Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate
Mölndals stads startsida

Uppehåll i sophämtning

Du som står för renhållningsabonnemanget för villa, radhus eller fritidshus kan ansöka om uppehåll i sophämtningen via vårt webbformulär. Skicka in ansökan i god tid, så att den kommer in till oss senast en månad innan du vill att uppehållet ska börja.

För att få uppehåll i sophämtningen behöver du intyga att ingen kommer att bo i fastigheten under en sammanhängande period om minst sex månader. Fastigheten används då endast för tillsyn och vistelsen skapar inte behov av sophämtning. 

Uppehåll kan ges i max 2 år. Om det gäller ett fritidshus, ska uppehållet gälla hela hämtningsperioden. Tekniska förvaltningen tar ingen avgift för att handlägga ansökan. Grundavgiften i renhållningstaxan betalas inte under uppehållstiden. Inte heller hämtningsavgiften. Läs mer om grundavgift och hämtningsavgift.

Ditt åvc-kort stängs av

Under uppehållet stänger tekniska förvaltningen av ditt åvc-kort. Kortet aktiveras igen när uppehållsperioden är över.

Jag vill ansöka om uppehåll i sophämtningen










Var ute i god tid

Tänk på att skicka in din ansökan i god tid, så att den kommer in till oss senast en månad innan du vill att uppehållet ska börja.

Medgivande kan återkallas

Medgivande om uppehåll i sophämtningen kan återkallas om:

  • förutsättningarna som legat till grund för medgivande ändras
  • vilseledande uppgifter lämnats in
  • avfallshanteringen inte sker enligt de villkor som står i medgivandet
  • avfallshanteringen orsakar olägenhet ur hälso- och miljösynpunkt. 

Behandling av personuppgifter

När du ansöker om uppehåll i sophämtningen behandlar tekniska nämnden de personuppgifter du lämnar i enlighet med dataskyddsförordningen. Du har rätt att begära utdrag och rättelse av de personuppgifter som staden behandlar. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Kontakt

Teknisk kundservice
Tekniska förvaltningen
031-315 15 80 vardagar kl 8-12, 13-15
teknisk.kundservice@molndal.se

Akuta ärenden efter kontorstid
Till exempel vattenläckor, vattenavbrott, gatuproblem, fara för allmänhet:
031-87 18 00 kopplas till SOS Alarm

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2019-05-03 13.29