Företagsservice trea i regionen
I en nationell mätning av kommuners service till näringslivet hamnar vi bland topp tre i Göteborgsregionen.

Varje år mäter Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) hur nöjda företagare är med den service de får från kommunen. Idag släpptes resultatet för 2024. Mölndal får ett nöjd-kund-index på 76 av 100 – ett resultat som placerar kommunen på tredje plats i av Göteborgsregionens tretton kommuner.
Därför görs mätningen
Syftet med undersökningen är att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen. Servicen mäts inom sex serviceområden; information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
Myndighetsområdena som ingår i mätningen är bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd, brandtillsyn och upphandling.
Nytt för i år är att endast bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd är obligatoriska och ingår i totalindex. Förändringen från tidigare års mätning, där alla områden vägdes in i resultatet, gör det svårt att jämföra över tid. Mätningen per område är ett viktigt redskap i arbetet för att förbättra företagsklimatet.
Toppbetyg för livsmedelskontroll
I årets mätning gör livsmedelskontroll sitt bästa resultat någonsin med ett index på hela 86 av 100.
Det är mycket arbete och samarbete som ligger bakom dessa fina resultat och jag blir väldigt stolt av nyheten, säger Viktoria Johansson, enhetschef för Hälsoskydd och livsmedelsenheten Mölndals stad.
Bygglovsenheten ligger fortsatt högt med ett index på 82 – samma som förra året. Miljö- och hälsoskydd har tappat några steg, från ett rekordresultat till ett index på 74, men ligger ändå över snittet i landet.
Samverkan är nyckeln
I Mölndals stad har det i flera år funnits en så kallad Insiktsgrupp som tillsammans har arbetat med Insiktmätningen, som regelbundet träffas och ser över förbättringsområden. Gruppen består av representanter från samtliga områden som mäts.
Samverkan är nyckeln till kontinuerligt och hållbart arbete. Tillsammans kommer vi att gå igenom resultatet och utifrån det analysera vad vi ska fortsätta göra och vad vi kan göra bättre för att ständigt förbättra servicen till våra företag, säger Carina Kloek-Malmsten, näringslivschef i Mölndals stad.
Kontakt
Mölndals stad
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00
kontakt@molndal.se