Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate
Mölndals stads startsida

Tillbaka till rötterna med destinationsutveckling i fokus

Hemma igen! Nu har jag verkligen hamnat helt rätt.

Innan jag lämnade Mölndals stad för 12 år sedan hann jag med att växa upp i Kållered, gå på gymnasium i Fässberg och bo på ytterligare fyra olika adresser i Mölndal. Nu är jag tillbaka, denna gång i rollen som näringslivsutvecklare i Mölndals stad. Mitt fokus kommer bland annat ligga på utvecklingen av stadens besöksnäring vilket innebär att stödja och skapa förutsättningar för företagarna att växa, kommunicera och marknadsföra destinationen Mölndal, samt jobba för att Mölndal stad ska bli en attraktiv stad för möten i form av t ex kongresser, konferenser och evenemang.

Bild på Karolina Falk

Min resa fram till idag har innehållit studier inom turism, ekonomi och marknadsföring i Australien, Norge och Göteborg och de senaste 13 åren har jag jobbat inom besöksnäringen och resebranschen. Under många år arbetade jag med marknadsföring och kommunikation på SCR Svensk Camping som är en branschorganisation för svenska campingplatser. Där var jag bland annat ansvarig för kundkortet Camping Key Europe, ett campingkort som band samman 260 000 kortanvändare, 500 campingplatser och ett stort antal företag som lämnade rabatter och erbjudanden till innehavarna av kortet. Detta är en mycket värdefull erfarenhet som jag hoppas jag kommer har stor nytta av i mitt arbete med företagarna i Mölndals stad.

Resor och destinationer

Som för många andra är resor en stor passion för mig. Men till skillnad från många andra har resandet blivit en livsviktig ingrediens som jag inte kan vara utan. När jag och familjen reser gör vi det på ”riktigt”. Vi planerar, bokar och tar oss hit och dit på egen hand. En färdigpaketerad charter och sedan en veckas ugglande vid poolkanten är inte vår melodi. Tack vare att jag så många gånger har suttit framför datorn och letat resmål och sedan varit den där turisten, eller affärsresenären, som anländer till en destination för första gången, har jag lärt mig mycket om hur en destination bör marknadsföra sig och hur man sedan välkomnar sina gäster och besökare. Detta har garanterat varit den bästa skola jag kunnat få inom området turism och besöksnäring.

Nu och då

Det fantastiska med Mölndals stad är all spännande utveckling. Det händer verkligen mycket just nu. Hade min farmor och farfar väckts till liv för en dag hade de nog haft svårt att känna igen sig. Jag ser framför mig när de slår upp fönstret på morgon och istället för den välbekanta radhuslängan ser de istället en gigantisk rund byggnad - Essity. På väg till sina jobb uppe i Kvarnbyn hade de fått passera ett svulstigt och imponerade köpcenter, sedan hade de fått knalla över en något större Mölndals Bro än den lilla bro som tidigare tog dem över Mölndalsån. Edit hade nedanför Gamla torget sagt hej då till Kålle och promenerat in till vad hon trott var Papyrus där jobbet med att räkna och sortera papper väntade. Istället hade hon hamnat mitt i framväxten av en helt ny stadsdel – Forsåker. Kålle skulle fortsatt promenaden upp för Kråkan, förbi enorma bostadskomplex, upp till Viktor Samuelssons Strumpfabrik, där han istället för ”Strumpan” skulle hitta ett pampigt Stadsmuseum, och inse att där inte behövs någon verkmästare denna dag.

Jag tror att farmor och farfar hade blivit chockade om de hade vaknat upp i dagens Mölndal, men så småningom skulle allt det nya sjunka in och de skulle tycka att ”det ändå har blivit ganska bra”. Precis så är det i de allra flesta fall av utveckling och förändring, läskigt först men sedan bra.

Nyckeln till att skapa en stabil besöksnäring och en attraktiv destination är enligt mig samverkan och en stark ”vi-känsla”, där alla aktörer jobbar ihop för att tillsammans sälja in sin destination som det bästa besöksmålet. Vi i Mölndals stad ska göra detta och vi ska addera innovation, digitalisering och paketerade upplevelser, då kommer destinationen Mölndal bli ett självklart alternativ och ett värdefullt komplement till storebror Göteborg.

Mattias Jighede, Näringslivsutvecklare, Mölndals stad

Kontakt

Mölndals stad
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00 växel
031-87 76 68 fax
stad@molndal.se

Stadshusets öppettider
måndag 8.00-16.30
tisdag     8.00-16.30
onsdag   8.00-16.30
torsdag   8.00-16.30
fredag     8.00-16.00

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2019-05-29 10.57