna under AFU:n (arbetsplatsförlagd utbildning).
Jag arbetar fyra dagar i veckan och ägnar fredagarna åt studier – det är också då alla föreläsningar är förlagda. Utöver det blir det en hel del skolarbete på kvällar och helger. Det kan låta tufft att arbeta så mycket och studera samtidigt. Det kräver pannben och att jag sätter tydliga mål för mig själv. Men det är verkligen värt det – och det fungerar, för jag läser om något jag brinner för. Det blir en glöd och ett driv.
Det ger mig så mycket att få aha-upplevelser genom litteraturen, som tydliggör varför vi gör som vi gör. Jag blir peppad att testa nya saker, men jag får också syn på vilken kvalitet vi redan har och på allt bra vi faktiskt gör. Det är en personlig utveckling, och det händer mycket inom en själv också. Det är verkligen roligt!
Hur ser en riktigt bra dag på jobbet ut?
En bra dag är när barn som har stort behov av stöttning får en lyckad dag utifrån de förutsättningar vi har skapat. ”Kolla nu händer det, titta nu känner sig det här barnet tryggt och det fungerar.” Jag brinner för att få ta mig an de här barnen som har lite extra utmaningar.
En bra dag kan också vara att jag får chans att testa nya saker jag lär mig under min utbildning till förskollärare. Det gör att jag får känna att jag har utvecklats och därför kan tillföra nya saker till verksamheten.
Arbetet i förskolan kan vara utmanande, men det ger så mycket tillbaka. Att bygga relationer och arbeta i nära samspel hela dagarna ger ett inre värde som få andra yrken kan erbjuda.
Har du något bra yrkestips?
Betydelsen av mötet med barn och elever. Utan relationer blir det inget verkligt lärande och en vuxen som verkligen ser, lyssnar och bekräftar kan göra hela skillnaden i ett barns liv.
Kan du skicka med en utmanande fråga/tanke till oss alla?
Vad är nästa steg i din resa? Vågar du ta steget mot att utvecklas i dig själv och i ditt yrke? Om jag klarar det så klarar alla det.
Text och bild
Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer

Profilen
Här kan du läsa personliga porträtt av anställda inom skolförvaltningen.
Kommentarer