Skolbloggen
Här skriver medarbetare i Mölndals skolverksamheter om intressanta och viktiga saker ur sin vardag.
-
Främjande av läsning på Katrinebergsskolan
Arbetet med läsning och litteratur är ständigt pågående och barnboksveckan i november blir ett sätt att rikta ljuset extra mycket mot läsfrämjande aktiviteter. På Katrinebergsskolan anordnades aktiviteter på hela skolan och i respektive klass och veckan avslutades med en barnboksfest.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Årets Åttologi är här
Årets antologi med noveller skrivna av Mölndals åttondeklassare är här. Alla elever i årskurs åtta i Mölndals stad har fått skriva en novell på temat "Flykt". I boken Åttologin kan du läsa en novell från varje klass. Den finns att låna på alla bibliotek i Mölndal.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Juniorambassadörer på Sörgårdsskolan
På Sörgårdsskolan utbildas elever i årskurs 8 och 9 till att bli certifierade juniorambassadörer med uppdrag att sprida EU-kunskaper tillsammans med andra ungdomar i Europa.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Rastsamverkan som gör skillnad
Kicki och Ann-Charlotte arbetar som rastsamverkare på Eklandaskolans lektorg. En plats fylld av aktiviteter, social gemenskap och trygghet.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Elever lär sig hantera skolstress
När skolkurator Emma Kitzing på Almåsskolan träffade eleverna i årskurs 6 för att prata hälsa så ville majoriteten få mer kunskap kring skolstress. Tillsammans med skolsköterskan Linda och speciallärare Camilla startades projektet Fulladdad.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Spontanbesök på Balltorpsskolan
Följ med när Pedagog Mölndal spontanbesöker Balltorpsskolan som består av enheterna Peppared och Balltorp. Här fick vi möta både lek och kluriga matematikutmaningar.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Street art på fritidshem
Glasbergets fritidshem arbetar med olika temaområden där de försöker hitta sådant som eleverna själva vill veta mer om. En önskan att arbeta med konst landade i ett projekt om street art.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Hiis - lustfyllt äventyr på utefritids
På Eklandaskolans Utefritids brinner lärarna för aktiviteter som bygger goda relationer. I projektet Håll igång i skogen skapas tävlingar där eleverna får poäng i samarbete och kamratskap.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Förskoleklass skapade egen bok
Kan kaffefläckar på ett papper inspirera till en berättelse? Barnen i förskoleklassen på Hällesåkersskolan i Lindome ritade bilder och skapade tillsammans en bok som har utvecklat deras intresse för att berätta och fantisera.
Läs mer ...
1 kommentar
-
En lärares engagemang för Ukraina
Beatrice Sundbäck är lärare i tyska och engelska i årskurs 6-9 på Streteredsskolan. För att förbereda sig på att ta emot ungdomar från Ukraina så har hon börjat lära sig ett nytt språk.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Rastverksamhet som skapar trygghet
På Eklandaskolan utvecklar fritidspedagogerna rastverksamheten i samverkan med skolans trygghetsgrupp. På Lektorget har man skapat en plats för aktiviteter och trygghet under elevernas raster.
Läs mer ...
5 kommentarer
-
Nu lanseras Logopedsajten
Skollogopederna i Mölndal har under våren och sommaren byggt upp Logopedsajten - en digital resurs för all personal i Skolförvaltningen. Målet är att på ett smidigt sätt nå ut med information, tips och material till fler!
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Elever blommar i konstutställning
Glädje och delaktighet har varit ledorden i ett demokratiprojekt som engagerat klass B på Katrinebergs grundsärskola. Arbetet har lett till viktiga vardagskunskaper och meningsfull undervisning som utmynnade i ett konstverk i utställningen Kvarnbyn blommar.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Elevinflytande för trygga miljöer i skolan
Verksamhetsutvecklare Maria Fritzon-Ölander berättar om elevernas viktiga roll i processerna med att utveckla miljön i och runt uppehållsrummet på Streteredsskolan.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Jobbskuggning i Skottland
“I can show you wonderful walking!” En pojke i proper skoluniform ställer sig bredvid skolbänken, lägger händerna på ryggen och börjar lugnt vandra runt i klassrummet. “Thank you! Very good!”, berömmer Mrs Smith.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Kärleksfulla klassrumsglimtar från en vårtermin med corona.
Läraren Maria Bitsch summerar en väldigt annorlunda termin och ger oss bilder av hur hennes skola arbetat under pandemins speciella förutsättningar.
Läs mer ...
10 kommentarer
-
Inkludering för alla elevers bästa
Flexgruppen på Eklandaskolan berättar om sitt ettåriga internationella projekt kring inlärning, läskunnighet och lärande ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Tidiga läsinsatser på Lackarebäcksskolan
Lackarebäcksskolan satsar på läsning i de tidiga åren för att skapa självförtroende och en positiv inställning hos eleverna. Effekterna är tydliga och avspeglar sig i flera ämnen.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Elever intervjuar forskare
Att spela på ett lyckohjul kan vara både spännande och givande. När AstraZenecas anställda får snurra på elevernas frågehjul är det vinst varje gång. Gör man dessutom en podd av det hela så kan fler dela på vinsten.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Trivselledare stärker kamratskapen på rasten
På Krokslättsskolan leds rastlekarna av elever som får lekfull utbildning, tar kamratansvar och utvecklar skolmiljön. Fritidspedagogen Lena berättar mer.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Eleverna i samhället
Lärare på Brattåsskolan vill slå ett slag för de fria utbildningar som olika samhällsaktörer ofta erbjuder skolan.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Ta studenten i år!
Hej fina kollega! Har du också suttit på möten och fått frågan om det finns någon i arbetslaget som kan tänka sig att handleda studenter som ska ut på sin praktik och känt att visst, det hade säkert varit kul, men inte nu...jag har ju så mycket att göra?
Läs mer ...
5 kommentarer
-
Framtidens forskare med AstraZeneca
Hur kan skolan få ungdomar att intressera sig för forskning? Skolförvaltningen i Mölndal har ingått ett samarbete med AstraZeneca, där just den frågan kanske får ett svar. Projektet har fått namnet Framtidens forskare.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Att resa i förintelsens spår
När eleverna i Toleransprojektet besöker verklighetens platser i Polen blir undervisningen i mänskliga rättigheter och tolerans på riktigt.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Specialpedagogik för lärande
Skolförvaltningen i Mölndal genomför en satsning med alla skolor under en treårsperiod. Syftet är att pedagogerna ska bli bättre på att se och förstå alla elever och handla därefter.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Nior i proffsigt FN-rollspel
Eleverna började arbetet med att prata internationell politik och avslutade med att hålla engagerade tal kring sina länders resolutioner i Fässbergsskolans egen Generalförsamling.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Möt Mölndals nya Skolambassadör för EU
Ulrika Mode-Olausson på Kvarnbyskolan är en de svenska lärare som utbildats till Skolambassadör för EU. Här berättar hon själv sin nya roll som ska uppmärksamma, ge stöd och inspirera kollegor i EU-frågor.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Digitalisera mera - Skånhällaskolan om Lexplore
På Mölndals stads mässa Digitalisera mera, berättade Skånhällaskolan om Lexplore, som är ett verktyg för digital screening av elevernas läsförmåga.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Elever aktiva i digitaliseringsprocessen
I det här inlägget kommer du att få följa med när 4 A på Fässbergsskolan arbetar med sitt aktiva deltagande i digitaliseringsprocessen, genom ett arbetsområde i historia och svenska.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Elevinflytande på riktigt genom elevrådsstyrelser
Hur kan politiker lyssna mer på ungdomarna? Och hur kan vi hitta kanaler för att få dialog mellan elever och politiker? Det var några av frågorna som lyftes när elevrådsstyrelserna fick möjlighet att möta politiker och kommundirektör.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Lärmiljön - den tredje pedagogen i skolan
I klassrummet är både läraren och eleven en lärresurs. Lärmiljön är som den tredje pedagogen. Den har en stor betydelse för elevernas möjligheter att lära. I det fjärde avsnittet av Pedagog Mölndals FikaPodd berättar lärarna Anne-Christine Kaipiainen och Karin Mellegård om sina erfarenheter av utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Läsning - alla barns rätt!
Stiftelsen LegiLexi arbetar för alla barns rätt att lära sig läsa med god kvalitet under lågstadietiden. Specialpedagoger Maria Andergården och Christina Hallhagen Aydin bloggar om stiftelsens konkreta material för att på bästa sätt bidra till läsutveckling.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Förstelärares fokus på övergångar ur ett elevperspektiv
Hur upplever eleverna övergångar i Mölndals skolor? Fyra förstelärare berättar här om sitt utvecklingsarbete.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Den halvgalna rymdresan
Västerbergsskolans förskoleklass tar oss med på en fantasifull musikalresa. Genom förberedelserna har barnens kreativitet och engagemang tillvaratagits i processerna.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Andras tankar ger bränsle åt egna
Nu har vårt årslånga arbete som handledare för läslyftet kommit till sitt slut. Under året har vi fått utmana oss själva och varandra, under ledning av Katarina Krokström och Camilla Rudevärn. Med hjälp av dessa superhandledare har vi ofta fått ta steg utanför vår bekvämlighetszon.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Förstelärare med fokus Nyanlända elever, inkluderingsförmåga och lärande
Under 2018 arbetar ett antal förstelärare i Mölndal med fem olika fokusområden och fördjupar sig inom dessa för att ”skapa optimala möjligheter för lärande och utveckling för alla elever i Mölndal”.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Specialpedagogisk nätverksträff
En torsdag i mars samlades flera av Mölndals specialpedagoger/speciallärare på Mölndals museum för en nätverksträff. Denna gång arbetade vi i lärgrupper med frågan om specialpedagogens/speciallärarens roll på enheterna, hur mötesstrukturer kan se ut och vi delade erfarenheter om hur vi arbetar kring elevnära arbete.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Skogen, pedagogen och digitaliseringen
Utefritids är utomhus i alla väder. I stort sett varje dag har vi en transportsträcka till de platser vi besöker. Här berättar vi på Eklandaskolans Utefritids hur vi kombinerar natur och teknik med påhittighet och loppisfynd.
