Så kan avgifterna för vatten, avlopp och renhållning bli 2026
Tekniska nämnden föreslår justerade avgifter för vatten, avlopp och renhållning för 2026. Förslagen innebär att en exempelvilla behöver betala ungefär 13 kr mindre i månaden för sophämtning och 48 kr mer i månaden för vatten och avlopp.

Vi lagar, förnyar och förbättrar för en trygg och säker vattenförsörjning, avloppsrening och sophantering som uppfyller framtidens miljökrav
Därför antog tekniska nämnden den 17 juni ett förslag om justerade avgifter för vatten, avlopp och renhållning 2026. Förslaget som innebär både höjda och sänkta avgifter, ska beslutas av kommunfullmäktige under hösten. Anläggningsavgiften inom VA har redan beslutats i tekniska nämnden.
Vatten och avlopp: brukningsavgift
Brukningsavgiften för vatten och avlopp, som delas upp i fast och rörlig avgift, föreslås höjas med 7 procent från den 1 januari 2026.
Den föreslagna taxan innebär en ökad kostnad på 48 kronor per månad för en villa, typhus A, och 443 kronor per månad för flerbostadshus, typhus B. Detta inklusive moms.
Den rörliga avgiften för levererat vatten höjs med 2,44 kronor per kubikmeter. Den nya avgiften för använt vatten blir då 37,23 kronor per kubikmeter, inklusive moms.
I förslaget blir den fasta avgiften för en standardvattenmätare, 20 mm, 1 959 kronor per år.
Vad är typhus A och B?
- Typhus A: En villa på 800 m² tomt, med 150 m³ vattenförbrukning per år och en vattenmätare på 20 millimeter.
- Typhus B: Ett flerbostadshus med 15 lägenheter, 800 m² tomt, 2 000 m³ vattenförbrukning och två 20 mm-vattenmätare.
Beskrivningen av typhus används för att jämföra avgifter i olika delar av landet.
Vatten och avlopp: anläggningsavgift
Anläggningsavgiften, som betalas när man ansluter sin fastighet till det kommunala VA-nätet, föreslås höjas med 10 procent.
Höjningen innebär att den nya anläggningsavgiften för att ansluta en villa, typhus A, ökar med 22 680 kr till 249 470 kr. För flerbostadshus, typhus B, innebär höjningen en ökning med 99 080 kr till 1 089 760 kr. Det om man ansluter sig till alla tjänster.
Höjningen beror på ökade kostnader för material och arbete vid utbyggnad. För att täcka framtida kostnader kommer avgifterna att fortsatt behöva höjas kommande år.
Renhållning: förändrade avgifter
Hämtningsavgiften för renhållningen föreslås sänkas med 9 procent för en- och tvåbostadshus och höjas med 11 procent för flerbostadshus och verksamheter. För verksamheter är grundavgiften inbakad i den rörliga avgiften.
Förslaget innebär att hämtningsavgiften fördelas om mellan en- och tvåbostadshus, flerbostadshus och verksamheter. Förslaget tar hänsyn till skillnaden i sorteringsgrader av förpackningar och matavfall och mängden restavfall som är kopplat till kostnader för destruktion av restavfall.
”I en- och tvåbostadshus med flerfackskärl är sorteringen bättre och innebär en lägre kostnad i avfallshanteringen. Omfördelningen är ett sätt att göra det fördelaktigt för den som sorterar och för oss att återvinna mer”, säger Anders Hjelm, miljöingenjör i Mölndals stad.
- Övriga avgifter och tilläggstjänster föreslås höjas med 1 procent.
- Grundavgiften föreslås också höjas med 1 procent.
- Taxan för slamtömning förblir oförändrad enligt förslaget.
För en villa innebär förslaget att årsavgiften blir 3 476 kr, vilket motsvarar 290 kr i månaden. Det är en minskning med 13 kr per månad.
Beslut om avgifterna
Tekniska nämnden tog beslut om förslaget den 17 juni 2025. Kommunfullmäktige fattar det slutliga beslutet om avgifterna under hösten 2025.
Varför höjer vi avgifterna?
Avgifterna ska bara täcka kostnaderna för verksamheterna, och används till att:
- förnya och underhålla vatten- och avloppsledningar
- producera och distribuera dricksvatten
- rena avloppsvatten
- samla in och behandla avfall
- göra investeringar inom verksamheterna som krävs och gynnar våra kunder och invånare.
Mer information
Kontakt
Mölndals stad
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00
kontakt@molndal.se