Ljudutjämning för tillgänglighet i skolan

I fyra skolklasser i Mölndal genomförs nu en pilotstudie för att undersöka hur en god ljudmiljö kan skapa en pedagogisk tillgänglighet för alla elever. Med hjälp av ett ljudutjämningssystem är syftet att få till en gynnsam effekt på både lärares och elevers arbetsmiljö.

Särskilt viktig är ljudmiljön för elever med någon form av språklig sårbarhet, exempelvis hörselnedsättning, koncentrationssvårigheter eller språkliga utmaningar. För elever med hörselnedsättning är ljudmiljön extra avgörande eftersom de till följd av hörselnedsättningen kan ha svårt att urskilja språkljud, uppfatta varifrån ett ljud kommer och korrekt ta till sig nya ord och begrepp. Den extra ansträngning som krävs för att höra kostar också energi för eleven och leder ofta till att dessa elever är mycket trötta vid skoldagens slut.

En god ljudmiljö som stöd

Elever med språkstörning kan exempelvis ha svårt att skilja mellan olika språkljud och uppfatta hur de ska kombineras för att bilda ett visst ord, medan elever med andra funktionsnedsättningar inom exempelvis NPF kan behöva anstränga sig mycket för att kunna fokusera på vad lärare eller kamrater säger och därmed går miste om det som sägs.

Elever med synnedsättning har inte möjlighet att som andra kompensera för svårighet att uppfatta vad som sägs genom att titta på munnen på den som talar och är också hjälpta av en god ljudmiljö.
Alla elever har inte samma möjlighet att ta till sig verbal information i undervisningen och förutom ovan nämnda exempel gäller detta även elever som ännu inte tillägnat sig det svenska språket.

helbild högtalare i klassrummet

Satsning för pedagogisk tillgänglighet

Mölndals Stad har, på initiativ av Skolförvaltningens kontaktperson Hörsel och Syn och chefen för förskolans specialpedagogiska team, beslutat att genomföra en pilotstudie i fyra skolklasser under ett läsår. Ett så kallat ljudutjämningssystem har köpts in, med tillhörande lärarmikrofon, elevmikrofoner, särskild högtalare, laddningsstation och apparat för medhörning. Syftet är att skapa en pedagogisk tillgänglighet för alla elever.

Lärarmikrofon
Elevmikrofon

Vad är ljudutjämning?

Ljudsystemet gör att lärarens röst når ut i hela klassrummet, vilket gör det lättare för alla elever att korrekt och utan stor ansträngning uppfatta vad läraren säger. På så vis blir det enklare att skilja mellan olika språkljud och begrepp. Användning av elevmikrofoner får till följd att eleven med hörselnedsättning lättare uppfattar vad kamrater säger och leder till en tydligare talordning och lugn i klassrummet då eleverna behöver tala en i taget.

ljudutjämningssystems ljudvågor

Med ett ljudutjämningssystem så höjer högtalaren automatiskt ljudet på lärarens röst (svart linje) när omgivande ljud ökar.(vit linje) Ett vanligt ljudsystem ligger kvar på samma nivå när andra ljud ökar (gul streckad linje)

Gynnsam effekt för allas arbetsmiljö

Förhoppningen är att undervisningen ska bli mer tillgänglig för alla elever och samtidigt ge en gynnsam effekt på både lärares och elevers arbetsmiljö. Flera hörselpedagoger och lärare som ingått i liknande projekt i andra kommuner har sett goda resultat med ljudutjämningssystem. De beskriver positiva effekter på ljudmiljö, arbetsro i klassrummet och en bättre användning av den egna rösten med påföljden färre problem med ansträngd röst.

På längre sikt kan skolresultat och närvaro påverkas positivt. Skolor kan uppnå högre resultat genom att arbeta proaktivt för att främja trivsel och arbetsro som uppnås genom hög pedagogisk, fysisk och social tillgänglighet och bra arbetsmiljö för elever och pedagoger.

Christina Hallhagen Aydin
Talpedagog och kontaktperson
Hörsel & Syn Skolförvaltningen Mölndals stad
christina.hallhagen-aydin@molndal.se

Foto: Anders Eriksson


Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad