Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Instagram på skolan

Hej! Erik Frennberg, lärare på Kvarnbyskolan här som vill berätta om hur jag jobbar med Instagram.

Inledningsvis vill jag tacka för feedback på förra inlägget om Garageband och Spotify. Jag fick ett strålande tips som breddar användningsområdet för Garageband till samtliga ämnen. Eftersom Garageband är så lätt att spela in och redigera ljud i passar det utmärkt för att spela in en podcast, direkt från sin iPad, MacBook eller iPhone. Kul!

Marknadsföring

Idag handlar inlägget om hur vi jobbar med Instagram på Kvarnbyskolan. På musikprofilen har vi under ett antal år använt Instagram(kvarnbymusikklasser) för att marknadsföra oss utåt och göra reklam för konserter, releaser etc. Det har varit en utmärkt kanal för oss att visa upp vad vi gör.

Med Kvarnbyskolans Instagramkonto ”vidkvarnbyskolan” vänder vi oss i huvudsak inåt. Skolan är stor och det är svårt att ha en överblick över allt som händer. Även om vi med Instagram når f d elever och personal, potentiellt nya elever och personal och många andra är vår huvudsakliga målgrupp nuvarande elever, personal och föräldrar. Vi vill visa alla allt fantastiskt som händer på skolan och vilket brett spektra av aktiviteter och möten eleverna ställs inför under sin tid på skolan.

Koll på innehåll

Vi är tre administratörer av kontot. Personal och elever förser oss med bilder som vi sedan publicerar. Givetvis måste de som är med på
bilderna ha lämnat sitt godkännande att bli publicerade på webben. Vi prövade tidigare att ha en öppen tillgång till kontot, men det publicerades bilder av dålig kvalitet och det finns en risk att det läggs upp bilder som inte stämmer överens med skolans värderingar. Därför rekommenderar jag begränsad administratörsåtkomst.

Delar massor

Vid föräldramöten, konserter, friluftsdagar etc ber vi att elever/föräldrar delar sina bilder under #vidkvarnbyskolan. På så sätt får man en gemensam plattform för bilder som rör
skolans verksamhet. Bilderna som delas på hashtagen kan man inte styra över, men
de är alltså inte kopplade till kontot med samma namn.

För att bredda antalet ämnen som delar bilder etablerar vi nu ”Veckans…”, vilket kanske utvecklar sig till ”Veckans recept”, ”Veckans
citat”, ”Veckans kluring”, ”Veckans konstverk”, ”Veckans elev” eller andra återkommande inlägg. För tillfället är vi igång med ”Veckans bok” (boktips) och ”Veckans låt” (låttips länkat till en spellista i Spotify).

Mina tips

Vill man länka vidare från ett inlägg, ex till Youtube, en tidning eller Spotify är man lite begränsad. Man kan helt enkelt inte länka från
ett vanligt inlägg. Detta har många kommit runt genom att infoga en länk i presentationstexten på sin profilsida.

Däremot kan man länka från Instagram Stories – en funktion inspirerad av Snapchat som Instagram introducerade för ett drygt halvår sen. Mer om Stories och Snapchat i ett annat inlägg.

Börja med att skaffa er ett Instagramkonto. Har ni redan ett så skaffar ni ett till, för skolan. Det gör ni på hjulsymbolen längst upp till höger(Inställningar). Man växlar enkelt mellan kontona längst upp på profilsidan. Fånga sedan några fina ögonblick med eleverna. När ni har tillåtelse att publicera bilderna har ni automatiskt era första följare.

Lycka till!
Erik

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2017-05-10 13.33