Läs mer ...
8 kommentarer
-
Förstelärare med fokus digitalisering
I slutet på höstterminen valdes ett antal av kommunens förstelärare ut för att arbeta med, fördjupa sig inom och leverera för spridning kommunövergripande inom flera olika områden, där kommunens skolor kan ha behov av extra förstärkning. I torsdags var det dags för en uppstartsträff för terminen.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Matematikinspiration till förskoleklasser
Drygt 50 pedagoger från förskoleklasser runt om i Mölndal som träffades för att få lyssna till Görel Sterner i Kvartersgården på Skånhällaskolan 23 november.
Läs mer ...
2 kommentarer
-
Förskoleklassnätverket bjuder in till föreläsning
Görel Sterner är en av tre författare till boken Tänka, resonera och räkna i förskoleklass. Nu har pedagoger i Mölndals förskoleklasser chans att ta del av hennes inspirationsföreläsning.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Att vara ny på fritids
I år har jag och mina kollegor äran att möta 60 olika individer på fritids. Terminsstarten har inneburit fokus på att eleverna får möta pedagoger som lyssnar och tar sig tid, där allas frågor, funderingar och behov är betydelsefulla.
Läs mer ...
7 kommentarer
-
Fritidshemmens dag
Många elever tillbringar halva sin skoldag i fritidshem. Där får eleverna möjlighet att utvecklas socialt och emotionellt. Genom att ta till vara på den andra hälften av elevernas dag i skolan och satsa på fritidshemmen kan elever också nå bättre resultat i skolan.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Utefritids på Professionsdag
På morgonen 24 mars 2017 körde vi till Högskolan i Borås för att delta i Professionsdagen för studenter inom lärarutbildningen. Vi är tre pedagoger från Eklandaskolan i Mölndal som driver Utefritids.
Läs mer ...
3 kommentarer
-
Värdeskapande läs- och skrivprojekt
Vi har på Hallenskolan under vårterminen startat ett läs och skrivprojekt i F-3 för att stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Kärlekshandboken
Under höstterminen i åk 8 arbetade vi kring temat spänning och som motvikt till detta, fokuserar jag nu under vårterminen på kärlek. Under fem veckors tid har eleverna arbetat med en stor skrivuppgift i Google classroom, Kärlekshandboken, där de kontinuerligt fått formativ bedömning av mig. Vilka otroliga arbeten det har blivit! Att arbeta utifrån ett visst tema i ämnet svenska är något som jag brukar utgå ifrån i min planering.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Spotify i undervisningen
Hej! Erik Frennberg här. Jag tänkte i ett antal inlägg dela med mig av hur jag arbetar med sociala medier, både vad gäller undervisning och marknadsföring.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Rävekärrs julkalender på museet
Rävekärrsskolan har skrivit en julkalender som heter ”Det var en gång”. På Mölndals stadsmuseum, i den del som kallas 45 kubik, kan ni från torsdagen den 1 december och en bit in i januari, se utställningen med alla våra 24 luckor.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Att begripa vad det är man inte förstår
I början av mitt yrkesliv i skolans värld så befann jag mig en situation som kändes som en labyrint där jag visste svaret, men inte hade förmågan att se vägarna som ledde dit. Det var i denna period som jag blev intresserad av BFL (Bedömning För Lärande) samt arbete med värdegrunden i klassrummet. Och lärde mig jobba med muggar!
Läs mer ...
4 kommentarer
-
V 44 - Läslov med fokus på lusten till läsning
Många olika läsfrämjande satsningar görs nu i Sverige för att betona hur viktigt det är med en bra läsförståelse för att eleverna ska nå goda resultat i skolans alla ämnen. En del i satsningen är vad som introducerades redan 2015, då höstlovet v 44 förvandlades till Läslovet.
Läs mer ...
1 kommentar
Skolbloggen
Av oss som på olika sätt arbetar i eller som stöd för skolorna i Mölndal.
Blogginlägg
-
Främjande av läsning på Katrinebergsskolan
-
Årets Åttologi är här
-
Juniorambassadörer på Sörgårdsskolan
-
Rastsamverkan som gör skillnad
-
Elever lär sig hantera skolstress
-
Spontanbesök på Balltorpsskolan
-
Street art på fritidshem
-
Hiis - lustfyllt äventyr på utefritids
-
Förskoleklass skapade egen bok
-
En lärares engagemang för Ukraina