Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate
Mölndals stads startsida

Mattias Johansson, turistchef

Genom hela historien har människan rest för nöjes, rekreations eller affärers skull och vår reslust verkar inte avta, snarare öka. Den resande har alltid spenderat pengar under sin resa.

Historiska resor

Om vi går tillbaka till medeltiden, finner vi pilgrimer som besökte heliga platser där de införskaffade reliker och avlatsbrev. Under 1600-talet började adelssöner göra Grand Tours, en slags bildningsresa för att bekanta sig med arkitektur och kultur på kontinenten. De tog hem konstföremål knutna till platsen de besökt; ”souvenir” – ”minne”, sa fransmännen. Även sparesor var populära då hälsobringande vatten lockade långväga resenärer. På kurorten kunde resenären köpa med sig en butelj av det välgörande vattnet. Vi finner således att näringsidkare har följt resenären genom hela historien.

I Mölndal har vi kopplingar till alla tre ovan nämnda typer av resenärer. En pilgrimsled gick via Lindome kyrka mot Nidaros i Norge, arkitekt Carl Wilhelm Carlberg gjorde en Grand Tour varunder han fann inspiration till att rita Gunnebo slott och vid Lackarebäcks källa var vattnet rent och ansågs vara välgörande.

Det finns stora möjligheter

I Mölndal har vi stor potential för destinations- och företagsutveckling, vilket vi också påbörjat arbetet med. Fältet är öppet för den som vill etablera cykeluthyrning, olika boendeformer eller upplevelser i naturen – detta efterfrågas dagligdags på turistbyrån. Turisten befinner sig redan i Mölndal, redo att öppna plånboken, men många gånger tvingas turistbyråpersonalen att hänvisa besökaren över kommungränsen, för att finna det den söker. Varför är det så, år 2016?

Eftersom jag flyttade till Mölndal i vuxen ålder är jag inte uppvuxen med det lillebrorskomplex till Göteborg som jag upplever finns här. Jag ser istället en stad med egen historia, en lysande framtid och stor potential inom besöksnäringen.
Vi har ett geografiskt drömläge som många andra kommuner tittar på med avundsjuka ögon; vi ligger nära Göteborg med alla kommunikationer, vi har stora dragplåster som Gunnebo slott och Åbytravet, en internationell flygplats runt hörnet och snart en av de modernaste innerstäderna i landet. Att den idylliska landsbygden dessutom är lätt att nå med eget färdmedel eller kollektivtrafik ger oss enorma möjligheter. Enkätundersökningar visar att naturen är en stor reseanledning för utländska turister att besöka Sverige. Väl på plats i naturen måste det dock finnas något att göra. Cykla, klättra i berg, klara av en äventyrsbana, bo på spaanläggning – bara fantasin sätter stopp.

Bra service är en nyckel

Jag är som sagt inflyttad till västkusten. Jag växte upp i Linköping – öschötskans långa vokaler har jag kvar! Jag fick tidigt min skolning inom service och besöksnäring. Mina första egna intäkter gjorde jag när jag som liten grabb sålde godis i pausen på olika teatrar i Linköping. Den ena chokladen hade bättre försäljningsargument än den andra.

Jag kände att jag hade hittat min grej och utbildade mig inom handel, administration och turism och genom skolan fick jag praktik på turistbyråer. Jag trivdes med att kunna hjälpa till, att ge service och kunna vägleda rätt. Mitt historieintresse gjorde att jag som 19-åring utbildade mig till guide och jag har till idag samlat på mig en diger lista av slott och museer som varit mina arbetsplatser. Slottssalarna har alltid varit mitt andra hem, men jag har även arbetat vid en hel del nischade museer. Trots att jag är den mest otekniska personen du kan tänka dig, har jag till och med guidat på ett bilmuseum och ett radiohistoriskt museum! Även om jag inte visste hur många hästkrafter den första Opeln hade, så tjusades publiken av anekdoter om att innan Opel påbörjade sin biltillverkning, byggde de symaskiner och cyklar.

Att man med god service och ett leende gjorde kunden nöjd, visste jag alltsedan jag sålde choklad. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, är ett motto i mitt liv. Något mer som fastnat i mitt huvud är de ord som en ålderman förklarade för mig en gång; att en bra guide berättar det som är sant, relevant, intressant och gärna pikant.

Efter att ha utbildat mig inom kulturmiljövård i Visby hamnade jag på västkusten, där jag fick anställning som guide på Gunnebo slott. Åtta år senare är jag kvar på slottet och är sedan några år ansvarig för Mölndal Turism, som staden har gett Gunnebo i uppdrag att handha. Men guidandet släpper jag inte! Välkommen till slottet, så kanske vi ses på en rundtur. Jag lovar dig att berätta om hur köpman Hall åkte släde när det inte fanns snö eller hur viktigt det var för 1700-talsherrar att ha ståtliga vader!

Turistservice där turisten är

Att turistbyrån förlagts på Gunnebo sedan tio år är bra lösning, tycker jag. De flesta turister vet om att de bör besöka Gunnebo och när de väl är på plats där, kan vi på Mölndal Turism berätta vad mer de ska besöka i Mölndal, Kållered och Lindome. Platser som de kanske hade missat annars.

Trots detta möter jag dagligen undrande kommuninvånare som frågar varför inte turistbyrån ligger i centrum – det gör den ju i alla andra städer! Mitt svar blir så klart att turistbyrån ska finnas där turisten är. En av mina förra arbetsplatser hade inte ens någon turistbyrå i kommunens huvudort, eftersom turisterna befann sig i en mindre, mysigare landsort några mil därifrån. Placeringen av Mölndal Turism i Gunnebo butik, gör vår turistbyrå till en av de mest välbesökta i landet.

Därutöver har stadshusets entré och Circle K Åbromotet samma certifiering och skyldigheter att handha besöksinformation, då de uppfyller Visitas auktorisationskrav. Epitetet turistbyrå ligger dock på oss på Gunnebo. De två senaste somrarna har vi även startat upp en turistbyråfilial med kafé i Stadshusparken.

Dags att ta tillvara potentialen

Som sagt, besökaren är redan på plats i Mölndal. Det är dags att vi släpper lillebrorskomplexet och istället ser möjligheterna. Vi ska utnyttja närheten till storstaden och vara ett komplement för västkustresenären. Vi ska rida på den göteborgska besöksnäringens framgångsvåg. Hur enkelt är det inte att ta spårvagnen från centrala Göteborg till Mölndal? Pendeltåget tar dessutom bara sju minuter. På sikt hoppas jag att fler turister kommer välja att bo i Mölndal och härifrån göra utstickare till Göteborg, inte tvärtom.

I min roll som turistchef blickar jag framåt och uppåt och jag ser en lysande framtid för Mölndal. Låt oss ta tillvara på potentialen och de möjligheter som vi fått serverade.
Jag har som sagt några motton som följer mig i mitt liv och ett av de bästa är ”ingenting är omöjligt”. Det lärde jag mig den dagen jag sålde slut på den dyraste chokladen i teaterkiosken.

Kontakt

Näringslivs- och utvecklingsenheten
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 13 12
031-315 10 09 fax
stad@molndal.se

Stadshusets öppettider
måndag 8.00-16.30
tisdag     8.00-16.30
onsdag   8.00-16.30
torsdag   8.00-16.30
fredag     8.00-16.00

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2018-02-16 13.51