AI-garanti på gymnasiet och vuxenutbildningen

Alla elever och lärare i Mölndals stads gymnasieskolor och vuxenutbildning ska veta hur och när AI kan användas i undervisningen. Genom den nya AI-garantin tar utbildningsförvaltningen ett gemensamt steg mot att använda tekniken på ett ansvarsfullt och medvetet sätt.

I juni beslutade utbildningsnämnden att införa AI-garantin som en del av Mölndals stads långsiktiga satsning på digitalisering och likvärdig utbildning. Garantin innebär att alla elever inom gymnasiet och vuxenutbildningen ska lära sig om och med AI, medan personalen får utbildning och stöd i hur tekniken kan användas i undervisningen.

– Genom vår AI-garanti säkerställer vi att varje elev får den kunskap och kompetens kring AI som krävs för att lyckas i studier, arbetsliv och som demokratiska medborgare. AI är ett kraftfullt verktyg, och utan tydliga ramar kan tekniken användas på ett oetiskt eller skadligt sätt, säger Rickard Petersson, verksamhetsutvecklare och digitaliseringsspecialist.

Gemensam utbildningsdag

AI-garantin bygger på tre kärnperspektiv: demokrati och källkritik, arbetsmarknad och framtida färdigheter samt etik och ansvar. Eleverna ska kunna skilja mellan fakta och desinformation, förstå hur AI påverkar framtidens yrken och använda tekniken utan att låta den ersätta mänskligt omdöme.

Under onsdagen samlades hela utbildningsförvaltningen för en gemensam genomgång och workshop om AI. Syftet var att öka förståelsen hos personalen för hur AI kan bli ett stöd i undervisningen och det dagliga arbetet.

– AI är här för att stanna, och vi behöver förstå hur den fungerar, säger Daniel Larsson, gymnasielärare och digital utvecklingsledare. Det handlar inte om att bli experter, utan om att kunna använda tekniken på ett klokt och ansvarsfullt sätt.

Praktiska exempel och nya insikter

Efter föreläsningen deltog personalen i mindre workshops där de fick testa AI-verktyg och diskutera sina erfarenheter. Några lärare berättade hur de redan använder AI i undervisningen, till exempel för att strukturera återkoppling till elever eller förenkla texter för elever med svenska som andraspråk.

– Det handlar inte om att ersätta lärarens arbete, utan om att frigöra tid för det mänskliga mötet och det pedagogiska samtalet, säger Daniel Larsson.

Kontakt

Dela på:

Senast uppdaterad