Att bepröva sin erfarenhet
Hur utvecklas man som lärare och vilken betydelse har det kollegiala lärandet när man arbetar med beprövad erfarenhet i modersmålsundervisningen? Det berättar några av Språkcentrums lärare om i det nya poddavsnittet av Flerspråkighet framtidens kompetens.
I ämnet modersmål kan utmaningen för läraren vara att få alla elever muntligt aktiva eftersom både åldersspannet och språknivån i gruppen kan variera stort. För att få syn på fungerande strategier och metoder ville vi förstärka vår förmåga att dokumentera och reflektera kring vår undervisning.
Under två års tid har Språkcentrums lärare i modersmål arbetat med beprövad erfarenhet och under förra läsåret genomfördes själva beprövandet genom att utgå från frågeställningen;
Hur ökar vi den muntliga aktiviteten på modersmålet hos eleverna?
I denna podd får ni lyssna till när Fredrica Broman och Xhuliana Suluka tillsammans med Linda Bergh samtalar om hur de som lärare upplevde själva processen med att systematiskt följa och reflektera över sin undervisning och hur de ser på yrkeserfarenhet som en del av ens profession.
Poddinslaget är ett komplement till vårt tidigare blogginlägg, Beprövad erfarenhet i modersmålsundervisning som beskriver processen och i vår sammanställning kan ni läsa mer om hur själva arbetet gick till.
Lyssna på senaste avsnittet av podden här
Linda Bergh
Verksamhetsutvecklare Språkcentrum Mölndal
linda.bergh@molndal.se
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Språkcentrum Mölndals blogg
Där vi på Språkcentrum skriver.
Blogginlägg
-
Att bepröva sin erfarenhet
-
Mentorskap och kollegialt lärande i Barcelona
-
Hur skapar vi språkutvecklande arbetsplatser?
-
Inskolningsstöd - vad är det?
-
Beprövad erfarenhet i modersmålsundervisning
-
Språka – Språkutveckling för min yrkesroll
-
Allt du velat veta om språk!
-
Bokattack!
-
Öppna förskolan för nyanlända familjer - en väg in i det svenska samhället.
-
Likvärdig framtid
Kommentarer