Abonnemang trädgårdskärl
På en villatomt kan det ibland samlas trädgårdsavfall såsom gräsklipp, ogräs, löv och små grenar. Vi kan hämta ditt trädgårdsavfall när du beställer ett abonnemang för trädgårdskärl.

Du som har ett villahushåll beställer ett trädgårdskärl i vår e-tjänst.
Det tar under säsongen upp till 10 arbetsdagar från beställning till att du får kärlet levererat. Beställer du under vintern kommer kärlet under våren. När din beställning är klar kan du se när ditt kärl töms i e-tjänsten för sophämtning eller i appen Avfall & Vatten.
- Beställ ett frivilligt abonnemang för hämtning av trädgårdsavfall.
- Se vilken dag ditt kärl töms i e-tjänsten.
- Se vilken dag ditt kärl töms i appen Avfall & Vatten.
Vem kan beställa och vad kostar det?
Du som står på abonnemanget för egna sopkärl för ett permanent boende kan beställa trädgårdskärl. Abonnemanget är valfritt och kostar 1 365 kr inklusive moms per år och kärl. Om du vill ha flera kärl anger du det i beställningen.
Framkörning ingår när du tecknar abonnemang och inför tömning ställer du fram kärlet där sopbilen stannar. Vid uppsägning hämtar vi kärlet. Om du vid senare tillfälle tecknar abonnemang på nytt igen tar vi en transportavgift på 486 kr inklusive moms.
Dragväg inom 5 meter ingår inte
Dragväg inom 5 meter ingår inte i tjänsten och går inte att köpa till. Det betyder att måste ställa fram kärlet där sopbilen stannar på tömningsdagen för att få det tömt.
Tömningsperiod
Vi tömmer ditt kärl 15 gånger per år. Vi tömmer varannan vecka under perioden vecka 15 - 43.
Om du glömt din tömningsdag, ladda ner vår app Avfall & vatten och ange din adress. Då kan du även få även notiser dagen innan din tömning. Du kan också se när vi tömmer ditt trädgårdskärl i vår e-tjänst.
- gräsklipp och löv
- ogräs och rabattrens
- häckklipp, kvistar och ris (mindre än 3 cm i diameter).
Trädgårdsavfallet lägger du löst i kärlet. Du får inte använda säckar, påsar eller annat emballage.
Det här får du inte lägga i kärlet
- plastpåsar och blomkrukor
- sten och grus
- grova grenar (mer än 3 cm i diameter)
- större mängder jord
- fallfrukt
- invasiva arter som till exempel parkslide, jätteloka och jättebalsamin (lämnas på återvinningscentral i säckar, inte som trädgårdsavfall. Kontakta återvinningscentralens personal)
Större mängder jord eller fallfrukt gör att kärlet blir för tungt. Ge bort eller lämna in fallfrukt gratis på en återvinningscentral, vi ser till att den blir biogas.
Invasiva växter är ofta starka, konkurrenskraftiga och bra på att sprida sig. I vissa fall kan de ha stor negativ påverkan på naturen, skada det naturliga ekosystemet och slå ut inhemska arter. Vissa växter är också skadliga för människor.
Mer om invasiva växter och vad du själv kan göra för att förhindra att de sprider sig.
Du får inte slänga fallfrukt i kärlet för trädgårdsavfall av arbetsmiljöskäl för våra medarbetare. Fallfrukt gör kärlet tungt och svårt att hantera. Kärlet kan dessutom gå sönder om det överbelastas.

Volym, mått och färg
Kärlet är på 370 liter och är svart, precis som flerfackskärlen. Det har tre hjul. Inga andra storlekar är tillgängliga.
- Bredd: 74,5 cm
- Djup: 85 cm
- Höjd: 107 cm
Dekal på kärlet
För att göra det enkelt för dig att särskilja trädgårdskärlet från övriga, klistrar vi en grön dekal på locket.
Locket ska vara stängt
Se till att klippa ner långa grenar och att inte överfylla kärlet. Locket ska gå att stänga.
Förvaring av kärlet efter sista tömning
Du förvarar kärlet var du vill på din tomt, när sista tömningen för säsongen är gjord. Det går bra att ha det utomhus även på vintern.
Måste jag vara hemma när ni levererar kärlet?
Nej, du behöver inte vara hemma för att ta emot kärlet. När vi levererar kärlet lämnar vi också ett informationsblad i din brevlåda med praktisk information. Hittar vi inte din brevlåda lämnar vi informationsbladet i kärlet på något sätt.
Hur betalar jag för trädgårdskärlet?
Kostnaden läggs på din faktura för sophämtning som vanligtvis skickas ut fyra gånger per år.
Ditt abonnemang
Ditt abonnemang löper på tills du aktivt säger upp det. Du kan naturligtvis säga upp ditt abonnemang när som helst. Men vi tar helst emot uppsägningar innan mars varje år för att undvika onödig administration.
Kan jag köpa till dragväg för trädgårdskärlet?
Nej. Det är inte möjligt av hänsyn till våra medarbetares arbetsmiljö.
Kan jag dela abonnemang med en granne?
Det kan vara möjligt, ja. Men det krävs prövning av stadsserviceförvaltningen. Kontakta oss för mer information.
Jag har sommarabonnemang idag. Kan jag beställa ett trädgårdskärl?
Nej, vi erbjuder inte denna tjänst till sommarabonnenter eller de som har minimihämtning.
Kan BRF:er eller samfälligheter beställa trädgårdskärl?
Nej. Men ni kan hyra containrar i storlekarna 8, 10, 12, 18, 22, 25, 30 kubikmeter eller storsäck/byggsäckar på 1 och 1 ½ kubikmeter.
Hur tar kommunen hand om trädgårdsavfallet?
Vi fraktar trädgårdsavfallet till Renovas anläggning vid Marieholm. Där komposterar de avfallet som blir till ny jord.
Vilken bil använder ni vid hämtning?
En större sopbil.
Blandar ni trädgårdsavfallet med annat avfall?
Nej, inga typer av avfall blandas i våra sopbilar.
Vilka andra kommuner erbjuder hämtning av trädgårdsavfall?
Flera kommuner gör det. Några exempel är Göteborg, Alingsås, Malmö, Helsingborg, Lund, Båstad, Partille, Uddevalla, Halmstad, Ängelholm.
Får jag elda trädgårdsavfallet?
Relaterad information
Kontakt
Stadsserviceförvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
Felanmälan vatten, avlopp eller gator efter kontorstid: 031-315 10 00, knappval 2 (kopplas till SOS).
kontakt@molndal.se
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.

Lyssna
