Specialpedagogik för lärande
Skolförvaltningen i Mölndal genomför en satsning med alla skolor under en treårsperiod. Syftet är att pedagogerna ska bli bättre på att se och förstå alla elever och handla därefter.
Satsningen ger förutsättningar för att skapa en likvärdighet som ger optimala möjligheter för utveckling och lärande. Vi utgår från Skolverkets kompetensutvecklingsinsats Specialpedagogik för lärande med ett nära samarbete med SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten).
Unik processledarutbildning
Tillsammans med SPSM har vi skapat en unik processledarutbildning i två steg. Vi har utvecklat vår egen processledarutbildning från Läslyftet (se tidigare blogginlägg). Nu har vi också en vidareutbildning som vi kallar Steg 2, vars innehåll är bland annat aktionslärande besök och olika personligheters påverkan på kommunikation och lärande. Upplägget för utbildningstillfällena under ett år har fokuserat på tre delar, nämligen lärgruppsarbete, impulser från olika aktörer och workshops.
Lärgrupper för kollegialt lärande
I lärgruppsarbetet har vi provat olika samtalsmodeller ur vår verktygslåda som utvecklar det kollegiala lärandet. Processledarna har kunnat praktisera det som de tränat på under utbildning direkt i sin praktik på enheten. En framgångsfaktor här har varit att vi arbetat i fasta lärgrupper som samordnas av en Steg 2 processledare.
Impulser och workshops
Impulser behövs ibland utifrån och här har vi lyssnat in behov som framkommit både i kartläggning som gjordes i uppstarten och vid avstämningspunkter under resans gång. En av aktörerna var SPSM som föreläste om NPF (neuropsykiatriska funktionsvariationer) och UDL
(Universal Design for Learning). Workshops har vi hunnit med fem olika, allt från intervjuteknik genom film till verktyg och förståelse för skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.
Tillgängligt lärande med digitala verktyg
Hur har vi gjort med modulval? Under hösten bestämde huvudmannen att samtliga enheter skulle arbeta med modulen ”Tillgängligt lärande med digitala verktyg” kopplat till revideringen av styrdokumenten. Inför våren gjorde skolorna en behovsanalys lokalt och valde därefter lämplig modul. Allt material finns tillgängligt på Skolverkets webbplats Lärportalen
Helheten är framgången
Framgångsfaktorn är att satsningen görs i en hel kommun och inte enbart på enskilda skolor. Möjligheten ges då under resans gång att lära av och med varandra och öka likvärdigheten. Nätverkandet uppstår och erfarenheter byts på ett naturligt sätt.
Avslutningsseminarie med reflektioner
Förutom utbildningstillfällena har vi haft några lärseminarier. Inbjudna har varit processledarna, rektorerna, Elevhälsa, förvaltningsledning, facket, SPSM och Skolverket. En reflektion som lyfts av processledarna har varit rektors engagemang både under och efter kompetensutvecklingsinsatsen. Därför inbjöds föreläsaren Olle Persson, Göteborgs Universitet, för att fokusera på ledarskapets betydelse i utvecklingsarbete. Vid avslutningsseminariet fick förvaltningsledning och respektive rektor berätta om hur arbetet ska fortleva efter projektåret. Se filmade reflektioner nedan.
För att få filmen textad, så aktiverar du undertexten i spelaren på YouTube i höger nederkant.
Goda resultat utifrån Specialpedagogik för lärande
Under projektåret fick Toltorpsskolan besök av Skolinspektionen för att visa hur man arbetar utifrån både beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. 30 slumpvis utvalda skolor i Sverige fick denna granskning. Toltorpsskolan var en av de fem som uppfyllde kraven. Rektor Birgitta Hellquist hävdar att det goda resultatet beror på Mölndals och enhetens systematiska arbete i satsningen Specialpedagogik för lärande. Se filmen med Birgitta nedan.
För att få filmen textad, så aktiverar du undertexten i spelaren på YouTube i höger nederkant.
Katarina Krokström
Utbildare och projektsamordnare Skolförvaltningen
Christer Ferm
Utbildare och projektledare Skolförvaltningen
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Skolbloggen
Av oss som på olika sätt arbetar i eller som stöd för skolorna i Mölndal.
Blogginlägg
-
Ljudutjämning för tillgänglighet i skolan
-
Nya avsnitt i Skolpodd Mölndal
-
Elever läser för förskolebarn
-
Klassrummets ledarskap i ny podd
-
Främjande av läsning på Katrinebergsskolan
-
Årets Åttologi är här
-
Juniorambassadörer på Sörgårdsskolan
-
Rastsamverkan som gör skillnad
-
Elever lär sig hantera skolstress
-
Spontanbesök på Balltorpsskolan
Kommentarer