Street art på fritidshem

Glasbergets fritidshem arbetar med olika temaområden där de försöker hitta sådant som eleverna själva vill veta mer om. En önskan att arbeta med konst landade i ett projekt om street art.

Pedagogerna på Glasbergets fritidshem har delat in året i olika temaområden där de har försökt att hitta sådant som eleverna (F-4) själva vill veta mer om. En önskan handlade om att få arbeta med konst. Eftersom det är ett så brett tema så ville pedagogerna välja något som eleverna kunde ha en relation till. Det blev offentlig konst.

Mötet med konstverket

Projektet utgick ifrån muralmålningen ”När finken fick sina färger” som är målad på väggen till idrottsanläggningen Aktiviteten. Många av fritidshemmets elever möter målningen när de passerar på väg till sina idrottsträningar och kände därför till den sedan innan. Konstverket av den brasilianska konstnären Thiago Mazza har sitt ursprung i en saga som handlar om hur finken fick sina färger.
-Det som är intressant med muralmålningar är att man möter konsten bara av att gå förbi. Det är en fin känsla att få känna sig delaktig i konst på det sättet, berättar fritidsledare Marja Boqvist.

Rutnät
Färgpalett

Samarbetsprojekt

Först hade pedagogerna en introduktion och berättade om temat. De ville att eleverna skulle få reflektera över konsten som vi möter ute i samhället. ”Vad innebär det att ha konst runt omkring sig? Hur skulle du själv ha gjort om du målat en muralmålning? Vad skulle du vilja att folk tänkte och kände.”

Pedagogerna delade upp målningen i rutnät som de sedan klippte isär. Varje elev fick var sin del som de skulle måla och återskapa genom att blanda färger och kombinera på olika sätt.
-Det är en utmaning att skapa temaområden som ger lärande och samtidigt kan vara flexibla nog att ”kliva in och ut ur” beroende på barns vistelsetid på fritidshemmet, menar Marja.

Målning i korridor

Ansvar för helheten

Något som överraskade var att eleverna, även de yngsta, hade lätt för att se rutsystemet och att hitta sin ruta i målningen. Pedagogerna funderade på om det kan bero på att många av eleverna har erfarenheter av designen från olika datorspel och att de på så sätt har en utvecklad förmåga att orientera sig i en bild. De märkte också att flera av eleverna tog ansvar för både sin egen del och helheten. När de upptäckte att det saknades en ruta av målningen så kunde de tänka sig att måla en till. Eleverna är stolta över den gemensamma målningen som nu hänger väl synlig för alla.

Text: Anders Eriksson och Marie Eriksson
Foto: Glasbergets fritidshem

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad