Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate
Mölndals stads startsida

Eva Ternegren, ordförande i kooperativet Olga

I höstas sågs rubriker som Hells Angels hus till salu (GP) och Kooperativet Olga tar över Hells Angels klubblokal i Mölndal (GT)? Kooperativet Olga – vad är de för några undrade ni kanske – det ska ni få veta nu.

Olga är ett assistans- och hemtjänstföretag som i år firar 20 års jubileum. Företaget startade alltså redan 1996 och hade då varit ett kommunalt boende för människor med funktionsnedsättningar i form av rörelsehinder. Drygt 20 specialanpassade lägenheter fanns i huset på Släpharvsgatan 3 och de som bodde där fick hjälp av anställda med sin dagliga service. Huset var byggt med hjälp av så kallade Röda fjädern pengar. I den gemensamma samlingslokalen i bottenvåningen föddes idén om att ta över hela verksamheten i egen regi, att få vara med och bestämma och vara delaktig i viktiga saker som vem som blir anställd, hur dagarna ska utformas, aktiviteter och också kunna styra ekonomiska prioriteringar.

Coompanion kontaktades

Sagt och gjort – någon ringde Coompanion, företaget där jag jobbar, för att få goda råd inför ombildningen. Coompanions uppdrag var och är fortfarande att hjälpa och rådge människor som vill starta gemensamt ägda företag. Jag åkte till Olga, träffade ett gäng glada och motiverade människor, några av dem var rullstolsburna, andra jobbade som vårdpersonal. De hade visionen om ett gemensamt kooperativ där både brukare och personal var lika delaktiga. Ingen hade drivit företag tidigare. Vi satte igång, ringde kommunen som var med på noterna ganska snart.

Utbildning för alla

Jag föreslog en ”starta eget tillsammans” utbildning som kommunen beviljade stöd till. Under 20 svettiga timmar på kvällstid jobbade vi oss igenom företagsform, resultatbudget, arbetsgivaransvar, tillståndsgivning och mycket mer. Några månader senare startade kooperativet i egen regi som en ekonomisk förening där alla brukare var medlemmar och nästan all personal valde att följa med. Ett avtal skrevs med kommunen kring de gemensamma lokalerna. Själva tjänsterna, den personliga assistansen finansierades av Försäkringskassan. Att kommunen var positiv till etableringen och också gav ett litet men viktigt stöd till utbildningen var avgörande för starten. Allra viktigast var engagemanget och viljan hos brukare och personal.

Så har det gått 20 år och mycket har hänt. 2010 kom Lagen om valfrihet i Mölndal som innebar att servicetagare inom hemtjänst fick rätt att välja utförare hos vårdföretag och kommun. Olga blev hemtjänstföretag. En stadigt växande krets äldre väljer nu oss – vi tror att det beror på trevlig person, småskalig verksamhet, god kontinuitet och att vi är mycket lyhörda för de äldres behov.

Nya lokaler behövdes

Tyvärr sade kommunen upp våra lokaler 2011. Vi miste både gemensamhetslokalerna och kontoret som alltså fanns på samma plats som brukarna bodde. Då föddes drömmen om att skaffa en fastighet där vi kunde ha både kontor och plats för gemenskap. Under alla år har vi varit försiktiga med pengar – det lilla årliga överskottet har behållits inom företaget och har vuxit till ett sparkapital som vi ville använda till något som alla fick glädje av. Jag ringde Lars Ekberg – näringslivschefen – kan vi få hjälp att hitta våra lokaler? Nja, sa han – den typen av lokaler finns det inte gott om. Ett par månader sedan hör han av sig – nu är HA huset till salu – kan det vara något? Tack för tipset Lars – nu ska vi snart, 17 juni, flytta in i vårt gröna trähus med så mycket historia i väggarna av slakteri, klubblokal och bostad. Discolampor, barer, svarta väggar och täckta fönster ersätts nu med ljusa väggar, dagsljus och hiss. Här ska det bli föreningsmöten, cafékvällar, studiecirklar, fester och mycket annat. Vi hoppas att föreningslivet hittar till oss och bidrar till att fylla huset med aktiviteter. Ett rum kan hyras ut som kontorsrum till ett annat företag eller förening.

Olga – en del av den sociala ekonomin

Olga är en del av den sociala ekonomin. Typiskt för företagen inom den sociala ekonomin är att de ägs av de som arbetar där eller de som brukar tjänsterna. Varje person har en röst. Vinst är eftersträvansvärt men behålls inom företaget eller som utdelning till delägarna som alltså är aktiva i företaget.

I Mölndal finns flera kooperativa företag, många av dem har Coompanion haft glädjen att få stötta i starten. Ett exempel är Returum som är ett socialt företag som skapar arbete för människor som varit utanför arbetsmarknaden och som driver secondhand butik i Kvarnbyn. Linnebackens förskola, en fantastisk verksamhet i det gamla Spinneriet i Lindome startades av tre erfarna pedagoger som tröttnat på att ägna tid åt möten och pappersarbete. Nu bedrivs pedagogiken med barnen i skog och mark. Kön till förskolan är lång trots avsaknad av både ipads och dataspel. 8 anställda och 35 barn arbetar i underbara lokaler med högt i tag och enorma fönster i den gamla spinnerisalen. Linneabacken är en av 10 kooperativa förskolor i Mölndal.
BIG är pionjärer som boendekooperativ i centrala Bifrost. I huset byggt 2006 finns 44 lägenheter. Hyresgästerna förvaltar själva huset, hela bottenvåningen används till gemenskap. Här finns husets hjärta, köket och matsalen där de flesta äter middag kl 18 lagad av veckans matlag. BIG är ett av Coompanions 90 medlemsföretag.

Socialt företagande i Mölndal

Till sist vill jag berömma Mölndals kommun som tagit beslutet att främja socialt företagande som en del av sitt näringspolitiska program. Nu ser jag fram emot ännu fler etableringar i kommunen av företag som bidrar till samhällsnytta genom att ha både affärsmässiga och sociala mål.

Coompanion vill gärna vara en del av den utvecklingen.

Eva Ternegren, ordförande i kooperativet Olga och företagsutvecklare på Coompanion.

Kontakt

Näringslivs- och utvecklingsenheten
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 13 12
031-315 10 09 fax
stad@molndal.se

Stadshusets öppettider
måndag 8.00-16.30
tisdag     8.00-16.30
onsdag   8.00-16.30
torsdag   8.00-16.30
fredag     8.00-16.00

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2018-02-16 13.47