Att begripa vad det är man inte förstår

I början av mitt yrkesliv i skolans värld så befann jag mig en situation som kändes som en labyrint där jag visste svaret, men inte hade förmågan att se vägarna som ledde dit. Det var i denna period som jag blev intresserad av BFL (Bedömning För Lärande) samt arbete med värdegrunden i klassrummet. Och lärde mig jobba med muggar!

Flicka läser i klassrum, Madber

Begreppet BFL var ännu inte uppfunnet. Och det där med värdegrunden, visst det var viktigt ...men kanske inget att slösa så mycket tid på. Hur skulle man då hinna med undervisningen? Så minns jag att jag tänkte.

Jag var på den tiden ännu inte utbildad lärare. Jag arbetade som fritidspedagog i en klass där läraren blev sjukskriven allt mer. Vilket resulterade i att jag, oerfaren och outbildad, inom ett år stod med en egen klass. Mitt uppdrag kändes som att ha en vildhäst som jag utan tillräcklig kunskap skulle tämja. Jag skulle så här i efterhand vilja kunna säga att jag lyckades forma en fantastisk klass, både kunskapsmässigt och som en grupp, men så blev det inte.

Istället lärde mig något av den här händelsen. Och det är att jag hellre lägger tid och energi på värdegrundsarbete i förebyggande syfte, än gör fruktlösa och ändlösa försök att lösa konflikter och bråk efter varje rast. Jag lärde mig också att en stabil grupp, där eleverna känner sig trygga och sedda, är förutsättningen för en god inlärningsmiljö.

Arbeta förebyggande

Idag som en utbildad och erfaren lärare, så kan jag ändå med stolthet se tillbaka på den tiden. För utifrån de förutsättningarna jag hade, så gjorde jag ändå mitt allra bästa och jag inte gav upp! Jag har även insett att jag aldrig kommer (eller vill) bli fullärd, det kommer alltid att komma nya utmaningar och nya saker att lära.

Som lärare är mitt huvuduppdrag att få barnen att nå kunskapsmålen. Men värdegrunden har också en väldigt viktig och central del i läroplanen. Jag tar min uppgift att vara en viktig del i elevernas uppfostran, till samhällsmedborgare i ett samhälle där jag själv skulle vilja leva, på stort allvar.

Arbetet med värdegrunden i klassrummet genom att till exempel skapa egna klassregler utifrån skolans regler, jobba med styrda rasaktiviteter samt "lekgrupper" (ett eget koncept som jag utvecklat under åren) och arbeta med värderingsövningar skapar trygghet och trivsel samt ger eleverna redskap i det sociala samspelet.

Genom att arbeta förebyggande så har jag upptäckt två saker. Den ena är att jag inte behöver lägga så mycket tid på att i efterhand reda ut konflikter. Det andra är att jag trivs på jobbet då det råder ett gott klimat i klassrummet.

BLF i praktiken

BFL betyder flera olika saker för mig. Det är till exempel olika redskap för att eleverna ska kunna känna och visa delaktighet. Detta genom att de till exempel använder mini-whiteboards där de skriver sitt svar på en fråga som ger mig en möjlighet att se vad eleverna lärt sig.

Post-IT lappar -jag älskar dem! De finns så många olika användningsområden för dem. En favorit är Exit-tickets, där eleverna till exempel skriver något som de tar med sig från lektionen. En annan favorit är att använda post-IT lappar för att "begripa vad man inte förstår". Det kan man göra genom att eleverna i samband med läsning av en text sätter en post-IT lapp med + = det här är helt nytt för mig, en post-IT med ? = gör mig osäker -jag förstår inte det här." (Roe. 2014:119).

Favoritmuggar

En absolut favorit är mina pappmuggar i rött, gult och grönt som jag köpte för 4 år sedan. Första året vågade jag inte använda dem...andra året i min dåvarande 3:a så tog jag mod till mig och började använda dem, och sedan dess är jag fast! Nu är det 3:e året som jag använder dem och de är fortfarande i bra skick. Så det visade sig vara en riktigt god investering! Så här använder jag mina muggar i undervisningen:

På mattelektionen; Grön mugg = jag jobbar på. Gul mugg = jag behöver hjälp så snart som möjligt. Röd mugg = jag behöver hjälp nu! En stor fördel är att eleverna kan jobba på i sina matteböcker med nästa tal då de inte behöver sitta och räcka upp handen, de vet att jag kommer så fort jag kan.

Ett annat användningsområde är i arbetet med värdegrunden. Där kan eleverna visa sin åsikt, till exempel så här:

  • Grön mugg = ja
  • Gul mugg = kanske
  • Röd mugg = nej.

Eleverna brukar ibland komma med egna tips på när/hur vi kan använda muggarna i undervisningen. Ni som läser denna blogg, har ni några fler tips på hur man skulle kunna använda muggarna?

Måndag v. 44 så är jag en av dem som kommer att hålla i en work-shop i "Hela Mölndal delar". Mitt ämne? Värdegrunden och BFL förstås!

Bloggat av:
Wanja Andersson
Lärare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad